Nu är min fina kille 3 veckor och en dag gammal och jag har lite funderingar.
Har försökt köra standardmodellen från början och det har gått jätte bra. Han har verkat nöjd mätt och somnat vid bröstet efter sista påfyllningen och sovit bra.
För ca en vecka sedan började det med lite kvällstrassel som jag antar är övertrötthet. Han blev missnöjd vid bröstet började släppa grina och tjorva. Fick gå runt och amma för att han skulle somna. Började göra natt tidigare för att försöka undgå kvällstrasslet.
Nu har det börjat tjorvats vid varje läggning och det vaknas titt som tätt under dags lurarna och vi vagnar för att han ska somna om.
Nätterna sover han ganska bra med bara 2-3 korta påfyllningar och somnar sedan om.
Är det för tidigt att vagna för att han ska somna om eller ska jag ta upp honom för påfyllning? Tror inte det hjälper med påfyllning då jag tror att övertrötthet är problemet men jag vet inte...
Är det fortfarande mat vid minsta pip som gäller?
Har funderat om han inte är riktigt mätt då det är tillväxtperiod nu men han släpper och skriker vid fjärde påfyllningen fast det kommer rikligt med mjölk.
Ofta för att få han att somna blir det ca en timme jag och sambon turas att gå omkring med lillen. Han försöker med napp som han totalvägrar jag med bröstet som han släpper skriker tar igen osv... ofta somnar han vid bröstet till slut men när jag sätter ner han i vagnen vaknar han strax igen och letar bröstet. Antar att han har ett starkt sugbehov men jag kan ju inte sitta med han i famnen hela tiden har en 3 åring som också behöver uppmärksamhet
Är det dags att börja lägga vaken ännu?
Denna förmiddag har sett ut så här:
Morgon 08.00 mat ur samma bröst 2 ggr, lite vakentid med familjen. Efter ca 45 min påfyllning ur andra bröstet å då startar tjorvet. Tjorvar till 10.00 somnar tillslut efter att sambon burit runt honom (han släpper bröstet å skriker hela tiden). Läggs i vagnen och vaknar efter 30 min. Påfyllning och somnar men vaknar när han släpper bröstet. Trasslet fortsätter "vill men vill inte ha" bröstet till 11.30. Klär på han och vagnar till sömns och går ut och promenerar. Då sover han minst 1.5timme...
Jag helammar utan att ge tilllägg. Har provat pumpa ur och ge flaska som sista slurk men har inte fått han att ta flaskan ännu..