Nu börjar mitt tålamod sjunga på sista versen så jag vänder mig hit för lite råd...Börjar med klädsituationen. Hur löser ni detta på ett smidigt sätt. Förr valde alltid jag kläder men sen han blivit äldre så är han EXTREMT kinkig med vad han ska ha på sig, vilket innebär att han växlar mellan typ 2 par byxor och 3 tröjor, övriga ligger orörda. Han vägrar att ha på sig shorts och att ta av sig strumpor. Mjukisbyxor är oxå helt omöjligt utan det ska vara jeans. Brukar stå vid garderoben med honom och välja men det är ett evighetsprojekt med massa bråk för han kan inte bestämma sig. Nu i morse fick han välja byxor själv vilket först gick bra. Då fick han 3 tröjor av mig att välja mellan. Ingen av dom dög så då skulle han välja andra byxor. Det slutade med att han hade två par jeans och samma 3 tröjor att välja mellan och jag gick därifrån. Tårar och skrik men NU efter nästan en timmes klädtjafs (30 minuter sen jag gick därifrån) har han precis gett upp och tagit både byxor och tröja från det jag lagt fram. Men det är alltså så här VARENDA morgon (normalt väljer på kvällen men nu är det ju sommarlov).
Problem nr två: Han pratar babyspråk....sedan ca 1 år tillbaka. Inte nog med det han "tultar" runt som en bebis och låtsas helt enkelt vara en bebis.
Problem nr 3: Han har inget som helst tålamod. Leker han med kompisar eller brorsan och någon råkar stöta i honom bryter han fullständigt ihop och kommer skrikande om att "han gjorde illa mig" och oftast har jag ju sett situationen och vet att det var ingenting! Samma humör om han inte får sin vilja igenom. Säger jag äpple så säger han päron. FÅr han päron ändrar han sig till banan - ja ni förstår. Han testar i oändlighet! Om något går emot honom, t.ex mjölken tar slut i paketet när han ska hälla upp så är det samma sak - omedelbart gallskrik och krokodiltårar.
Vi försöker vara konsekventa och ge honom två valmöjligheter (gäller förstås alla möjliga situationer). Han kan inte bestämma sig, varje beslut tar en evighet. Ett tag fungerade det att man sa"nu bestämmer du dig innan jag räknat till 3 sen bestämmer mamma". Nu har detta blivit en rolig lek där han testar vad mamma och pappa gör efter 3. Självklart slutar vårt beslut med att han skriker och gråter hysteriskt...
Ja det här blev långt men jag är så enormt trött på alla konflikter med honom
Med en bebis i antågande vilken vecka som helst så förstår jag inte hur jag ska få ihop vardagen med bebis och alla konflikter med honom... Hoppas ni har lite goda råd till oss