Vargtimmarna - hur länge?! Tips och styrka snälla

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Freddie

Vargtimmarna - hur länge?! Tips och styrka snälla

Inlägg av Freddie »

Hej
Har i ca 6 veckor försökt få min bebis, nu 5,5 månader, att sova hela natten. 12 timmar i sträck. Hon har från början varit en standardmodells barn så läggningar och dagsömn inga problem. Vi började med att sova över ett mål i taget enligt instruktioner i barnaboken. Nå väl allt har gått bra förutom att vargtimmarna spökar fortfarande och jag undrar nu hur länge ska detta på gå. Kanske gör jag något fel?! Hon vaknar mellan kl 4-6 (morgon är satt till 7, fast är reviderad till 6.30 vissa mornar om hon varit vaken i över en timme, läggning 19) och är vaken i ca en timme (ibland längre) innan hon somnar om. Ibland är hon nöjd, frågar (ropar) lite då och då och då får hon korta besked med ramsa. Vissa nätter är hon hysteriskt ledsen. Det är dessa nätter som tar på mig.
Fast alla nätter är vi vakna lite för mycket tycker jag för att vara riktigt pigga och glada på morgonen.
När hon är ledsen buffar jag henne lugn och ramsar. Gör detta när det
behövs men försöker att göra det så lite som möjligt för att inte över koncentrera.
Dagslurarna går bra men hon vill vissa dagar sova mycket och jag får nästan alltid väcka henne.
Jag körde med vagning i vagn först men när det var stabilt (jag vagnade inte längre trots vargtimmarna, det var utan effekt, buffningen effektivare) flyttade jag över till spjälsängen för två veckor sedan. Hon blev lite störd av detta men jag tycker att hon borde vant sig nu. Läggningen är som sagt inga problem, bara att lägga ner så somnar hon själv. Ibland direkt och ibland efter lite sång.
Ska jag bara hålla ut? Kommer det att gå över av sig självt? Har börjat fundera på om natten är för lång? Jag får ju tips från andra att ge henne bröst vid fem. Det skulle säkert funka hon skulle nog somna om direkt då men då är jag ju fast i det. JAG behöver min sömn.
Jag tycker att jag följer alla instruktioner med buffning och ramsning men... ramsar ganska lite faktiskt, tycker att det verkar störa henne.
Hur gör ni? Har ni tips och råd, kanske gör jag fel ialla fall?!
MvH Freddie
Mamma till glada tjejer f?dda 0503 och 0705
Caisa - Isoldes mamma

Trötthet

Inlägg av Caisa - Isoldes mamma »

:D
För oss funkade tröttheten som en hjälpande hand!! Det här låter kanske konstigt men jag ville verkligen gå upp och natta om henne eller amma men jag var så trött att jag tillslut somnade fastän jag sagt att jag skulle komma. "Mamma kommer, jag ska bara vakna lite, jag ska bara vakna sen kommer mamma" Det blev ett löfte som inte hölls för fem öre för hon blev lugn och tyst och då hann jag somna om ordentligt varpå hon somnade hon med. 8) Så, jag tror att du ska försöka slappna av så får hon dina trötta vibbar och förhoppningsvis härmar dem, härmexperter som de är!!! Lycka till och sov så gott..
Isolde f?ddes i januari 05, har varit Bb-sovandes 20 - 08 sedan fyra m?naders ?lder.. Hon ?r en v?ldigt intresserad och glad liten busmaja som allt som oftast har n?got i munnen, papper tex..
Freddie

Inlägg av Freddie »

Ja du har nog rätt det ger sig med tiden och faktum är att i natt sov hon till halv sju och låg sedan och jollrade för sig själv till sju. Kanske kännde hon min desperation :D . Nu hoppas jag bara att det fortsätter.
Mamma till glada tjejer f?dda 0503 och 0705
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"