Är alla säkra sovare nöjda och njuter när man lägger dem?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Stinas mamma

Är alla säkra sovare nöjda och njuter när man lägger dem?

Inlägg av Stinas mamma »

Jag kurade min 11-månaders dotter Stina för tre veckor sedan och hon sover, sedan en vecka tillbaka, oftast hela nätter utan "hjälp". Innan kurningen låg hon som ett plåster på mig HELA nätterna igenom med bröstet som napp, vi sov super-dåligt både hon och jag. Dessutom vaknade hon 05.30 på slutet (hon väckte då även mig, pappa och 4-åriga storebror och ingen av oss kunde somna om ordentligt) och hela familjen var zombies tillslut :( ... med andra ord är vi alla piggare nu!!!
... men... Stina är aldrig nöjd när jag lägger henne i hennes säng för att sova. Jag uppfattar det som att hon inte vill att jag lägger ner henne. Vi kör skrattet till go´nattet och allt det där (och hon är en riktigt glad skit på dagarna) men så fort vi kommer in i hennes rum för läggning blir det lite spänt liksom. Jag tycker att det känns så skumt att det, från det varma med skratt och mys ena sekunden, blir pang ner i sängen och plötsligt får man inte gulla, småprata och klappa om utan bara solfjädra (den motsträviga gnällande masken) och sedan vända på klacken och robotramsan ut... jag känner mig så himla okärleksfull och onaturlig. Det känns inte alls som jag! Säkert smittar det av sig, även om jag naturligtvis försöker vara "vänlig och hurtig men bestämd" inför henne. Hon somnar sedan på max 5 minuter med lite husljud så det är inte insomningen som är problemet.
... och ja, jag är säker på att hon är mätt när jag lägger henne!!!

Saken är den är att jag tycker att det är jättejobbigt att lämna henne i sängen när hon låter sådär ynklig och övergiven (som det låter i mina blödiga mamma-öron) :cry:

Allt jag vill är att hon ska känna njutningen med att få lägga sig i sängen... att hon ska tycka att det är mysigt! Är det vanligt att det tar tid innan de verkligen vill lägga sig? Blir det verkligen så för alla säkra sovare att de är nöjda när man lägger ner dem, och dessutom är nöjda när de vaknar, eller :?:

Jag har läst en hel del trådar på detta fantastiska forum och inser att vårt "problem" inte är så stort men att alla frågor, stora som små, bemöts med respekt och vänliga svar (annars hade jag aldrig skrivit in), jag må vara lite blödig men detta lilla problem känns ganska stort för mig!
Tack på förhand!
mumintrollet

Re: Är alla säkra sovare nöjda och njuter när man lägger dem

Inlägg av mumintrollet »

Hej och välkommen :heart: :D

Så härligt att kuren gått så fint för er och att ni alla får sova! :)

Jag skulle säga att du skall följa din magkänsla och tänka om en smula ;) Skratta och busa massor innan läggdags, flyg in i sovrummet och lägg henne med glada miner i säng. Kittla ner henne i säng, och ramsa dig ut i samma glada anda - inga robotramsningar utan en glad och munter ramsa som fortsätter i samma anda som ni precis haft.
Skippa solfjäder direkt - hon vet ju vad som gäller och får hitta sin ställning själv i sängen bäst hon vill. Jag skulle säga att din omställning till att bli en robot-solfjädrare-ramsare som bryter det roliga, så skippa roboten och håll det glada tills du gått ut och stängt dörren! :)

Så får man känna av barnet också. Vissa dagar är vår dotter så trött att hon inte orkar med överenergiska bus, då blir det mysiga pussar, och en mild ramsa ut - försöker jag jaga upp henne på övervarv blir hon bara ledsen (det skulle jag också bli) Och kvällar då hon är pigg jagas hon av pappalejonet i vardagsrummet och pruttas i magen av mamma och flyger helikopter i sängen och lämnas med glad hurtig ramsa.

Och ja - om läggningarna blir soliga, påverkas ofta mornarna till att bli det med ;)
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Stinas mamma

Inlägg av Stinas mamma »

Tack för bra synpunkter!
Jag ska försöka killa henne ända ner i sängen. Jag ska även göra som du säger och ta bort solfjädern. Hon vill ofta ligga på mage men är ibland så vällingstinn och tjock att hon föredrar sidoläge, detta gör att det blir svårt för mig att veta hur jag ska hålla händerna och det blir nog mest taffligt när jag tänker efter. Hon verkar gilla när man drar över henne täcket och stoppar om (vem skulle inte gilla det :wink: ) så jag nöjer mig nog med det innan jag "skrattramsar" ut. På så sätt blir min tid där inne kortare och mamma behöver inte börja lukta varg :roll:

Det har dykt upp ett problem av annan karaktär, men det får bli en egen tråd!
Stinas mamma

Om man MÅSTE gå in och stöka med barnet när det sover???!!!

Inlägg av Stinas mamma »

Jag kurade min 11-månaders Stina för tre veckor sedan och hon har sovit bra över lag på nätterna. Inatt var det första gången (sedan de fyra kur-nätterna) som hon vaknade massor av gånger och inte svarade så bra på ramsan, hon behövde ramsas flera gånger för hon jagade upp sig och det tog lång tid att få henne att somna om varenda gång. Vid två när hon satte igång att yla för kanske femte gången tänkte jag att "nä, något är fel så jag går in" (tidigare på nätterna, och även denna natt, har jag bara gått in och kollat till henne då hon har sovit). När jag är framme vid sängen så inser jag att hon inte alls är speciellt vaken (även om det låter så), jag blir osäker på om jag ska vända ut men känner på henne och upptäcker att pyjamasen är kissblöt och kall... aha!!! Jag förbereder för att byta på henne, i mörkret, i sängen och vänder henne från mage till rygg. Då vaknar hon "på riktigt" och blir HELT HYSTERISK, hon beter sig som att hon har sett ett spöke och försöker typ åla ifrån mig samtidigt som hon skriker värsta skräckfilms-skriken :shock: . Jag försöker lugna och samtidigt byta blöja och pyjamas snabbt och smidigt (det går INTE smidigt kan jag meddela), försöker solfjädra henne lugn men hon är knappt nåbar, bara galet hysterisk. Jag ramsar ut så snabbt jag kan för att hon ska slippa se spök-mamman och hon skriker fortfarande som en galning där inne. Jag blir osäker såklart, försöker både ramsa henne lugn utanför dörren och göra husljud respektive bara låta henne lugna sig själv, vilket hon inte gör. Efter kl tre (då det gått en timme) kan hon tillslut somna om snyftandes (till slut nådde jag fram med ramsan... jag vet att man ska ramsa sparsamt, men jag slösade nog en års-ranson :oops: ).
Ok... jag har hört att de kurade barnen kan reagera så här när man väcker dem... och så här i efterhand kan jag väl känna att det hade varit bättre om hon fått ligga kissig och att jag bara skulle ha kastat på henne ett varmare täcke (eller???). Man vad gör man om man MÅSTE gå in och stöka när hon sover? T.ex om hon somnat borta och ska stuvas in i bilen eller hon har kräkts och måste tvättas av/ bytas. Ska det bli sådana här mardrömstillställningar varenda gång??? Jag blir lite orolig för framtiden måste jag säga!!! Hade jag bara otur med tajmingen eller skulle jag ha väckt henne på något annat sätt?
Tack på förhand
/spöket
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej och välkommen - för det är första gången jag möter dig. :)

Vi försöker hålla en tråd till samma familj - oavsett kurfråga. Detta för att vi skall ha lättare för att hjälpa till. Det blir inte så splittrat då, om du är med.

Så kopiera gärna in din fråga i ditt nästa inlägg, i denna tråden så fortsätter vi här. :)
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Stinas mamma

Inlägg av Stinas mamma »

Ok Anna, då vet jag... då kommer min nästa fråga här nedan...!!!

Jag kurade min 11-månaders Stina för tre veckor sedan och hon har sovit bra över lag på nätterna. Inatt var det första gången (sedan de fyra kur-nätterna) som hon vaknade massor av gånger och inte svarade så bra på ramsan, hon behövde ramsas flera gånger för hon jagade upp sig och det tog lång tid att få henne att somna om varenda gång. Vid två när hon satte igång att yla för kanske femte gången tänkte jag att "nä, något är fel så jag går in" (tidigare på nätterna, och även denna natt, har jag bara gått in och kollat till henne då hon har sovit). När jag är framme vid sängen så inser jag att hon inte alls är speciellt vaken (även om det låter så), jag blir osäker på om jag ska vända ut men känner på henne och upptäcker att pyjamasen är kissblöt och kall... aha!!! Jag förbereder för att byta på henne, i mörkret, i sängen och vänder henne från mage till rygg. Då vaknar hon "på riktigt" och blir HELT HYSTERISK, hon beter sig som att hon har sett ett spöke och försöker typ åla ifrån mig samtidigt som hon skriker värsta skräckfilms-skriken . Jag försöker lugna och samtidigt byta blöja och pyjamas snabbt och smidigt (det går INTE smidigt kan jag meddela), försöker solfjädra henne lugn men hon är knappt nåbar, bara galet hysterisk. Jag ramsar ut så snabbt jag kan för att hon ska slippa se spök-mamman och hon skriker fortfarande som en galning där inne. Jag blir osäker såklart, försöker både ramsa henne lugn utanför dörren och göra husljud respektive bara låta henne lugna sig själv, vilket hon inte gör. Efter kl tre (då det gått en timme) kan hon tillslut somna om snyftandes (till slut nådde jag fram med ramsan... jag vet att man ska ramsa sparsamt, men jag slösade nog en års-ranson ).
Ok... jag har hört att de kurade barnen kan reagera så här när man väcker dem... och så här i efterhand kan jag väl känna att det hade varit bättre om hon fått ligga kissig och att jag bara skulle ha kastat på henne ett varmare täcke (eller???). Man vad gör man om man MÅSTE gå in och stöka när hon sover? T.ex om hon somnat borta och ska stuvas in i bilen eller hon har kräkts och måste tvättas av/ bytas. Ska det bli sådana här mardrömstillställningar varenda gång??? Jag blir lite orolig för framtiden måste jag säga!!! Hade jag bara otur med tajmingen eller skulle jag ha väckt henne på något annat sätt?
Tack på förhand
/spöket
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej! :D
Jag tror inte speciellt kurade barn regarerar just så starkt när de blir väckta. Men jag tror att det kan bli så när de befinner sig i nåt slags mellanting mellan sömn och dröm. Jag har oxå varit med om det hos båda mina äldre pojkar någon enstaka gång. Självklart skulle du ha bytt på henne! 8) torr blöja och pyjamas på så gott det går. När vi råkade ut för det med storebror höll jag en solfjäder tills han hade lugnat ner sig och kunda somna in igen. Med mellanbror fick jag helt enkelt väcka honom rejält, för där var skadan redan skedd så att säga. Jag tog in honom i badrummet och tände lampan för att liksom få honom ur det där halvvakna tillståndet när han väl var vaken lugnade han ner sig och kunde sen somna om i sin säng.

Så nej, jag tror inte (jag vet att det inte är så :wink: ) att själva väckandet alltid orsakar sådana reaktioner hos barnet och inte heller för att de är just kurade. Men om man har otur och stör i ett sånt där mellanting mellan dröm och sömn... men jag tror nog det är rätt ovanligt. Om man måste flytta barnet eller så, så gör man det bara helt enkelt. Prata inte i onödan och inte supermycket ljus. Du behöver inte oroa dig, tänk inte så mycket, bara gör! 8) För bytas, flyttas och bäddas nytt MÅSTE man ju göra ibland. Behöver du byta sängkläder i sängen så kanske du kan langa över dottern i pappas famn medan du gör jobbet klart, sen stoppar man om igen som vanligt och ramsar ut.

Vi hade nyligen magsjuka på besök och jag var tvungen att byta flera gånger i sängen. Ville ha sonen sovandes hos oss i stället men det ville inte han, han ville ligga i sin säng. Är det mycket spring av någon sjukdomsanledning kan förstås liten bli extra orolig, men då sitter jag vid sängen med soljfäder tills liten har somnat om igen.

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Manfred10

Re: Om man MÅSTE gå in och stöka med barnet när det sover???

Inlägg av Manfred10 »

Hej!
Jag har svarat i din andra tråd...

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Stinas mamma

Inlägg av Stinas mamma »

Tack för svar!
Ok då hade vi bara "otur", skönt att det inte har med själva kuren att göra. Dessutom hade jag glasögon på mig och hon kanske inte fattade att det var jag där i mörkret :?
Stinas mamma

Inlägg av Stinas mamma »

Nu har jag en till fråga!
Stina är nu 11 månader och sover drygt 14 timmar per dygn. De senaste dagarna har det tagit det längre tid för henne att somna, både på kvällen och vid dagslurarna. Den långa dagsluren vaknar hon ofta redan efter 40 minuter och är klarvaken och vi kan inte få henne att somna om, och hon verkar inte "sakna" de sista 50 minutrarna. Är det dags att minska/ ta bort den första dagsluren? Ska den andra dagsluren flyttas i tiden isåfall?

Så här ser hennes schema ut nu:
7 vaknar, frukost
9-9.45 förmiddagslur
10.30 lunch
12-13.30 sova middag
14.15 mellanmål
17 middag
18 "umgänge", skoj och välling
19 sova natt
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Ja vissa går över till bara en lur kring 1 år så du kunde till en början förkorta fm-luren till 20 min. Vi hade övergångsperioden på en månad ungefär så att jag tog en promenad med vagnen på fm och då fick dottern en liten paus. Till slut somnade hon inte ens i rullande vagn och vi plockade bort luren.

Ni har lunchen ganska långt ifrån långluren så det kan orsaka tidiga uppvak. Om ni tar bort fm-luren skulle jag tipsa om att ge en liten extra mellis på fm ca 8:30-9 tiden och flytta lunchen till 11 eller 11:30. Så får hon sova middag från 12-13:30

Några breder på lite extra med middagsvilan till en början och erbjuder 2h.
Vår dotter flyller 2 i augusti och har fortfarande dagar då hon kan klämma till med en 2h vila utan att det påverkar natten :) Men det får man känna av helt enkelt!
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej! :D
Jag skrev ett svar till dig ang schemat för en dryg vecka sen... men sen försvann vårt internet. jag skickar dig det i alla fall så får du göra vad du vill med det du läser. 8)

Hej!
Sömnbehovet ligger på 14 h. Jag skulle ändå vänta några dagar till innan jag justerar schemat, det kan vara en övergående fas oxå. Om liten ligger och pratar en stund vid läggning gör inte så mycket, det viktiga är inte att sova varje minut men att få förutsättningarna för god sömn.

:idea: Mat, mat och mera mat, äta sig MÄTT vid varje mål!
:idea: Utevistelse och frisk luft även i vaket tillstånd!
:idea: Social delaktighet, hjälpa till och känna sig behövd och bli TACKAD för hjälpen i stor stil!
:idea: Skratt! :mrgreen:
:idea: Fysisk aktivitet, mycket golvtid , möjlighet att röra på sig, åla, krypa, gå osv
:idea: MÖRKT i sovrummet! 8) Superviktigt nu när det ljusnar så tidigt på mornarna.

Var sover hon sin långa lur? Sover hon i vagn skulle jag tipsa om att flytta in i sängen så hon har gott om plats att röra sig på. Det brukar kunna hjälpa vid strul på lunchluren.

Lunchen ligger lite långt från vilan. Du skulle kunna stoppa in en andra frukost, vid 8 eller 8.30, (när du äter din frukost) där hon får plocka i sig smörgås och frukt tex. Då kan du skjuta på lunchen till 11.30 så hon är riktigt mätt inför vilan.

Fortsätter hon ändå att vakna tidigt när ni provat detta en tid så korta ner fm-luren till 20 minuter (9-9.20). När den slutligen försvinner kan du ändå ha 2 h lunchlur. Vår mellanbror blir 2 år i Juli och han sover 12 h natt OCH 2 h lunchlur. Du behöver inte skjuta fram den långa luren.

jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"