Gott nytt........rum?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
sue

Gott nytt........rum?

Inlägg av sue »

hejsan allihop

Hoppas att alla har haft en fridfull jul. Jag har en liten fråga....
Lillkillen 7,5 månad har äntligen fått eget krypin, valde att omplacera lillen i eget efter misslyckad gemensamrum med brorsan för 3 månader sedan.

Igår var premiär för nya rummet, nattningen gick bra men han vaknade vid 2 tiden och var ursinnig.... Han var vaken i 1,5 timme längre än någonsin och var mestadels arg, väldigt arg men också ledsen mellan varven. Vi ramsade och lade tillrätta till slut somnade det lilla knytet.

Idag hände samma sak vid långa förmiddags sömnen. Vad gör vi? Ska vi minikura honom?

tacksam för svar kramar Sue
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Vari bestod misslyckandet :?: Hur gammal är storebror?

Nog tycker jag det låter som läge för en ordentlig kur, alltså en regelrätt. Det kan hjälpa om du ser det så, så att du rakt av bestämmer dig för att genomföra, motar din oro och dina egna frågor på porten och begår Attityden.

För nog hann han lära sig att han hade sällskap om nätterna och "präglades" på förra rummet och storebror under just de där 5 och 6 månaderna då världen utforskas som mest aktivt och alla bitar faller på plats för barnet, eller håller på att falla på plats. Förändringar just nu åstadkommer därför helt naturligen en skur av frågor :shock:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
sue

Storebror skuttade ur spjälsängen...

Inlägg av sue »

Hejsan!

Lillebror hade inga som helst problem med att sova med storebror 2,5 år, men storebror ville inte gå och lägga sig eftersom lillebror oturligt nog hade lite bekymmer på vargtimmen vid det tillfället och testade röstresurserna på morgonkvisten. Efter ett par mornar med ylande var storebror rejält orolig och trött på att bli väckt av den arga lillebrorsan.

Lillebrorsan sover nu i litet eget rum och det funkar fint numer :)

Nu till nästa fråga..Idag gjorde storebror något som jag funderat på länge, han klättrade ur spjälsängen. Mäkta stolt kom han ut ur rummet när han skulle vila middag och sa att han bara skulle leka jättelite till. Jag gick med han tillbaka och stoppade om igen och ramsade på utvägen. han klättrade därefter ur två gånger till i rask tempo, samma procedur följde. Sedan sov han lugnt. Vad gör jag nu? Hade tänkt att behålla spjälsängen tills värsta trotset mynnar ut men han kanske slår sig om han får för sig att klättra ur på natten?
Han är nu 2 år och 8 månader och sover 13 timmar per dygn 11 på natten 2 på dagen är detta lagom?

fråga 2, när ändrar jag lillkillens schema (8 månader i dagarna) ska jag vänta tills efter 8 månaders ångesten? han sover nu 14 timmar och 50 minuter per dygn fördelat på 3 daglurar på 1,5 timme förmiddag 1,5 timme eftermiddag och 20 minuter seb eftermiddag? Han har börjat vakna lite tidigare på mornarna nu.

Tusen tack för all hjälp! Detta forum är fantastiskt och Anna du är en superhjälte som ställer upp och delar med dig av din erfarenhet och kunskap :thumbsup: kramar sue
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack för varma ord :D

OK, är allting frid och fröjd så här, så kan ju herrarna ha varsitt rum (men inte i evigheten) tycker jag :D Annars skulle jag nog tagit storebror i hampan, dvs "ramsat ner" honom också. Det står mycket om detta här om du letar via search på t ex barns beskyddarinstinkt :wink:

Och kanhända blir du tvungen att ramsa storebror i alla fall, om han nu fortsätter ha för sig att klättra ur spjälsängen. Om detta kan du också få en massa lektyr via search :wink:

Gör inte misstaget att ge honom stor säng, då inbjuder du verkligen till trafik :shock: Han klättrar inte ut förrän han kan (som du märkt) och slår sig inte. Och diu gjorde rätt - han ska tillbaks direkt, men ditt ingripande ska inte åtfäljas av alltför mycket underhållning eller underhållning alls. Stoppas om behöver han inte, det kan han göra själv, den lille optimisten :lol: Bara läggas ner och så ska du ut direkt och ramsa utifrån och på väg bort. Dock inte längre än att öronen uppfattar direkt nästa försök att kravla sig ur :!:

Det här går förbi. Omsider. Fortare ju mer du framhärdar i din "tråkighet" :wink:

Ja, han sover lagom.

För den mindre modellen skulle du kunna kapa fm-luren till 45 min, alternativt em-luren till en feminuters eller ta bort den helt. Han sover aningens för mycket nu sammanlagt och det visar sig nästan alltid just på morgnarna :D
sue

8 månadersångest nu?

Inlägg av sue »

Hejsan

Tack för fina tips ska genast förkovra mig i beskyddarinstinkt hos storasyskon.... :D

hade skrivit ett fiffigt och ganska välformulerat inlägg men när minstingen vaknade till av vad jag förmodar är 8 månadersångest och jag var tvungen att pausa en stund försvann det :evil:

Tänkte nytt schema så här för wille 8 månader:

6,30 vakna
frukost och morgonstök
8.30-10 sova fm
10 mellanmål
11.30 lunch
12.45-14.15 sova em
14.30 mellis
17.30 middag
bad, lek
18.30 välling
19 sova

Är det kanske för lång tid mellan em sömnen och godnatt? Har knyckt 20 minuter på sena em.

Har haft på känn en annalkande 8 månadersångest...nu är den här! Hur tacklar jag oroliga uppvaknanden och en ev. schemaförändring för lillkillen med ångest?

vad utbrytarkungen till storebror beträffar förkunnade han tydligt i baksätet på väg hem från dagmamman att han lövar att inte klättra ur sin säng och det löftet har han hållt! han ramsas också på samma sätt som lillebror men hängde med på kuren vid 2 års åldern. :lol:

ha det så bra kramar Sue
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D En oplanerad femminuterslur kan du alltid bjuda på om lilla äölsklingen slokar på em. Du märker det och hjälper bara till så han får vila. Det kan han göra på din mage eller i soffan eller var som helst. Väck efter fem min exakt, milt och fint, för det blir protester i början!
sue

schema 2

Inlägg av sue »

hej

Nytt schematänk. Efetrsom sonen verkar behöva sova 3 ggr dagtid så är det kanske bättre att dra ner på långa fm vilan :?: :?: Ett schema för 8 månaders Wille skulle då se ut så här:

6.30 morgon
frukost och morgonstök
8.30-9.15 sova fm
10 mellanmål
11.30 lunch
hämta brorsan hos dagmamma
12.30-14 sova eftermiddag
14.30 mellanmål
16.30-16.50 sova
17.30 middag
bad och lek
18.30 välling
19 sova natt

total sömn blir då 14 timmar och 5 minuter, vilket kanske är lite litet, kan jag då kanske förlänga långa dagsömnen en halvtimme så den blir 2 timmar istället för 1,5. Har ändå tänkt att sträva efter det i framtiden :?:

tacksam för all hjälp Sue
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"