3 veckors pojke
3 veckors pojke
Min son är drygt tre veckor och jag har kört SM men känner att det inte riktigt har gått som jag hade tänkt. Min son får ersättning och tidigt fick han problem med hård mage och detta ledde till att "minsta pip" blev väldigt ofta eftersom han sov allt kortare stunder. Det var som att han misstog magknipet för hunger. I början gav jag honom mat varje gång men det kändes som att han bara blev hårdare och hårdare i magen. Så tillslut började jag försöka få honom att somna om när han vaknade efter väldigt kort tid. Och nu känner jag ångest att jag kanske har förstört allt. Nu börjar vi få lite ordning på magen igen. Men är det för sent att göra ett nytt försök på "minsta pip" nu?
-
Sarisparis
- Rådgivare/advisor
Re: 3 veckors pojke
Hej och varmt välkommen hit
Grattis till lilla sonen

Grattis till lilla sonen
Ingenting alls är förstört, oroa dig inte alls. Däremot tror jag att ni bâda skulle mâ bra av att sikta pâ lite struktur, sâ här efter första mânaden. Satsa pâ ordentliga mâl (enligt standardmodellen) och hâll i huvudet att SM är en modell, inte nâgot fyrkantigt och stelt som bara fungerar pâ ett endaste sätt. Läs pâ i Barnaboken och här pâ forumet (titta under Svar pâ vanliga frâgor).MajaD skrev:Och nu känner jag ångest att jag kanske har förstört allt.
En annan grej som blir så knepig när man flaskmatar och ska ge mat vid minsta pip är att det tar ju lite längre tid när man även ska värma och blanda. Senaste två nätterna har lilleman vaknat och nästan direkt blivit helt hysterisk. Jag har gjort allt jag kan komma på med att förkoka och kyla vatten och mäta upp färdigt i flaskor och mäta upp pulver i burkar så att det bara är att hälla i men ibland räcker det inte. Första dagarna gick det så fantastiskt bra, jag vaknade av att han låg och smaskade och när jag kom tillbaka med flaskan så var han fortfarande lugn, men sedan han fick problem med magen har det gått sämre. Den hårda magen verkar vi som sagt ha fått ordning på men han verkar fortfarande vara väldigt gasig även om jag tycker att han oftast har lätt för att rapa. Har nu börjat testa med minifom och hoppas att detta ska få effekt men det verkar i alla fall som att det är andra hälften av natten som är värst för honom (ligger och pressar ut fisar lite av och till under dessa timmar) och de är de gångerna som han blir hysterisk efter mat. Gissar att magknipet spelar in. Någon som har tips för jag känner att jag inte lyckas få klart maten snabbare än vad jag gör.
-
SaraMilana
Hej!
Stort grattis till lilla ögonstenen!
Det där med att få fram maten snabbt är ju lite knepigt när man flaskar. Det finns ju färdigblandad ersättning på tetra som även går bra att äta rumstempererad. Den kostar ju rätt mycket mer, men kanske kan funka när det är panik?

Stort grattis till lilla ögonstenen!
Det där med att få fram maten snabbt är ju lite knepigt när man flaskar. Det finns ju färdigblandad ersättning på tetra som även går bra att äta rumstempererad. Den kostar ju rätt mycket mer, men kanske kan funka när det är panik?
Tyvärr får han hård mage av den. Så körde vi i början. Vi kör nu Baby Semp Lemolac och det är så vi fått ordning på avföringen igen.
Hej på dig och grattis till juvelen
Mitt knep är följande
laddad flaska med pulver. ha termos med varmvatten och ha koll på i förväg hur mycker varmt och kallt vatten. kan det vara ngt? vi hade en liten termos med lagom vatten i och en slatt kallvatten brevid sängen.
Ett tips jag fick ang gasigheten var att ha liten så upprätt som möjligt under matningen. Detta med förklaringen att luften då hamnar " överst" i magen och är lättare att få upp. Jag tycket att det hjälpte faktiskt.
kram
Mitt knep är följande
laddad flaska med pulver. ha termos med varmvatten och ha koll på i förväg hur mycker varmt och kallt vatten. kan det vara ngt? vi hade en liten termos med lagom vatten i och en slatt kallvatten brevid sängen.
Ett tips jag fick ang gasigheten var att ha liten så upprätt som möjligt under matningen. Detta med förklaringen att luften då hamnar " överst" i magen och är lättare att få upp. Jag tycket att det hjälpte faktiskt.
kram
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Bara en koll så att jag förstod dig rätt Sarisparis. Menar du alltså att jag ska försöka få till ett litet schema nu trots att jag inte riktigt har fått till det där med att ge mat vid minsta pip än? Trodde att det lite var det som var nyckeln.
-
Sarisparis
- Rådgivare/advisor
Nej, jag menade inte ett fullständigt schema, men att du sätter mattiderna pâ ett ungefär (var 3, 4 timme) och inte ger mat däremellan. Hos oss har detta gjort att det blivit ordning pâ aptiten vilket gör det möjligt att sova skönt pâ mätt mage. Det är väldigt lätt att börja snutta och dutta och amma i tid och otid, men det brukar främst resultera i lika upphackad sömn. Var sak pâ sin plats helt enkelt, NU äter vi, och NU sover vi.

OK. Så däremellan vagnar jag om han blir gnällig efter mat?
Tror förresten att jag kan ha hittat orsaken till gaserna. Hittade tips om att testa göra uppehåll med d-dropparna. Vissa barn är tydligen överkänsliga mot dessa. Och jag tycker mig märka att han redan efter någon dags uppehåll är mycket fridfullare. Kan ligga för sig själv en lång stund och börjar inte skrika efter mat så fort han vaknar som förut. Hoppas nu att detta fortsätter hålla sig så att jag i alla fall vet vad som orsakar problemet. Helt sjukt om d-dropparna kan orsaka sånt här. Inget jag hade kommit på en tanke att testa.
Tror förresten att jag kan ha hittat orsaken till gaserna. Hittade tips om att testa göra uppehåll med d-dropparna. Vissa barn är tydligen överkänsliga mot dessa. Och jag tycker mig märka att han redan efter någon dags uppehåll är mycket fridfullare. Kan ligga för sig själv en lång stund och börjar inte skrika efter mat så fort han vaknar som förut. Hoppas nu att detta fortsätter hålla sig så att jag i alla fall vet vad som orsakar problemet. Helt sjukt om d-dropparna kan orsaka sånt här. Inget jag hade kommit på en tanke att testa.
Hej!
Vi gjorde också som videunge skrev här ovanför på natten - flaska med rätt mängd pulver i och en termos som vi visste skulle ha ungefär rätt temperatur lagom till matdags. Bara hälla i vattnet och skaka och sen mata
.
Det där med d-vitaminen är inget jag har hört förut så det vågar jag inte säga nåt om
.
Kram!
Ja, vaknar han efter säg 20 eller 45 min när det är sovtid så får du hjälpa honom att somna om genom att vagna. Så att det blir massa mat på vakentiden och massa sömn på sovtiden.MajaD skrev:OK. Så däremellan vagnar jag om han blir gnällig efter mat?
Vi gjorde också som videunge skrev här ovanför på natten - flaska med rätt mängd pulver i och en termos som vi visste skulle ha ungefär rätt temperatur lagom till matdags. Bara hälla i vattnet och skaka och sen mata
Det där med d-vitaminen är inget jag har hört förut så det vågar jag inte säga nåt om
Kram!
R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
Har lite funderingar. Nu är min son snart 7 veckor. Har försökt få lite struktur och det fungerar faktiskt riktigt bra. Så här ser hålltiderna ut:
07.00 Vakna + mat
08.30 Sova 2,5 timmar (lämna storebror på förskolan och promenad)
11.00 Mat
12.30 Sova 2 timmar (hämta storebror på förskolan kl 14)
14.30 Mat
16.00 Sova 1,5 timmar
17.30 Mat
19.30 Kvällsslurk
20.00 Sova natt
Äter en eller två gånger per natt. Har ej försökt vagna bort det ena nattmålet än.
Jag har märkt att han äter väldigt varierande mycket. Har han ätit mycket ett mål så äter han oftast mindre nästa mål. Ska jag tolka detta som att det är för nära mellan målen? Kan tillägga att han äter ersättning. Lite svårt med kvällsslurken. Inte alltid man får i honom så mycket.
På morgonen är han konstigt nog inte särskilt hungrig. Försöker få i honom så mycket som möjligt men han bara trycker ut nappflaskan och ler åt mig. Vid den här tiden är han mer fokuserad på att lägga av en brakskit i blöjan.
Sedan undrar jag när man inte längre behöver ge mat direkt efter att han vaknat från tupplurerna. För då skulle det vara lättare att få till med måltiderna och ha lite längre mellan men ändå ha lång vakentid inför natten. Känns nästan som att det blir ett mål för mycket för honom så att han istället äter mindre varje gång. Jag vill ju gärna att han ska ha nyätit när han lägger sig så att han sover så bra som möjligt.
Sitter nu och funderar på 2-månadsschemat och ett dilemma är ju också att jag helst skulle vilja att lillebror somnade tidigare så att storebror får lite välbehövd egentid med mamma och pappa då han har börjat få otroligt svårt att somna på kvällarna och vi misstänker att det beror på alla förändringarna hemma (storebror har godnatt kl 20). Men samtidigt vill jag inte att lillebrors långa vakentid ska bli efter storebrors läggningstid eftersom mamma och pappa även skulle behöva lite tid med varandra. Knepigt det här när det är syskon inblandade.
07.00 Vakna + mat
08.30 Sova 2,5 timmar (lämna storebror på förskolan och promenad)
11.00 Mat
12.30 Sova 2 timmar (hämta storebror på förskolan kl 14)
14.30 Mat
16.00 Sova 1,5 timmar
17.30 Mat
19.30 Kvällsslurk
20.00 Sova natt
Äter en eller två gånger per natt. Har ej försökt vagna bort det ena nattmålet än.
Jag har märkt att han äter väldigt varierande mycket. Har han ätit mycket ett mål så äter han oftast mindre nästa mål. Ska jag tolka detta som att det är för nära mellan målen? Kan tillägga att han äter ersättning. Lite svårt med kvällsslurken. Inte alltid man får i honom så mycket.
På morgonen är han konstigt nog inte särskilt hungrig. Försöker få i honom så mycket som möjligt men han bara trycker ut nappflaskan och ler åt mig. Vid den här tiden är han mer fokuserad på att lägga av en brakskit i blöjan.
Sedan undrar jag när man inte längre behöver ge mat direkt efter att han vaknat från tupplurerna. För då skulle det vara lättare att få till med måltiderna och ha lite längre mellan men ändå ha lång vakentid inför natten. Känns nästan som att det blir ett mål för mycket för honom så att han istället äter mindre varje gång. Jag vill ju gärna att han ska ha nyätit när han lägger sig så att han sover så bra som möjligt.
Sitter nu och funderar på 2-månadsschemat och ett dilemma är ju också att jag helst skulle vilja att lillebror somnade tidigare så att storebror får lite välbehövd egentid med mamma och pappa då han har börjat få otroligt svårt att somna på kvällarna och vi misstänker att det beror på alla förändringarna hemma (storebror har godnatt kl 20). Men samtidigt vill jag inte att lillebrors långa vakentid ska bli efter storebrors läggningstid eftersom mamma och pappa även skulle behöva lite tid med varandra. Knepigt det här när det är syskon inblandade.
-
SaraMilana
Hej!
Jag tycker hålltiderna ser bra ut, måltiderna är fördelade bra. Visst kan man äta lite olika mycket olika mål - så länge det inte påverkar sömnen ser jag inte det som något problem?
När överlevnadsångesten är stillad behöver man inte ge maten direkt. Och det verkar ju som att han inte tror att han ska dö där på morgonen direkt.
Kanske skulle han må bra av att vänta på maten en stund då. Eller så är det dags att sluta äta så mycket på natten.

Jag tycker hålltiderna ser bra ut, måltiderna är fördelade bra. Visst kan man äta lite olika mycket olika mål - så länge det inte påverkar sömnen ser jag inte det som något problem?
När överlevnadsångesten är stillad behöver man inte ge maten direkt. Och det verkar ju som att han inte tror att han ska dö där på morgonen direkt.
Dagarna går så himla bra och han somnar alltid själv. Ibland vaknar han till och vill ha tillbaka nappen som han tappat ut (han har stort sugbehov så vi kör med napp men planerar att ta bort den när sugbehovet avtar) men då vagnar jag bara några gånger och så får han somna själv igen. Men på kvällarna är han oftast helt hysterisk. Brukar få honom att somna genom mycket vagnande men han vaknar flera gånger med korta mellanrum och är helt hysterisk igen. Kan ett så litet barn associera mörkret med att nu kommer det dröja innan jag får mat nästa gång så jag vill nog äta lite mer trots allt. För till slut så har jag gett honom mer mat och då blir han lugnare och somnar bättre. Men då tycker jag att det är konstigt att han är så emot kvällsslurken som jag försökt ge honom flera gånger. Nu har jag som slutat med den för han bara fäktar med armarna och låter som att han tycker att jag tvingar i honom maten. Tilläggas ska kanske att han har varit snorig senaste 1,5 veckorna så det kan säkert ha påverkat lite grann. Men vi har försökt suga ut snoret inför natten varje kväll så det bör inte ha besvärat honom alltför mycket. Några tips?
-
SaraMilana
Det kan vara så att han har svårt att komma igång att äta kvällsslurken för att han är trött. För trött för att äta och för hungrig för att somna, ett välkänt moment 22.
Läs om kvällstrassel i Barnaboken och ge honom en liten 5- eller 20-minutere mitt i kvällspasset för att orka bättre. Vid sjukdom brukar jag erbjuda mer sömn och lägga tidigare för natten.

Trodde att det skulle bli bättre när jag väl fick till kvällsslurken. Ikväll åt han den utan klagomål. När han väl slutade äta kändes det som att det var för att han var nöjd helt enkelt. Han verkade mer lagomt trött. Gäspade lite då och då. Men så fort jag la ner honom i sängen blev han helt tokig och jag fick vagna hur mycket som helst igen. Förra natten gick dock fantastiskt bra förutom läggningen. Jag har ju som sagt inte vagnat bort nattmålet än utan tänkte se om det kommer av sig själv. Och inatt åt han inte förrän 5.30. Och då fick han ju heller inte i sig så jättemycket av kvällsslurken. Vad kan det vara som är fel? Han somnar ju så underbart bra i vagnen på dagen. Han somnar till och med bra när jag låter honom somna i babyskyddet när vi ska iväg någonstans efter att han somnat.