Hugo sover... och sover... och...

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Gäst

Hugo sover... och sover... och...

Inlägg av Gäst »

Hej!

Gossen fyller åtta månader idag. :shock: :) Det har nu noterats en del underligheter som jag gärna vill diskutera med er. Vi tar idag som exempel:

Han har fortfarande tre sovpass. Två 45-minutare och en 1,5-timmes. Det har inte funnits några indikationer på att han skulle vilja ha det på något annat vis, så vi kör på med detta. Men, nu tycker jag att han sover väldigt, väldigt mycket på dagarna..?

Hans första sovpass infaller 09.30 - 10.15 idag gnuggades det något fasligt i ögonen redan vid nio, så kvart över lade jag honom. Han somnade bums. Och sov, och sov, och... 10.30 väckte jag honom. Då hade han använt båda marginalkvartarna, och visade inga tecken på att vakna av sig själv inom en snar framtid. :o

Andra sovpasset infaller mellan 12.30- 14.00 Han sov nästan hela passet, trots den långa förmiddagssömnen... :shock:

Sista sovpasset mellan 16.30 - 17.15 Han sov tills halv sex... alltså en timme. Och ändå nu vid sju så höll han på att svimma av trötthet vid kvällsvällingen. Lades 18.55 Total- tystnad- genast-gonatt.

Under nätterna har det sovts rätt så som vanligt - ibland sover han knöligt vid morgontimmarna - igår natt hade han krånglat in fötter och armar mellan spjälorna och bad om hjälp. Men trots en del ramsande från min sida så sover han utan avbrott (jag räknar inte fråga-svar-kommunikation som avbrott...) till säg halv sju, då han kvittrar för första gången.

Är det bara som han lär sig massor just nu och därför sover mycket?
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej :D
Tycker du sköter det alldeles strålande :!: :D Du håller schemat med använder marginalkvartarna efter hans behov.

Enligt min erfarenhet så går det lite upp och ner, precis som med oss. Nu efter sjukdomar och mörker så skulle jag gärna sova tre dagslurar... :wink:

Ser att många börjar med bara två lurar runt Hugos ålder. Vår minsting hade dock tre dagslurar 45+1,5+45 fram till 1 års dagen. På slutet blev det dock 20+1,5+20. Hon behövde det helt klart.

Nu ska jag sova i alla fall... :sleep:
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Gäst

Inlägg av Gäst »

A-haa, ha-haa, så Hugo är inte ensam om detta, däär ser man... :roll: Det är guld värt att höra andras åsikter ska ni veta - så, tack Susanne! Vi kör på med detta - så länge som han anser att det behövs! :wink:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "