När tar man bort dagvilan? + sommarfunderingar

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Cottongrass
Inlägg: 81
Blev medlem: lör 25 aug 2012, 20:04

När tar man bort dagvilan? + sommarfunderingar

Inlägg av Cottongrass »

Hej!
Jag undrar hur många år man brukar få dras med dagvilan? Det är svårt att fråga andra föräldrar vars barn kanske inte sover lika många timmar nattetid. Brukar AW-barn kunna ta bort vilan tidigare, eller går det inte att se någon tendens?

Jag undrar hur vi ska lösa det med den långa vilan (1,5) nu i sommar, när vi kanske vill vara borta över dagen. Hittills har de alltid sovit hemma, men det går ju inte om vi åker till djurparken, badplatsen osv. I vagnen är det trångt och inte så mörkt (dessutom, den "ljuvliga" syskonkärleken i en tvillingvagn), vet inte hur det skulle funka. De brukar ibland sova 20 min i vagnen, men 1,h timme?!
Mamma till tvillingar födda 2012.04.18.
Sover Hela Natten sedan 2012.09.06
Alma
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 21:35

Re: När tar man bort dagvilan? + sommarfunderingar

Inlägg av Alma »

Hej,
Du får säkert flera bra svar här.
Vi behöll dagvilan till sonen var just fyllda fem år. Tyckte det var praktiskt att ha den rutinen, ha dagen uppdelad, kunna tanka på energi för andra halvan av dagen, inte behöva känna stress om en och annan natt blev lite skral på sömn t ex under sommarnätter mm.

Jag trodde också det skulle vara svårt att få till det i alla de olika miljöer vi var i, men det visade sig att det inte var de fysiska omständigheterna utan rutinen och att vi höll den som självklar, som gjorde att det gick.

Barnvagn går på sommaren att mörklägga, men det är viktigt att man söker skugga och tar upp svarta skynket när barnen somnat så att det ventileras och hålls så svalt det går (jag hade svart tyg för mörkläggning och en vit handduk ovanpå som reflekterade ljuset/värmen). Sonen kunde också somna på ryggen i bärsele, vi sökte antingen upp toalett och släckte lampan, eller hade ett tyg som vi lade över som ett tält just vid insomningen. Under fjällturer hade vi med ett svart tyg som vi spände med klädnypor över den gran som sonen låg under...
Det blev inte 100% nattsvart men det tyckte inte jag behövdes heller.

Skillnaden på vad sonen orkade med och utan dagvila var stor. Det var till och med svårt att somna på kvällen om dagluren inte hade funkat.

Och om du planerar in dagis för barnen så småningom så har de också oftast dagvila.
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "