Första natten för lille Ibrahim som är nästan 10 mån gammal

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Amina

Första natten för lille Ibrahim som är nästan 10 mån gammal

Inlägg av Amina »

Hej.
Idag har vi börjat kur för vår son som blir 10 månader på fredag 22 juni. Jag vill först be om ursäkt för min svenska eftersom det är mitt språk, hoppas att ni kan förstå vad jag menar.
Jag har skrivit ner schema för dagen och vill att ni tittar på den och ger råd om det ska justeras:
Natt 20-08
8.00 gröt
9.00 amma
10.00-10.45 sova
12.00 lunch
13.30-15.00 sova
15.00 mellis/amma
18.30 middag
19.00-20.00 bad. amma. skratt.
20.00 sova.
Idag första natt och det känns bra.
Jag buffade honom i två omgångar och gick ut med ramsa. Efter andra buffning som tog 6 min, ramsade jag ×4. Så började han gråta av och till jag fick påminna honom ×4 efter varje 3 min och sedan blev det tyst vid 20.29 och jag gav bekräftelse vid 20.31 tyst. Vaknar 21.15 går och buffar i 2 min ut med ramsa ×4 påminner vid 21.19 och 21.21., gråter mycket går och buffar igen 1 min ramsar ut ×4. Påminner vid 21.27 och 21.29. Han blir mycket ledsen går in och buffar igen 1 min ramsar ut × 4. Påminner vid 21.35, 21.38, 21.42, han skriker mer och mer går in och buffar ca 2 min ramsar ut ×6, påminner vid 21.51 ×8. Tyst vid 21.55. Bekräftar. Tyst.
Skriv gärna råd och synpunkter.
Tack. En fråga, ska han sova i vagnen korta luren eller det spelar inte roll, han är så aktiv och jag är lite orolig att han ramlar ur vagnen.
Jag skriver senare hur gick natten
Mamma till tre söta pojkar:
Mohammad född 011203
Ahmad född 030728
Ibrahim född 120822, började kur 16 juni 2013
Norahsmamma
Rådgivare/advisor

Re: Första natten för lille Ibrahim som är nästan 10 mån gam

Inlägg av Norahsmamma »

Hej och välkommen hit! :D

Schemat tycker jag ser jättebra ut :thumbsup:

Jag tycker att det ser ut som att du har jobbat jättebra hittills! Första natten kan du vara ganska generös med buffningen för att lugnet verkligen ska sätta sig. Från andra natten ska ju ramsan ta över mer och mer.
Amina skrev:En fråga, ska han sova i vagnen korta luren eller det spelar inte roll, han är så aktiv och jag är lite orolig att han ramlar ur vagnen
Det spelar ingen roll. Jag tror till och med att han sover bättre i sängen än i vagnen. Så om det känns bättre för dig så är sängen bästa alternativet :D .

Lycka till inatt!
:D
//Norahsmamma
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
Amina

Inlägg av Amina »

Tack, för snabba svar :D
Jag skrev fel där med språket, jag menade att svenska är mitt andra språk .
Jag läste i boken exempel på kur och där var inte så mycket buffning, men det känns lättare nu att du säger att jag kan vara generös med det. Jag har aldrig låtit honom gråta så som idag eftersom dag och natt var han vid bröstet, och nu är vi båda trötta han och jag. Så hoppas att snart ska vi sova.
En fråga till ska jag buffa honom imorgon på dagen?
Tack.
Mohammad född 011203
Ahmad född 030728
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej och välkommen!

Nu vet jag inte om mitt svar hjälper dig eftersom det är två dagar sedan du skrev din fråga. Men buffning så här i början, dvs de första dagarna, tillsammans med att medvetet backa mot målet är ju helt okej!

Bättre att sätta en rejäl trygghet direkt och sedan jobba sig bort från rummet så mycket som möjligt.

Hur går det nu för er?

:) :) :)
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Amina

Inlägg av Amina »

Hej!
Nu har det gått 2 veckor då vi startade kuren. Hade inte tid att skriva hela rapporten. Men det har gått bra. Nu sover ibrahim nästan hela naten, vaknar varje natt vid 01;00 men ofta somnar om och ibland ger jag en påminelse med bekräftelse, det är fortfarande morgorna som lite jobbiga då han vaknar vid kl.06:00 och kan inte somna om ligger och gnäller, sen blir tyst 5 min och sedan gnäller igen, och det han kan göra till kl.7:00 eller 7.15 och sedan somnar om. Jag är lite osäker när ska jag påmina och när ska jag ge en pangramsan då vi har natt 20-08. En annan fråga, i det rummet som han sover är temperaturet ca.19 C. Jag läste att det ska vara kallt, men han rullar i sängen och sparkar bort täcket, jag undrar hur gör ni, vilka kläder ska han ha under natten jag är så orolig att han fryser, och det har hänt de sista nätterna att när jag gick in för att fixa täcket så väckte jag honom, han blev mycket ledsen och det tog lång tid tills han somnade. Jag vet inte vad ska jag göra ta på honom tjockare kläder eller ändra temperaturet i rummet? Och nu har det hänt även på dagluren att jag väckte honom då jag tänkte fixa täcket, jag går alltid efter 10 min och så tyst det bara går. Jag blir så ledsen med när det händer så. Snälla hjälp mig vad ska jag göra?
Mohammad född 011203
Ahmad född 030728
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej Amina,

jag hade också samma tankar och har (för att skjuta mina egna vargar) inte haft så kallt i rummet som Anna W förespråkar. :oops:

Vår dam har alltid sparkat av sig täcket och har fram tills för ett halvår sedan börjat sova utan pyjamas under täcket och nu är hon 4.5 år. :shock: :D

Så på med pyjamas och strumpor och strunta i täcket. Lägg det som en korv längs ena sidan eller på annat sätt så att han blir lite "ombonad"/mysig. Sen kan han röra sig hur han vill och du är säker på att han inte fryser. :idea: :wink:

Ett tag, på vintern hade jag täcket liggandes i en stol i rummet och när jag la mig gick jag in och la på täcket. Det märkte hon aldrig, men om jag rättade till/trasslade upp täcket för att lägga på kan jag lova att hon vaknade varje gång. :-)

Vad tror du om detta?
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Amina

Inlägg av Amina »

Tack, Anna09, för svaret!
Jag gör nu som du har gjort och inte tänker länge på att han kanske fryser.

Idag är det 23 dag sedan vi startade kuren, vi fortfarande jobbar med tidiga morgorna, han vaknar varje dag runt 6 tiden och då pangramsar jag han somnar om men vaknar igen vid 7 tiden då pangramsar jag igen men han somnar inte utan ligger och pratar och när börjar han gnälla då sätter jag på musiken tills det är dags för morgon kl.08. Jag använder även alarmklockan som han stänger av. Han är nu 10 och en halv månader och det är kanske dags att korta på en daglur, de senaste dagarna hade han även svart att somna det första dagluren och vaknar även den tidigare med. Om någon kan kolla lite min schema och ge lite råd, det kanske den som påverkar morgonen med?

Natten 20-08
08- amma
09-gröt, smörgås
10-10.45 sova
12.30 lunch
13.30-15.00 sova
15.00 amma, gröt
18.30 middag
19.00 bad
19.30 nattslurk, skratt
20 sova

Jag är dålig på att svara och tacka :oops: :D , har inte så mycket tid att sitta vid datorn, men jag är så tacksam för allt allt hjälp som jag får.
Mohammad född 011203
Ahmad född 030728
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej :D

Jag har tittat på ditt schema och om du anser det vara för mycket sömn kan du ju korta ner fm luren till 20 min om du vill.

Annars är jag av den "Personliga" åsikten att mycket få barn kan sova till just 08, det är mera natruligt till just 6 eller kanske 7. Man måste liksom följa barns naturliga rytm också.
Så att kanske lägga natten 19-07 kan vara en ide för er, även om jag förstår att det är lockande just nu på sommaren att ha "sommar tider". Vissa barn klarar sommar tider bra, andra är små inbyggda skalman som faktiskt har inbyggt 07 i sin kropp. I så fall får du tidigare lägga hela schemat med 1 tim skulle jag säga.

Hur ser mörkläggningen ut? Är det totalt kolsvart om du går in mitt på dagen och kollar? Du skall inte kunna se handen framför dig då. Kolla dörren och andra ställen. Vi fick lägga en rullad handduk i nedre delen av dörren en tid på sommaren för där kom in för mycket ljus.

För övrigt kan just tidiga morgnar ta ett bra tag och brukar bli bättre när nätterna blir mörkare.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"