Hej hallonmbanan och välkommen tillbaka!
Grattis till lillasyster

Hur vet man att ’den riktiga födseln’ har inträffat?
Lillasyster äter mer nu och oftare (har under hela dagen vaknat efter 1h vid varje sovpass) och verkar vilja vara vaken mer, betyder det då att det är dags att lägga henne vaken efter 30 min social delaktighet? Hon har också gått från att sova 4 h i rad på natten till 2.5 max 3h, är det vanligt vid den riktiga födseln?
Jag tycker att det verkar som att den riktiga födseln har inträffat pâ det du beskriver. Sikta pâ 2-2 och hjälp henne lite pâ traven. Men, se det inte som ett misslyckande om det blir 1-1,5 eller nâgot annat, hon är liten i världen än. För mig var standardmodellen ett stöd, en snitslad bana, som gjorde det möjligt att veta vart vi var pâ väg. Att vi sedan halkade av banan titt som tätt tog jag inte sâ allvarligt pâ, lite i taget föll saker och ting pâ plats och vips hade vi ett schema nâgonstans runt tre mânader. Fall inte i den klassiska fällan att lägga prestige i det hela eller att räkna med en "prickfri" standardmodell bara för att du gjort det förut. Alla är smâ i början och alla bebisar har sin egen stil. Ha förtroende för att ni kommer att komma in i en rytm sâ smâningom och ha siktet inställt pâ SM utan att se det som ett misslyckande de gânger ni halkar av banan.

Eftersom vi fortfarande är i smekmånaden (de första två månaderna, stämmer det?) skall man fortfarande ta upp vid minsta pip?
De senaste två dagarna har hon ofta bara sovit 45min-1h, när hon då vaknat så har vi antingen tagit upp och fyllt på (efter 45 min) eller startat ett nytt mål (efter 1h). Skall man fortsätta med detta tills man sätter ett schema vid 2-3 månader?
Smekmânad enligt boken är fram till den egentliga födseln. Hos oss har jag förlängt den lite. Alla gör olika. Själv var jag inte bekväm med att verktyga förrän vid cirka sex veckor eftersom jag inte litade pâ att min bebis hade fâtt i sig tillräckligt med mat för att faktiskt kunna sova längre pass. Ibland gjorde han det ändâ. Man fâr gâ pâ magkänslan och vara uppmärksam pâ matintaget. Man fâr ha tâlamod.
En väg att gâ är att när bebisen vaknar ta upp och köra igâng ett nytt mâl enligt standardmodellen. En annan är att försöka hâlla mattiderna nâgorlunda (inte pâ minuten förstâs), alltsâ att sikta pâ att mâlen ska starta med 3-4 timmars mellanrum. Nu är din lilla sâ liten sâ jag personligen skulle nog rekommendera att förlänga smekmânaden lite.
hallonmbanan skrev: Nu när hon har börjat att äta lite snabbare, hur matar ni under 1.5h målet?
Som det ser ut nu så äter hon inom 15-20 min, skall man då prata med henne i 40 min för att sen ge henne mat den sista 20 min och sen ha social delaktighet den sista halvtimmen? Problemet är att vår lilla blir hungrig igen både efter ca 20 min efter första ’bröstet’ (vårt fall flaskan) och i slutet av den sociala delaktigheten, så vi har gett henne mat lite då och då under vaken passet. Kan man göra på något annat sätt?
Nej, ta inte en paus pâ 40 minuter mitt i mâlet. Sätt dig i rollen som kyparen pâ en trestjärnig restaurant. Tänk dig förrätt, huvudrätt, efterrätt, kaffe och kaka. Och pâtâr! Jag skulle inte ha pauser längre än en kvart, annars är det ju inte ett mâl utan flera mâl tänker jag.
hallonmbanan skrev: 
Under vakenpasset, när hon inte äter, men inte har social delaktighet, vad gör ni med barnet då? Umgås ni hela tiden eller får barnet följa med på vad som behövs göras i hemmet?
Du har en väldigt liten plutt än sâ länge, dra inga stora växlar pâ att göra allting "rätt". Trivs hon pâ en filt mitt i händelsernas centrum sâ lât henne betrakta omvärlden sâ, är det läge att umgâs sâ kör pâ det. Funkar det bättre med henne i famnen när du vattnar blommorna och annat sâ fine. Variera, men ha vissa platser som "hennes".
hallonmbanan skrev: 
Lillasyster har den senaste veckan varit vaken 2.5-3h på kvällen. Hur bör man göra med matningen vid dessa långa vaken pass?
Om du upplever det som kvällstrassel kan en liten lur mitt i göra susen, sâ att hon orkar äta ordentligt sen innan hon somnar för natten. Annars är det väl mest mata, mata, mata som gäller.
hallonmbanan skrev: Jag vet inte hur det är med era barn, men mina somnar aldrig direkt så fort vi lägger ner dem för att sova. Hur gör man med sovtiden om det har tagit dem 0.5-1.5 h att faktiskt somna? Drar man ner den 2-2.5h sovtiden med den tiden de har legat i sängen och ’försökt att somna’, eller låter man dem sova 2-2.5h även om det tog dem 1.5h att faktiskt somna (vilket gör att man startar nästa mål 1.5h senare än om man försöker en 2-2 rytm).
Sâ har vi haft det här ocksâ. Med tanke pâ hur liten din tjej är sâ har jag inga egentliga râd, eftersom jag har förlängt smekmânaden lite. Lite längre fram siktade jag pâ att hâlla mattiderna nâgorlunda, alltsâ att börja varje mâl var 3-4 timme. Men att det tar 1,5h att somna lâter väldigt mycket, dâ kanske det är matintaget som inte varit sâ riktigt som det borde. Eller att barnet blivit övertrött och skulle behöva hjälp (buffning, solfjädring, vagning) för att komma till ro.
Som jag sade i början, lägg ingen prestige i att fâ allting rätt. Det hör till att det svajar den första tiden. Personligen tyckte jag att tiden mellan den egentliga födseln och typ 2,5 mânader var 'svârast'. Men bara att ha standardmodellen just som modell, en bana att sikta pâ, gör att man vet var banan är även när man halkat av den. Och att den ligger kvar för nya försök.