Jag undrar om ni skulle kunna ge mig råd om hur jag göra när min barn som är 19 månader tar leksaker från varandra. Det är mest tjejen som tar leksaker från killen. Killen kan sitta lugnt och leka med någon och då ska alltid tjejen ha just den leksaken och tar den från honom. Enligt barnaboken ska man ta saken ifrån dem om de inte själva kan komma överens men jag undrar om man ska göra så om det bara är ett av barnen som alltid tar från den andra
Idag t ex så hämtar killen en sak och sitter lugnt och leker. Tjejen sätter sig brevid och de leker tillsammans. Men plötsligt har hon tagit över allt. Killen går och hämtar något annat och då tycker tjejen att just det är intressantare och sätter sig närmare honom. Jag försöker att hon ska leka med det hon höll på med eller hämta något annat så att han ska få sitta i fred men det vill hon inte. Igen så har hon plötsligt tagit det ifrån honom. Han går då och hämtar lära-gå-vagnen, lastar den full och går runt med den. Plötsligt ser jag att tjejen har tagit den ifrån honom. Han protesterade inte de här gångerna och jag lät det då vara. Andra gånger har killen istället för att försöka ta tillbaka börjat med att knuffa undan henne och ibland så att hon ramlar och slår sig. Ingen bra lösning tycker jag.
Det känns lite fel att ta saken ifrån dem när killen inte har gjort något fel utan det är nästan bara tjejen som tar saker ifrån honom. Jag känner mig villrådig om jag gör rätt och känner inte att något jag gör ger något resultat…eller ska jag helt enkelt inte lägga mig i alls
Alla råd och ideér är välkomna