Även om vi försäkrar honom om att det inte finns någon häxa (förra veckan var det en elak älg
Elaka häxan skräms!
Elaka häxan skräms!
Storebror, snart 5 år, är rädd då han ska sova. Detta har dykt upp de senaste två månaderna tror jag. Han gråter inte, är inte ledsen och propsar inte heller på att någon lampa ska vara tänd. Nattningen går bra (har alltid gjort) och det talas inte om några hemska häxor vid läggdags. Plötsligt märkte jag att han var SJÖBLÖT
och låg långt under täcket. Trodde först det var en tillfällighet, men då det upprepas varje natt frågade jag om saken och han svarade då att han är rädd för mörkret och en elak häxa med vampyrtänder som han drömt om tidigare.
Även om vi försäkrar honom om att det inte finns någon häxa (förra veckan var det en elak älg
) blir det samma sak varje kväll/morgon han stiger upp och ser ut som han duschat med kläderna på
. Vi går självklart in och lägger täcket tillrätta då vi tittar till honom innan vi själva går och lägger oss, men han drar täcket över huvudet även på natten. Vad kan vi göra annorlunda 
Ambra
storebror feb 01
lillen aug 05
storebror feb 01
lillen aug 05
Hej...
Jag kanske är lite kontroverisell i mitt tänkande...
(förlåt mig Anna)
Mitt tips som alltid funkat på mina barn är....
1. Införskaffa en "drömfångare" och häng den vid hans säng. Den "fångar upp mardrömmarna och släpper enbart in de goda drömmarna, ett urgammalt indianskt påfynd (bara tron kan flytta berg).
2. Innan han lägger sig, gör en ljusbubbla som finns bara för honom...låter tokigt kanske men bara tanken på en varm härlig ljusbubbla får iaf mina ungar lugna...den gör man i tanken...
Ett par kvällar brukar det behövas och sen glömmer de hela saken. Jag gör bara så om de ber om den.
Annars skulle jag lyssna mer noggrant till vad Anna och company säger men detta har alltid funkat för oss
Jag kanske är lite kontroverisell i mitt tänkande...
Mitt tips som alltid funkat på mina barn är....
1. Införskaffa en "drömfångare" och häng den vid hans säng. Den "fångar upp mardrömmarna och släpper enbart in de goda drömmarna, ett urgammalt indianskt påfynd (bara tron kan flytta berg).
2. Innan han lägger sig, gör en ljusbubbla som finns bara för honom...låter tokigt kanske men bara tanken på en varm härlig ljusbubbla får iaf mina ungar lugna...den gör man i tanken...
Ett par kvällar brukar det behövas och sen glömmer de hela saken. Jag gör bara så om de ber om den.
Annars skulle jag lyssna mer noggrant till vad Anna och company säger men detta har alltid funkat för oss
Oerhört stolt mamma till tre "stora små gullungar"
-93 -95 -02 (samma pappa) (skratt)
-93 -95 -02 (samma pappa) (skratt)
Han vet alltså någonstans att det förstås inte finns några häxor, men skräms av dem i alla fall.
Ambra
storebror feb 01
lillen aug 05
storebror feb 01
lillen aug 05
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
1. Se till att han har kallt i rummet. Riktigt kallt.
2. Tala inte om för honom att det inte finns några häxor. Skrik i stället: "Var? VAR? Vi måste leta!!!" Och upp och leta. Var än mer skräckslagen än han och leta nattlinnet av dig, teaterhysteriskt. Lyft på allt, undersök allt. Låt lilla barnet till slut tala om för dig att det antagligen inte finns någon häxa
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022