Sonen har nu hunnit bli sina mäktiga 2 år och 8 månader och är mitt i trotsåldern. Det är inte mycket som går smidigt och det mesta måste ifrågasättas. Inget konstigt på kartan där inte det är ju så det måste vara. MEN vi har några situationer som vi inte riktigt vet hur vi ska hantera och behöver lite guidning.
1. Desperata rop efter mamma
Sonen har alltid varit mammig trots att fadern varit hemma minst lika mycket eller kanske till och med mer. När han är trött eller hungrig och han är med sin far kan det lätt urarta till gråt när exempelvis tänder ska borstas. Han ropar då desperat efter mig. Han gråter och ropar på mamma på ett ytterst hjärtskärande sätt.
Resultat: jag springer dit och kramar och pussar på honom och säger att allt är bra. Lämnar sedan över till pappan och ibland går det då lite bättre men lika ofta eller oftare går det sämre. Min strategi fungerar halvdåligt. Borde antagligen inte blanda mig i det som dom gör men har svårt att låta bli när han gråter på det där sättet och ropar på mig.
2. Mattrotset
Min tidigare ganska knubbiga gosse som åt allt är numera rätt kräsen. Det hanterar vi genom att lägga upp lite av varje på tallriken och hoppas då att något ska slinka ner vilket det alltid gör. Exempel på detta kan vara att vi kan lägga lite osttärningar bredvid köttet och potatisen så vi vet att han åstminstone kommer igång med ätandet något så när (han älskar ost). MEN det största problemet med ätandet är nog hans bordsskick. Han kladdar trots att han är så stor. Han lägger mat över hela bordet, allt som han inte gillar för dagen får absolut inte ligga kvar på hans tallrik och måste läggas låååångt borta. Han springer fram och tillbaka till besticklådan och hämtar nya bestick och lägger bort sina gamla. Han använder sällan eller aldrig sin sked eller gaffel trots att han kan äta väldigt fint när vi är på restaurang som han älskar. Han slänger också endel mat på golvet om han blir less vilket jag då bestämt ber honom att ta upp. Han kan då börja gallskrika och man får verkligen göra "handen om handen" ganska bestämt...
3. Otrevlig mot sina kamratet och vuxna
Vi har alltid varit måna om att vår son skall vara artig, tacka för maten, hälsa på grannar och liknande och säga hej då till vänner. Det har tidigare fungerat bra men nu skriker han bara "NEEEEJ inte säga hej då till mig" när någon säger hej eller hej då. När vi går hem från fsk så brukade han tidigare vinka och ibland även krama sina bästisar medan han nu argt ropar NEJ till dom. Han är också hårdhänt mot sina två bästa kompisar och är hela tiden på gränsen att knuffa dom. Dock gör han det inte men petar ibland lite väl hårthänt. Är han på bra humör och vi gör något riktigt roligt så är han fortfarande väldigt snäll och trevlig mot sina vänner men verkligen inte alltid.
4. Han slår och knuffar mig och sin far
När allt går emot honom och han dessutom är lite trött så knuffar eller slår han ibland oss. Vi säger bestämt nej och fungerar inte det tar vi handen om handen och tvingar honom att klappa fint. Borde vi göra något mer?
5. Hantera motgångar
Han har alltid haft lite svårt att hantera motgångar, om han cyklar och fastnar i en grop kan han börja skrika och gnälla. Nu nrä han är i trotsen klarar han inte av en endast liten motgång. Allt blir skrik och gnäll. Han vill gärna ha hjälp med nästan allt. Vi är osäkra om vi ska hjälpa eller om han ska få klara av saker själv?
6. Gnäll
Det är ett extremt gnällande här, ibland känns det som att han gnäller hela vakna tiden. Vi kör stenhårt på "om du frågar snällt så gör vi X". Han ändrar då tonläge och frågar på ett trevligt sätt. Dock har denna metod inte minskat ner på gnället. Han gnäller när han frågar efter en gaffel, nrä han vill att vi bygger ett pussel, när han vill ha hjälp med jackan etc.
Ja det var väl allt
Tack på förhand