Sju månader - klängperiod?

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
lackberg
Kontakt:

Sju månader - klängperiod?

Inlägg av lackberg »

Hej,

Min lilla Meja är 7.5 månader och har alltid varit en liten bebis som gillat att sitta och pilla för sig själv odyl. PLÖTSLIGT på en eftermiddag så vändes hon dock bara i det mest klängiga man kan tänka sig. Hon skriker som en tok så fort jag försöker sätta ner henne, och vill sitta som klistrad på mig all vaken tid.

Känner mig villrådig till hur jag skall hantera detta? Min son som är 2.5 fick aldrig en så extremt klängig period. Mitt ena jag säger att hon ju kanske har ett behov av att vara nära mig nu och att jag därför skall låta henne hållas. Men mitt andra jag säger att då vänjer hon sig bara vid att sitta fast på mig och att jag borde försöka inte lyfta upp henne hela tiden. Problemet är ju dock att hon inte bara gnäller utan VRÅLSKRIKER!

Hur hanterar jag detta bäst? Tilläggas bör dessutom att jag som person har väldigt svårt för att hela tiden ha ett barn inpå mig. Jag får till och med panikkänslor av det efter ett tag och det känns som om jag kvävs. Så något behöver göras.... :-)

Tack på förhand,

Camilla & Meja
Bor i Stockholm
Wille f?dd -02 och Meja f?dd maj -04
Deckarf?rfattare
www.camillalackberg.com
J och Å

Inlägg av J och Å »

Hej!

Om du har tillgång till Barnaboken föreslår jag dig att läsa om "åttamånadersångest". Låter precis som din lilla Meja genomgår just detta. Inget att oroa sig för. Men läs så du förstår. Hon håller på att upptäcka sig själv. Världen håller på att förändras för henne, rejält och självklart reagerar hon. Inget konstigt alls.

Låt henne vara nära om hon vill, det är hennes sätt att hantera. Perioden är övergående, inte för alltid. Så du behöver inte oroa dig för att bära henne. Reagerar hon på främlingar o dyl, låt då bli att utsätta henne för detta. Kan gemföra denna period som när man som mamma får sitt första barn. Snacka om att världen förändras. Skillnaden är att du som mamma förstår och kan hantera förändringarna(förhoppningsvis) medan en liten inte har en aning om vad som händer, tänk dig själv vad fruktansvärt.

Har du inte boken, så säg till.

/Åsa
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
Fido

Inlägg av Fido »

hej
om du inte har barnaboken så införskaffa den snarast, finns att låna på biblo. läs om ensamlek och social delaktighet. jag tror du hittar svaren där.
lycka till !
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"