(Och eftersom det är hon som är "fotomodell" på buffningsfilmen här i forumet, så vet jag ju att hon kan bli buffad... iallafall av Anna själv... och iallafall på dagtid... på mässan... med massa folk runtomkring.)
Nåväl.
Att säga att vår 7-månaders blir hysterisk när vi buffar är att överdriva, men hon ställer sig på armarna, eller på alla fyra, eller på fötterna, eller snurrar runt till ryggläge, eller allt detta på en gång - och skriker höööögt. Har inte försökt mer än kanske fem minuter eftersom hon eldar upp sig så förfärligt och vi helt enkelt inte klarar av att "hålla henne på plats" och det känns som att varje sekunds buffande förvärrar, inte förbättrar, situationen. (Att dom är så starka dom där små???)
Att vagna fungerar, men jag har fått för mig att hon kanske vaknar onödigt ofta när hon ligger i den eftersom hon ju börjar bli rätt stor och knappt kan röra sig. (66cm 7,3kg) Dessutom är jag orolig att hon ska hasa sig över kanten och ramla ur.
Vad ska vi göra? Vagna ändå, eller?
Är vår buffningsteknik fel? Hon gör ju inte
-
Lillamolntuss
Är vår buffningsteknik fel? Hon gör ju inte
Flicka
maj -04 (kurad jan -05), Pojke
mars-07 (okurad, men standardmodellad)
(Ständig tidsbrist = Korta konstiga meddelanden. Sorry! )
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Ja, flytta henne till sängen. Behovet av att röra sig blir knappast tillfredsställt i vagnen när man blivit, hm, en stor dam
Lägg henne tillrätta, plafs, distinkt, säkert och tveklöst, enligt de olika stegen, snabbt och säkert. Håll sedan på plats med solfjädern, stående uppifrån, statiskt, den tid det tar, tills hon är sömntung i hela lilla kroppen (läs på). Håll igen alla era osäkra frågor och ge svar på hennes i stället
Ja, de är starka, de där små. Men hålla henne på plats efter tillrättaläggandet kan du. Mer råstyrka behövs inte än den du använder varje dag i diverse andra sammanhang, som du aldrig skulle drömma om att ifrågasätta. Hur länge skulle hon t ex få slippa äta för att hon krånglade först? Två dygn? Hur länge skulle du ge henne tröst i stället för mat, och hur länge skulle hon kunna leva på det, tror du
Hur länge skulle hon få slippa sitta fastspänd i bilbarnstolen, för att hon frågade/protesterade först? Fem minuter? Tio? Skulle du ens vågra starta bilen, om du inte hade henne fastspänd
Så kom ihåg: det du inte ifrågasätter, det ifrågasätter inte barnet heller. Men budskapet går inte in på en kafferast. Du måste vara säker på handen, och det kan du
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
-
Lillamolntuss
Tack för ditt svar, Anna!
Får väl erkänna
att jag skjutit och skjutit och skjutit på dagen D. Vi startade dagen D en gång tidigare, men det var nog för tidigt... (det är en lång historia för sig) och nu väntar jag väl på att jag ska hitta rätt attityd, att jag ska hinna läsa in mig ännu mer och ännu mer och ännu mer, att jag inte ska va så trött, att... jag - ursäkterna är många. Men igår natt använde hon sina nya, fina, sylvassa tänder på min tutte så hårt att jag skrek rakt ut... och vips, så infann sig den rätta motivationen...
Nu väntar jag BARA på att min man ska vara lite ledig, så jag kan få vila en stund på dagtid... (det sker nästa vecka) Ser framför mig nätter av ingen sömn alls för min del... (det blev så vid förra starten)
Nu till mina frågor...
När hon skriker och gråter så mycket och så länge, blir hon inte törstig då? Ska jag erbjuda lite vatten? Och ska jag hålla ner henne tills hon är lugn och sen buffa...?
Får väl erkänna
Nu till mina frågor...
När hon skriker och gråter så mycket och så länge, blir hon inte törstig då? Ska jag erbjuda lite vatten? Och ska jag hålla ner henne tills hon är lugn och sen buffa...?
Senast redigerad av Lillamolntuss den sön 26 dec 2004, 12:30, redigerad totalt 1 gånger.
Flicka
-
Lillamolntuss
Kan tillägga att vårt schema ser ut så här nu (gissa vilken av punkterna vi vill ändra på):
08:00 Mat (Gröt - eftersom hon inte tar flaskan)
10:00 Sova (45 min)
11:30 Mat (Lagad mat)
13:00 Sova (1,5 tim)
15:00 Mat (Mellanmål, typ mosad banan)
17:00 Sova (20 min)
18:00 Mat (Gröt)
19:30 Mat (Nattslurk, försök med flaskan och sen amma)
20:00 Sova (12 tim - vakna och snutta lite, mer eller mindre i sömnen, varannan /var tredje timma, bita mamma i tutten lite... gossigt!)
Vi har följt schemat 7 veckor nu... sen mässan. Och även om vi inte fått till nattsömnen så tycker vi att det är så skööönt att ha lite struktur. Hela familjen!
08:00 Mat (Gröt - eftersom hon inte tar flaskan)
10:00 Sova (45 min)
11:30 Mat (Lagad mat)
13:00 Sova (1,5 tim)
15:00 Mat (Mellanmål, typ mosad banan)
17:00 Sova (20 min)
18:00 Mat (Gröt)
19:30 Mat (Nattslurk, försök med flaskan och sen amma)
20:00 Sova (12 tim - vakna och snutta lite, mer eller mindre i sömnen, varannan /var tredje timma, bita mamma i tutten lite... gossigt!)
Vi har följt schemat 7 veckor nu... sen mässan. Och även om vi inte fått till nattsömnen så tycker vi att det är så skööönt att ha lite struktur. Hela familjen!
Flicka