hej,
min emil har hunnit bli 4,5 månader. vi började med standardmodellen och vagning när han var 6 veckor och han har sovit och ätit relativt bra sedan dess. hans schema innehöll 3 dagslurar på 2 timmar tills han var 3 månader. efter en semester i sverige blev schemat helt vridet.
vi ändrade lite i schemat men sedan dess har det varit ganska stökigt, framför allt på kvällarna och nätterna. på dagarna äter och sover han bra (i sin vagn).
men nu har jag 2 problem, han växer ur sin liggvagn (citywalker, trehjuling med liten insats) och blir svår att vagna, samt jag har 5 sömnlösa nätter bakom ryggen, han har börjat vakna och vill snutta var 3e timme! och han har börjat vakna efter 1,5 tim på dagen.
vårt schema har varit:
7:30-9:30 godmorgon, mat (amning) och vakentid
9:30-11:30 sova
11:30-13:30 amning och vakentid
13:30-15:30 sova
15:30-17:00 amning och vakentid
17:00-18:00 sova (men det brukar bara bli 30-45 min och han är inte utvilad)
18:00 liten slurk bröstmjölk för att kompensera att han är grinig
19:00 bad och massage
19:30 flaska med mjölkersättning, 200ml
någonstans mellan 19:30 och 20:00 somnar han.
och så vaknar han ALLTID på natten, oftast nån gång mellan kl. 1-3 och äter massor. en bra dag somnar han om och vaknar han igen vid 7:30, men det är där det börjat strula. han vaknar nu nästan alltid redan kl 5 och ibland flera gånger och kan inte somna om. jag är urtrött och vill ta tag i detta nu en andra gång.
idag provade jag PM för 4 månaders bebisar på websidan och jag fick äntligen till buffningen, så han sov i sängen. vaknade alla gånger efter 45 minuter, men de 2 första gångerna somnade han om efter buffning.
men efter den 3e tuppluren vaknar han och är trött och gnällig, även efter att han fått mat.
jag ska lägga honom igen för en ny 45 minuters lur om ett tag och får se hur det går, men varför är de 45 minuterna så viktiga? helst skulle jag vilja ha 3 tupplurar istället för 4, har du någon idé? och jag vill givetvis få bort nattamningen. tänkte också börja med smakportioner inom kort.
tacksam för tips.
elin
andra försöket, hjälp med schema?
Hejsan, jag är absolut ingen expert men tänkte jag skriver hur vårt schema såg ut och hur vi ändrade det. Jag gillar själv att se olika varianter
Vårt Schema vid 4.5 mån:
6.30-8.30 Mat Ammning, Gos byte, Ensamlek
8.30-10.00 Sova 1.5h
10-12 Mat (vi hade börjat m smakisar så han fick pure här + amning),gos byte. Social Delaktighet. Ut på promenad. Somnade i vagnen.
12-14 Sova i vagnen ute 2h
14-15.30 Mat amma. Detta pass har blivit lite som det föll sig beroende på var vi var, men oftast mkt lek på mattan på magen tillsammans med mamma
15.30-17.00 Sova 1.5h -Detta pass strulade dock så det hade vid 4.5 mån blivit 1h för att sedan ca 1vecka senare bli 45 min!
17-19.30 Mat, gos lek bad mm mm Nattslurk ca 19. När vi dragit ner på em luren blev det också natt kl 19.00 istället.
Jag tycker dessa övergångar fungerat bra, lilla killen har på sitt lilla sätt visat att han behöver mindre sömn och då har jag väntat några dagar för att se om trenden håller i sig och sedan ändrat schemat.
Förmiddagsluren blev 45 min när lillen var ca 5.5 mån gammal, detta visade han tydligt.
Han är ju hela 6 månader nu
Ang. att vagnen blir för liten. Vi började med att låta lillen sova i sägen på fm luren ungefär vid 4 mån, har du möjlighet till det rekommenderar jag det verkligen. Det blev som en liten minikur i sig och tog verkligen några dagar att få till med introduktion av dag ramsa mm men fungerar nu jättebra. Jag körde seriöst efter "kur instruktioner" för nattning.
Nätterna kan jag tyvärr inte hjälpa dig med, vi hade jättestrul just mellan 4-5.5 mån med tänder som kom, sjuk mm och har inte förrän efter det fått till hela nätter. Jag hoppas någon av de mer erfarna kan ge dig svar på det
Kan dock tillägga att det var ungefär då lillen började få 2 mål smakisar (måltider) per dag som det fungerade bättre med nätterna!
Jag hoppas du får några ider, Lycka till!!
God Jul
Vårt Schema vid 4.5 mån:
6.30-8.30 Mat Ammning, Gos byte, Ensamlek
8.30-10.00 Sova 1.5h
10-12 Mat (vi hade börjat m smakisar så han fick pure här + amning),gos byte. Social Delaktighet. Ut på promenad. Somnade i vagnen.
12-14 Sova i vagnen ute 2h
14-15.30 Mat amma. Detta pass har blivit lite som det föll sig beroende på var vi var, men oftast mkt lek på mattan på magen tillsammans med mamma
15.30-17.00 Sova 1.5h -Detta pass strulade dock så det hade vid 4.5 mån blivit 1h för att sedan ca 1vecka senare bli 45 min!
17-19.30 Mat, gos lek bad mm mm Nattslurk ca 19. När vi dragit ner på em luren blev det också natt kl 19.00 istället.
Jag tycker dessa övergångar fungerat bra, lilla killen har på sitt lilla sätt visat att han behöver mindre sömn och då har jag väntat några dagar för att se om trenden håller i sig och sedan ändrat schemat.
Förmiddagsluren blev 45 min när lillen var ca 5.5 mån gammal, detta visade han tydligt.
Han är ju hela 6 månader nu
Ang. att vagnen blir för liten. Vi började med att låta lillen sova i sägen på fm luren ungefär vid 4 mån, har du möjlighet till det rekommenderar jag det verkligen. Det blev som en liten minikur i sig och tog verkligen några dagar att få till med introduktion av dag ramsa mm men fungerar nu jättebra. Jag körde seriöst efter "kur instruktioner" för nattning.
Nätterna kan jag tyvärr inte hjälpa dig med, vi hade jättestrul just mellan 4-5.5 mån med tänder som kom, sjuk mm och har inte förrän efter det fått till hela nätter. Jag hoppas någon av de mer erfarna kan ge dig svar på det
Jag hoppas du får några ider, Lycka till!!
God Jul