9:e kurnatten: Bajsat för 3:e natten vid 06.00.

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Virpi

9:e kurnatten: Bajsat för 3:e natten vid 06.00.

Inlägg av Virpi »

Vi har nu kurat vår dotter i 9 nätter och dagar. Det har fungerat över förväntan, både dagtid och nattid. Sara har äntligen "vaknat upp igen" och börjat "snacka" och "skratta" som hon gjort innan kuren. Sedan 3 nätter tillbaka vaknar Sara kring 06.00 och trots att vi aldrig har problem med att hon tar emot ramsan för att sova så fungerar det inte nu på morgonen. Hon har alltså bajsat!

Schema för Sara som är 6½ månad ser ut enligt följande:
Väckning: 07.00
Frukost: Välling 07.30 (imorse åt hon för första gången 220 ml).
Förmiddagslur: 08.45-09.30
Lunch: 10.30 (matpuré och fruktpuré)
Middagslur: 11.30-13.00 (väcks oftast när vi hämtar syster på dagis)
Mellanmål: 14.00 (Gröt och fruktpuré, vatten)
Eftermiddagslur: 15.45 - 16.30
Middag: 17.30 (matpuré och fruktpuré, vatten)
Kvällsgöra: 18.00
Nattslurk: kring 18.40
Natt: 19.00

Vi tycker att schemat har passar henne jättebra. Dessa tider har hon i stort visat hela tiden även innan kurningen. De senaste två nätterna har jag endast behövt lägga henne tillrätta och knappt behövt ramsa på väg ut utan hon har somnat själv. En kväll hörde jag henne vara vaken och 15 minuter därefter somnade hon själv. Dagsläggningen i vagnen då hon ligger på rygg fungerar även bra. Jag hade lite problem till att börja med vagningen och sista skaken samt dagsramsan, men det verkar har börjat sätta sig nu.

Bajsningen har tillkommit nu och kan kanske bero på att hon har börjat inta mer mat om dagarna än tidigare. Nu äter hon välling på morgonen istället för bröstmjölk och äter som en häst övriga måltider. Nattslurken/amningen äter hon hyfsat. Det är svårt att veta om hon har bajsat på morgonen och vi skall ju undvika störa henne när hon skall sova. Jag kan även nämna att vi har använt marginalkvarterna på daglurarna.

Vi har nu några frågor och vi skulle behöva er hjälp och skulle vilja veta ni tänker om detta:
:?: Skall vi börja gå in och kolla blöjan när hon börjar ljuda vid 06.00? (Om hon har bajsat skall vi ju då byta i sängen i mörkret och därefter lägga tillrätta och ramsa på väg ut).
:?: Skall vi börja och vara jättestrickta med att inte använda marginalkvarten vid dagslurarna?
:?: Skall vi prova lägga om mattiderna och sovtiderna på dagen?

Vi skulle vilja höra vad ni tänker om detta och tar gladeligen emot tips och råd från era erfarenheter.

:D God Jul och Gott nytt år!
Gullsan
kattis73
Kontakt:

Inlägg av kattis73 »

Hej! Skönt att allt gått så bra!
Jag tycker inte ni ska störa med att byta blöja på morgonen. Problemet är övergående. Antingen slutar hon bajsa eller så lär hon sej somna om ändå. Det är ju bara en timme kvar till morgon. Isak bajsar för de mesta under vagtimmen. Men vi hör inte ens när han vaknar och bajsar, och han somnar om själv. Sen väcker vi kl 7. Så han har uppenbarligen inte ont av att sova med bajs i blöjan... Ett tag var han vaken länge under vargtimman, men inte längre, trots bajs i blöjan alltså. Vi hoppas ju att han så smånoingom skippar vargtimmesbajset, även om det egentligen inte stör. Men han har blivit lite röd i rumpan. Så vi lägger på ett rejält lager salva på kvällen för att skydda lite.

Kvartarna kan ni använda men dom ska aldrig "gödslas" med, utan ska bara annvändas när dom verkligen behövs (utifrån barnets behov). Utgår från att schemat ska följas, utan bollande med kvartarna.

Vet inte varför ni ska lägga om tiderna om allt funkar? (med undantag för vargtimmen förstås).
:heart: Storebror född -02
:heart: Mellanbror född -05, kurad vid 5 månader
:heart: Lillebror född -09, SM från 3 veckor
:heart: Lillasyster född 120607, SM från start
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"