Fastnat i buffningsträsket?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Hanna439

Fastnat i buffningsträsket?

Inlägg av Hanna439 »

Hej! Jag och min man är mitt uppe i kurandet av vår lille pojke Harry, 11 månader.
Vi har förberett oss grundligt och läst boken tills ögonen blödde. Vi har ett schema som vi är mkt nöjda med. Dagarna har fungerat finfint hittills. Även den första natten gick bra. Men natt två var problematisk. Jag är rädd att jag inte var säker nog på mig själv att jag kunde lugna och förmedla säkerhet. Jag lyckades inte få Harry att ta till sig ramsan, eller så är det helt enkelt så att jag inte litade nog på mig själv för att tolka hans svar. Jag upplevde att jag inte nådde fram och föll in i bluffandes alltför lätt.

Vår natt nr 2 såg ut så här:
H nattades 19.30 enl schemat. Tillrättalade och buffade kort, solfjädrade och ramsade ut. Ramsa x6. H grät ilsket. Satte sig upp. Skrek argt. Avvaktade 3 min. H varvade upp mer och mer. Gick in och buffade 3 min. Ramsa x 4. Ilsken gråt. Avvaktade. Gråten avtog något. Ramsade x4 igen. Tyst. Bekräftade. Sover 19:43.

Vaknade till 21.30. Somnade om utan åtgärd efter 1 min.

22:47 H vaknar och frågar. Ramsar x4. Frågar ilsket. Ramsar x8. Varvar upp och gråter mer och mer, ramsar x 8 med hög bestämd röst. Tveksam effekt. Gråten stegras mer och mer. Går in och buffar kort. Går ut. Ramsa x4. Gråter argt. Sitter upp. Snyftar och gråter så att han skakar. Går in igen. Buffar. Ramsar mig ut, ramsa x8. Avvaktar 3 min. Ramsar. Gråter argt. Varvar upp. Går in och buffar alltför länge. Så fort jag försöker med solfjädern börjar gråtandet igen. Buffar igen. Lugnar ner sig och somnar under solfjädern. Ramsar x4. Sover 23.11

Vaknar 01.16. Smågruffar, snyftar. Gråter lätt. Ramsar x 6. Forts smågråt. Avvaktar. Varvar upp mer och mer. Ramsa x6 . Mer arg. Gråter intensivt. Ramsa x6. Når inte fram med ramsan trots mkt hög röst och bestämd ton. Går in igen. Lägger tillrätta och solfjädrar. Gråter ilsket. Jag resignerar tyvärr och buffar. Tystnar snabbt, men vid varje försök till solfjäder drar han igång igen. Buffar x flera. H tystnar såsmåningom och jag kan ramsa mig ut 01.26. Ramsar x4. Möts av småkvidanden. Avvaktar. Ramsar x4. Enstaka gruffljud som svar. Ramsar. Tyst 01.28. Bekräftar.

01:40 vaknar och börjar smågråta. Ramsar x4. Tystnar. Bekräftar.

03:15 vaknar och gruffar, snyftar. Ramsa x 4. Gråten tilltar mer och mer. Ramsar x6. Vrålskriker. Når inte fram med ramsan. Går in och buffar kort. Ramsar ut. H tystnar och somnar till.
03:17 vaknar och gråter ilsket. Ramsar x6. Avvaktar. Gråter mer och skäller på mig. Ramsar x 8. Tystnar och småsnyftar. Avvaktar. Frågar. Svarar med ramsa x 4. H blir arg och gråter ilsket. Ramsar x8 (bestämt). Tystnar en stund. Skriker till högt och börjar sedan träta. Varvar upp mer och mer. Ramsar x4. Gnäller ynkligt. Ramsar x 4.. H går igång och vrålskriker. Ramsar x 8. Faller till föga och buffar ca 3 min. H lugnar sig och slappnar av, men börjar genast gråta vid solfjädern. Jag ramsar ut. Ramsa x 6. gråten tilltar. Arg. Ramsar x4. Arg, arg, arg! Ramsar x6 högt och ljudligt. Ingen effekt. Avvaktar och ramsar sedan x 4 igen när ilskan bara tycks tillta. Spelar Mozart och buffar igen. H somnar efter 4 buffningar. Ramsar ut 04:10.

04:22 gråter kort men somnar om själv.

04:50 snyftar till två ggr. Ramsar x4. Lugnar ner sig. Bekräftar. Sover lugnt.

Vaknar till 06:53. Vi gör god morgon med buller och bång. ( skulle helst ha sovit till 07:00.)

Jag har börjat misströsta. Jag vet att jag har buffar för mycket. Tanken är att buffningsbehovet skall avta, men det tycks snarast bli större. Jag försöker ersätta med solfjädern, men lyckas nog inte förmedla lugnet. Harry gråter så fort buffandet avtar. Han gillar det skarpt. Inte jag... Jag ramsar mig blodig, men tycker inte att jag når fram. Eller så förstår jag helt enkelt inte hans frågor... Alltså ger jag fel svar... Ni hör, tvivlet har satt sina klor i mig. Hur går jag vidare? Backar? Jag funderar på om jag borde ha lite mer is i magen. Är nog lite för snabb att gå in. Hjälp! Har läst boken igen idag liksom flera trådar på forumet. Men har nog börjat tvivla på min förmåga...
mumintrollet

Re: Fastnat i buffningsträsket?

Inlägg av mumintrollet »

Icke misströsta! ;) Det tar sin lilla tid för allt att hitta rätt!!!

Ni var endast inne på natt 2 :shock: Och han har redan somnat om på ramsa och ni har fått honom att somna och somna om =D> =D> =D>

Fokusera på det som redan gått otroligt bra och se varje uppvak på ett tillfälle för er båda att öva på att ramsa och att ta emot ramsan!

Du verkar påläst och har dessutom läst i trådar här, vilket jag i alla fall tyckte hjälpte massor - att ha flera erfarenheter och tips i bakfickan stärker attityden. Kom ihåg att SHN-bokens "tidtabell" med nätter inte är en lag huggen i sten!
Vi höll på med kuren i en månad innan allt satt som gjutet. Vargtimmen och de tifiga mornarna var sega att få bukt på, men med konsekventa handlingar lugnade det hela ner sig.

Nu inför natt 3 skall du som du sa - våga ha lite is i magen och avvakta mer. Känner du att du absolut måste in - lugna då honom ordentligt och ramsa dig sedan ut, resten sköter du utanför dörren.
Jag hade också en desperat stund i kuren då jag trodde att ramsan aldrig skulle funka- Jag bestämde mig för att inte gå in nästa natt ifall inte elden var lös och jag måste rädda honom från direkt fara - Attityden var plötsligt på plats och ramsan började ta.
Så är det också viktigt att fundera på tonfall och styrka då ni ramsar! Som om ni förde en diskussion. Låter han ledsen svarar ni tröstande och varmt, är han arg får han svära ur sig sina argument men besvaras av en bestämd och säker ramsa som för att sätta punkt för diskussionen - "jo jag hör dig, men dina argument håller inte, nu gör vi så här". ;)
Så LYSSNA till vad han säger och svara på det. Använd även ordentligt med röstresurser så att ni låter säkra på saken - inget mjukt viskande ;)
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Manfred10

Re: Fastnat i buffningsträsket?

Inlägg av Manfred10 »

Fint svar av mumin. =D> =D> :mrgreen:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"