Vår lille kille är 3 månader och en vecka. Han och vi fick en lite kämpig start med amning som strulade och BVC som inte alls ville förstå utan endast gav standardsvar. Som nybliven förstagångsmamma tog jag dessa och fortsatte amma. När V var 1.5 mån orkade jag inte mer. Han skrek fruktansvärt! Att lägga honom var en plåga. Han skrek sig lila, vi bara gav napp tills han tillslut suckade sig till söms...och ja...nu i efterhand skäms jag (
Nu är jag rädd att de första 1.5 mån med skräckupplevelser vid varje läggning satt spår i honom vilket gör att han fortfarande har svårt att somna och är otroligt lättväckt....
Nu för tiden somnar han endast om man vyschar honom i famnen. Sen kan man lägga ner honom i vagnen (på dagtid) och i våran säng på kväll/natt. Jag önskar att han sov i sin säng..för allas vår skull...men jag vågar helt enkelt inte. Inte nu då han ändå kan somna och sen sova...
Som det ser ut nu så sover han väldigt olika. Vissa dagar sover han 4 h på morgon/förmiddag, 2 h på middagen och 0 på kvällen vilket ger gnäll och gny men ingen sömn....somnar sedan vid 22-23 och sover oroligt till 07. Under natten får han ett mål men han är halvvaken och måste bli vyschad till söms många fler gånger än så...som värst varannan timma
Andra dagar sover han 20-30 minutare under dagen och 3-4 h 21-01.
När han var 2.5 mån hade han två veckor där han sov 22-06 näst intill varje natt och man tänkte äntligen och att han kan sova utan att behöva äta! Men sen blev han 3 månader och nu är allt upp och ner igen med nattmål och oroliga nätter.
Tilläggas ska att han är ett matvrak han äter gärna 180 ml varje mål..vilket blir väldigt olika tider dock. Han har alltid gått upp i vikt bra och ligger nu över medelkurvan med två hack.
V har aldrig somnat själv, han kan inte. Har försökt men med samma resultat...skrik.. Han kan vara hur trött som helst men det går inte och lägga utan att vyscha i famnen. Han somnar inte i vagnen och inte i sängen. Han kan inte heller somna om själv. BVC säger låt han ligga så somnar han. Men det går inte. Han rör runt med stängda ögon och låter jag han hålla på så vaknar han tillslut och skriker.
Några funderingar jag har är...är det försent att börja med SM? Borde jag/vi göra det eller köra SHN då han blir 4 mån? När är en bra dag/natt att börja?
Är det inte svårt att ha ett fast schema som kan krocka med andra fasta tider som babysim, BVC osv?
Kan tänka att jag får svar i boken men är så ivrig så måste fråga!