behöver råd till en minikur

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
mamma63

behöver råd till en minikur

Inlägg av mamma63 »

Hej på er! :)
Min son (2 år och 4 månader) blev sjuk för ett tag sen (virusinfektion i halsen) och sen dess har det varit mycket trassel med sömnen.
Det blir väldiga protester när jag lägger honom på kvällen. För några dagar sen började jag sätta mig utanför hans rum och igår kväll somnade han efte 5 minuter. :D Men nu är det så att han har vaknat mellan 4 och 5 på morgonen den senaste tiden, och kan inte somna om. Imorse blev det skrik och gråt från kvart över 5 till kl 7 då mamma meddelade med glada rop att dagen har börjat. :!:
Nu undrar jag lite med vilket tidsintervall man ska ramsa och ifall jag ska använda mig av "solfjäder".
Middasluren behöver också rättas till, för han vill inte ligga i sin säng, utan i MIN, med mig liggande bredvid :oops:
Ska jag låta honom ta igen sömnbristen vid middagsluren, som idag tex. då sov han i nästan 3 timmar. :?: :!:

Tacksam för svar
God fortsättning :)
Ensamstående mamamma till Simon, född augusti 2003.
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D

Att "ta igen" sömnbristen vid middagsvilan är ingen bra idé, då blir allt väldigt skevt och konstigt.

Han behöver 12 timmar natt, bestämd läggtid, bestämd vaknatid.
Och så behöver han 1,5 timme middagsvila, (kanhända något mindre, det känner du väl själv) Denna middagsvila ska också vara bestämd.
Och du ska inte ligga bredvid...

Du ser att han svarade bra på att du var bestämd vid nattningen! :D
Då är det bara att köra på lika envist med middagsluren, och den tidiga morgonen.

Du ska inte gå in om det inte är fullständig kris, och då menar jag verkligen KRIS! F.ö ska ramsan ta.
Ramsningen följer hans galande. Ju högre han protesterar, desto högre ramsar du. Oavsett vad han säger möter du det med ramsan och inget annat, möjligtvis "det tittar vi på imorgon".

Lycka till! Detta går över, sjukdomar kan ställa till det, men du måste vara ENVIS :wink:

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "