Hon har under denna tid (sen jag började jobba) utvecklat en otrolig pappighet. Det är väl inte speciellt konstigt och dessutom ganska ”smart”, det är ju han som är tryggheten under hela dagarna.
Själv blir jag lite svartsjuk och oroar mig för att jag inte kommer att få den där speciella nära mamma-dotter-relationen som jag längtat så efter. Rent förnuftsmässigt förstår jag ju att detta inte betyder något alls, för vår relation i det långa loppet. Men ändå. Ja, ni fattar.
Jag försöker spendera så mycket tid som möjligt med henne när jag kommer hem från jobbet, och på helgerna. Så länge hon är glad och nöjd, så funkar det fint. Men om något bär henne emot, om ramlar och slår sig, eller bara är trött och gnällig – ja då är det bara pappa som gäller. Om han inte är hemma så funkar det hyfsat, men vet hon att han är i närheten så vill hon vara med honom och blir VÄLDIGT arg och ledsen om jag försöker trösta henne.
Som sagt, jag ser egentligen inte detta som något jättestort problem eftersom jag förstår att det säkert är övergående (kan dock inte minnas att sönerna haft såna här perioder, men det kan ju vara så att jag förträngt det.) Men jag känner ändå att jag skulle vilja ha råd om hur man kan hantera det?
Gissar att det är 18-månaderskris på gång också. Hon får stora utbrott när saker inte går hennes väg. Får ta och läsa på lite i Barnaboken om det, tror jag…