Sm med lilla Ebba

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: Sm med lilla Ebba

Inlägg av Sigyn »

Ja, jag skulle gärna önska att små barn var som maskiner; gör exakt såhär så blir det exakt såhär..
Jag själv är väldigt ostabil nu, efter förlossningen och med en ny liten. Jag var precis likadan med storebror. De dagar som hon inte "sköter sig" går jag typ under, medan de dagar som är bättre känns helt okej.
I fredags var som jag skrev då en pers, men de dagar som följt nu har varit bättre. Hon har ätit och sovit om vartannat, och jag försöker att inte begära mer, trots att hon kanske bara sover en timme ibland. Idag har hon känts mer tillfreds oxå, har varit lite själv i babygymmet och babysittern vilket typ inte fungerat förut.
Inatt sov hon faktiskt ca 5,5 timmar i sträck :) dock mellan 20-0130 så det gav inte mig så mycket men ändå :)
Jag tycker verkligen att det är jobbigt utan schema, förstår inte de människor som inte gillar det. Man sitter hela tiden nu och undrar "är du trött nu? Kommer du somna om jag lägger dig? Nähä nu blev du pigg igen" osv.. Ska bli så skönt med ett någorlunda schema när hon blir 2 månader, då kommer jag ännu mer fixa attityden, för då är det bara sovtid när det är sovtid helt enkelt :)
Det är så skönt att detta forum finns, något att luta sig mot när det är svårt. Bara att få skriva av sig gör att det känns lättare :)
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Tutan
Inlägg: 446
Blev medlem: ons 23 jan 2008, 16:50
Ort: Värmland

Re: Sm med lilla Ebba

Inlägg av Tutan »

Hej! :D

Ja, visst är forumet underbart! [-o<

Jag vill bara säga att jag känner igen mig i det du skriver. Vissa dagar känns det bättre och andra sämre och helst av allt vill man att rutiner och sömn ska sitta perfekt med en gång. Men SM är en lång process där vi lär de små hur världen funkar. Dag för dag, små steg i taget. Och det gäller just att försöka njuta av de där små stegen och stunderna varje dag. Din tjej är ju bara en månad nu så det är klart att det inte är tipptopp än men det kommer ska du se!

Kram! :heart:
R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: Sm med lilla Ebba

Inlägg av Sigyn »

Tack för stöd, dom senaste dagarna har faktiskt gått bra, om än inte perfekt, såklart men tanke på att bebis är liten. Jag är dock en så skrattretande nervös människa, såhär går mina tankar dagarna i ändå:

1. Bebis är vaken - "ååh, hur ska jag få bebis att somna?"
2. Bebis somnar (av sig själv) - "ååh, hon kommer bergis vakna i 45-skarven!"
3. Bebis gnölar i 45-skarven men fixar de själv - "bara hon sover 1,5, sen är jag nöjd"
4. Bebis sover förbi 1,5 - "yes!"
5. Bebis sover förbi 2 - "ska hon vakna snart? Jag vill ju inte att hon vänder på dygnet!"
6. Bebis vaknar efter 2,5 - " hur ska jag få bebis att somna denna gång?"

Japp, sån är jag, stackars barn som visar gång på gång att hon faktiskt kan.. :P

(idag har varit en bra dag och just nu väntar jag på att hon ska vakna då hon sovit nu ca 2,5)
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Sm med lilla Ebba

Inlägg av Irmasmamma »

Hej och grattis till liten säger jag också! :D :heart:

Hihi, jag vet hur det är att vara pessimist kan jag säga! Och det där med att man önskar att bebisar var maskiner.... :mrgreen:
Ni verkar ju iaf jobba på hur bra som helst och rätt vad det är är liten lagom stor för en tydlig rytm (och ett SCHEMA :heart: \:D/ ) och den första, svajiga tiden är ett minne blott.

Kram!
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: Sm med lilla Ebba

Inlägg av Sigyn »

Kvällstrassel!
Åååh, som jag skrivit tidigare så har dagarna börjat gå bättre, i en vecka nu har det fungerat helt ok.
Dock var igår tredje kvällen i rad med kvällstrassel, och igår spårade det ur totalt! Ebba var vaken från halv sju till halv två med bara en "powernap" på en halvtimme vid tiotiden! Man känner sig så hjälplös när man inte kan hjälpa henne till ro!
Det började bra, hon hade sovit 2 timmar till halv sju, fick mat, va trött redan från början så jag la henne första gången redan halv åtta. Men hon "ville" inte somna så vi tog upp och gav mera mat vilket hon inte va jätteintresserad av och ja, sen spårade det med skrik, mat slumrande, försök till att lägga osv osv.. Hon spyr också otroliga mängder när hon äter "för mycket". Jag försökte både buffa och vagna, vet att man ska göra och inte försöka men ja, hon skriker bara upp sig när jag försöker så jag har inte mage att fortsätta efter ett par minuter.
Man vill ju gärna rädda kvällen innan det går för långt, tänkte ikväll ta till nappen om det kan vara så att hon vill suga lite extra.
Jag kan inte hjälpa det men jag gillar inte att verkliga på henne, hon är ju så liten och så skriker hon bara. Vi har klarat oss rätt bra hittills men som sagt de senaste kvällarna har de vi gjort inte räckt.
Jag vill verkligen inte uppleva den kvällen vi hade igår igen, jag bröt verkligen ihop!
Hur ska jag kunna hjälpa henne till ro på kvällen? Utan verktygande gärna men om jag ska göra det, hur fixar jag attityden? Tips där gärna, hur fångar jag upp låt innan det eskalerar totalt?

Kram!
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Sm med lilla Ebba

Inlägg av SusanD »

Hej och grattis till nykomlingen, tänka sig en lillasyster, vilken gåva.

Så här är det, lite vingligt i början det är bara att tugga i sig. Men det fina i kråksången är ju att all strävan kommer bära frukt i form av länge lurar, mer sömn på natten och mer mat i lilla magen.

Tänk inte i former av kvällstrassel, för korta lurar, mattrassel och andra negationer. Jobba på att ändra dina tankar till något positivt, vilket kräver en hel del jobb men det går, för att vända spiralen åt rätt håll.

Behöver du ännu större hål i nappen så hon får i sig ordentligt med mat? Testa. Annan ersättning som mättar bättre? Kolla.

Börja dagarna med att väcka henne en bestämd tid varje morgon och sen sträva efter två timmar vaken och två timmars sömn. Men minns att detta är en strävan och du kommer nå målet men så här i början av livet är det inget misslyckande när lurarna blir kortare och vakentiden likaså, eller längre. Det är som om du skulle börja ett nytt jobb och chefen skulle bryta ihop när du tog för kort rast eller la något papper i fel hög eller till och med i pappersförstöraren, hemska tanke. Det tar tid att lära sig nya saker oavsett om vi är stora eller små. Så enkelt är det och samtidigt så svårt.

Vad jag tycker är viktigast är att väcka småttingen när det sovits två timmar, oavsett hur länge de varit vakna innan. När vi väcker dem skapar vi en trygghet hos barnet om att vi vuxna har koll och att de bara kan sova vidare tills vi väcker och ger mat och annan omsorg.

Så kämpa på och se det positiva, fokusera stenhårt på det och kasta allt det negativa i en hög bakom dig och vänd dig inte om.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: Sm med lilla Ebba

Inlägg av Sigyn »

Hej hej!
Nu är det snaaart dags för ett schema för Ebba :)
Om tolv dagar fyller hon två månader så jag har nu börjat spåna lite på ett schema.
Dagarna förflyter nu oftast rätt bra, försöker hålla henne vaken så länge som det går men det blir sällan mer än 1,5 timme. Jag brukar väcka henne om hon inte vaknar själv efter hon sovit 2,5 timme alternativt 4 timmar efter startat mål (de få gånger som hon varit vaken längre).
Dock strular kvällarna en del, hon är himla kvällstrött så då orkar hon på sin höjd en timmes vakentid, om hon ens alls är pigg då hon vaknar. Hon sover oftast kortare pass framåt em kväll oxå så det spelar väl in lite. Jag verktygar ingenting, dels för att jag känner att jag inte riktigt har attityden och det mesta funkar ju bra ändå så då tillåter jag lite utsvävningar, men mest för att de få gånger jag bluffat eller vagnat så spyr hon bara hela tiden och man får avbryta för att bädda rent och när man gjort det typ 5-6 gånger så har jag gett upp. Hon spyr väldigt mycket och är svår att få att äta fulla mål. Under vakentiden varvas matning i många omgångar för att få i henne det hon behöver och detta funkar ju så man får stå ut. Dock bidrar detta snuttande till kvällstrassel med..

En vanlig dag ser typ ut såhär:
7-8 vaknar/väcker (försöker alltid undvika in i det längsta att väcka om hon stensover för annars har jag ingen rolig dam att ta hand om) vaken 1-1,5 h
11-12 nästa mål, oftast vaken lite längre här, ca 1,5 h
15-16 mål 3 och här börjar ibland trasslet.. Vaken 1-1,5 h sover på det 1-2,5 h, snarare närmre 1..
18 mål 4, efter detta får man henne oftast inte att sova, ochbfår man det är det efter en vakentid på kanske 45 min-1 h och då sover hon kanske bara 20 min-1 h.
Jag tror att hon är lite snutits på kvällarna, för hon kan ha ätit mycket och ändå "vilja ha" mer. Så vi brukar försöka med nappen men det går oftast inte så då gör vi mera mat, så somnar hon kanske till i vår famn, igår sov hon då 20 min, sen är klockan kanske närmre 21 och man tänker då att hon ska få sista målet varpå vi försöker mata och sen somnar hon nånstans mellan 21.30-23.30. Inatt somnade hon straxt innan halv elva och sen väckte jag henne 04.20 för att det kändes som att nattmålet började bli himla sent, sen somnade hon om efter ca 20 min och sov till ca 07.45.

Jag har räknat ihop hennes vakentid de dagar som det inte varit något trassel och då har hon kanske varit vaken ca 6-7 timmar på sin höjd. Det kanske är för att hon tar igen sig från dan innan om det har trasslats då.

Såhär tänker jag kring schema:
JAG skulle vilja ha 11-1,5-2-1,5, men jag tror inte hon klarar så långa vakenperioder än. Natten tror jag kommer funka jättebra och skönt att få till en tidig läggning då jag tror det är det hon behöver.
Förslag på scheman med bara 1,5 h vakentid i stöten?
Jag tänker mig 11-1,5-2-45-45 men som det känns nu så blir 45 så himla kort för henne..
Kanske kommer hon börja orka längre tid då hon blir två månader, dom utvecklas ju rätt fort ändå..
Ja funderar oxå på om jag ska ha 11-1,5-2-1,5, med 1,5 h vakentid på morgonen och 2,5 på kvällen och kanske ge en 20 min mitt i där om det blir för övermäktigt för henne.

Vi kommer oxå snart börja ha henne sovandes i säng istället för vagn, jag tänker buffa ist för vagna så det känns bättre.

Synpunkter och förslag på schema? :)
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Sm med lilla Ebba

Inlägg av mamaA »

Hej!

Jag hade också en liten tröttis som inte fixade mer än 1,5 timmes vakentid förrän vid 5-6 månader :shock: så jag delar med mig av vårt schema. Vi körde helt enkelt på smekmånadsschemat hela tiden och sen kortade jag lite på lurarna efterhand när det gick.

Schema 2 månader 8.00-20.00

8.00 God morgon och mat, vaken 1 tim

9 sova 2,5 timme

11.30 mat, vaken 1,5

13.00 sova 2.5

15.30 mat, vaken 1,5

16.00 sova 2,5

18.30 mat, bad, nattslurk vaken 1,5 tim

20.00 God natt

Du kan ju ha 1,5 timmes vakentid alla pass också och korta ner någon lur till 2 timmar.

Glöm inte att rapa OFTA om du har en liten kräkis, brukar hjälpa.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: Sm med lilla Ebba

Inlägg av Sigyn »

Okej, tack!
Jag ska spåna vidare på schema :)
Jag funderar lite på de där med målen, i ditt schema ryms bara 4 mål (plus ett nattmål gissar jag) men bör man inte få in 5 mål om dagen? Eller är de lite upp till var och en?:)
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Sm med lilla Ebba

Inlägg av mamaA »

Hej!
Jag kommer själv ihåg att jag hittade olika info gällande 4 eller 5 mål men vi körde 4, annars fick jag inte ihop schemat. Vi hade två nattmål vid två månader, ca 2 och 5 tror jag. Jag satsade på 6 timmars sammanhängande sömn i alla fall, lilten var lite trög med den sammanhängande nattsömnen först men tog igen det snabbt och sov sin 12 timmarsnatt innan fyra månader. Vid 3 månader hade vi ett nattmål som jag väckte till vif ca 4 .

Kram
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: Sm med lilla Ebba

Inlägg av Sigyn »

Hej hej!
Nu har vi börjat lite smått med schema, känns skönt!
Jag har börjat buffa lite och det fungerar ju faktiskt! :)
Attityden var visst allt som behövdes ;)

Hon är en liten tröttis, och jag är så osäker på vad hon orkar och inte. Som jag sagt förut så skulle jag gärna ha det klassiska tvåmånaders schemat men det funkar absolut inte. Jag har gjort så nu att jag spikat mattider: 7,1030,1430,18 och påfyllning innan läggning vid 20.
Jag försöker hålla henne vaken i 1,5 timme, vilket gör att sovringar blir ca: 830-1030,12-1430,16-18.
Första vakentiden på morgonen är hon rätt pigg, i morse orkade hon tom 1,40 och kändes inte jättetrött, bara lagom. Nu har det ju bara gått någon dag sen jag började, men vakenpass 2 och 3 har hon vart vaken ca 1 timme och en kvart, sen är hon trött. Sista passet som då är 2 timmar är för mycket för henne just nu, hon är trött efter lite mer en en timme, men hon "vill inte" sova en snutt emellan här, testade en kort promenad men då låg hon bara där vaken och igår la jag i sängen och då blev hon himla missnöjd. Kanske har hon då svårt att komma till ro men samtidigt så "tycker" ju inte jag att hon ska sova då, eller vad man ska säga, jag önskar att hon inte behövde typ. Så kvällarna har blivit lite missnöjda men vi har lagt med lite buffning vid 20 och hon har somnat.

Det kanske läger konstigt men jag oroar mig lite för hur lite hon är vaken.. Hon får ju nu fyra vakenpass och min långsiktiga strävan är ju att de ska bli på 2 timmar vardera, men som de ser ut nu .r hon ju typ vaken 6 timmar per dygn. Och även fast man önskar att set var mer, och fast hon är en underbar liten filur så är det ju rätt skönt när hon sover oxå.
Jag hade ju inte lagt henne om hon var klarvaken och pigg men ja tänker hela tiden "tänk om hon faktiskt skulle orka lite till" och så blir jag nojig över att jag inte låter henne vara vaken tillräckligt och att hon kommer vilja ta igen det på icke lämplig tid så att säga. Fast det har hon ju ine gjort hittills..
Det jag tänker är, räcker det med fyra vakenpass per dag? Alltså om hon får vara vaken fyra gånger så länge som hon orkar så behöver hon inte vara vaken mer? Eller kan det vara så att hon "vill ha" ett femte vakenpass för att komma upp i timmarna...? Dum fråga kanske men ändå..
När jag lagt henne så känner jag mig lite elak som inte umgås med henne mer men när hon är vaken så märker jag ju att hon är trött och hon klagar ju inte när jag lägger henne heller...
:) lite funderingar kring min tröttis helt enkelt!
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Sm med lilla Ebba

Inlägg av Sarisparis »

empinane skrev:Det jag tänker är, räcker det med fyra vakenpass per dag? Alltså om hon får vara vaken fyra gånger så länge som hon orkar så behöver hon inte vara vaken mer?
Räcker till vad dâ? :wink: Om hon mâr bra i övrigt och sover i lugn och ro sâ är det väl ett ganska prima liv hon har? Jag tycker att ni verkar ha det jättebra, lugnt och skönt. Vila i det och lita pâ att hon kommer att pigga pâ sig efterhand. Hos oss hade vi lite samma, vâr Lillebror klarade max 1 timme och 20 minuter fram till tre mânader, sen gick det helt plötsligt hur bra som helst att vara uppe mer. Var lyhörd, ha standardmodellen som ett stöd och njut av de stunder hon är vaken. Och när hon sover kan du ju passa pâ att hitta pâ egna projekt om din egen vila och annat som "mâste" göras inte räcker till för att du ocksâ ska mâ bra och trivas med er vardag.

:heart:
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: Sm med lilla Ebba

Inlägg av Sigyn »

Ja vet inte vad jag gjorde nu, mitt inlägg försvann nånstans.. :P
Ja tar det igen, jag har väldigt svårt att få Ebba att somna om vid skarvar.. Igår eftermiddag vaknade hon efter ca 45 min, jag gjorde inget, efter ett tag gick jag in och buffade, tillslut efter 45 min i vaket tillstånd tog jag upp för de hade då gått 3 timmar sen första målet och jag tänkte att hon kanske va för hungrig för att somna om men ja det visade sig att det var hon inte. Just nu har hon sovit sen 12, klockan är nu halv två, och sen straxt innan ett har jag hört henne fram och tillbaka. Jag har inte gjort nåt än. Just nu börjar hon skrika upp sig men hon är tyst mellan varven, har inte blivit jättearbete hittills. Vad ska jag göra? Jag vet ju att dessa uppvak pajar hela dagen eftersom hon blir övertrött så lätt... Men jag kan ju inte sova åt henne liksom...
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: Sm med lilla Ebba

Inlägg av Sigyn »

Nu har jag hållet på å buffar fram och tillbaka i snart en halvtimme.. Ja buffar tills hon slappnar av och är tyst och stilla, sen går jag och då börjar hon gnälla, jag avvaktar och sen gör jag samma sak.. Gör jag rätt? Jag är så rädd att hamna i träsk men just nu känner jag att ja inte vill att hon ska väcka brorsan heller, som ligger vägg i vägg med henne :P
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Sm med lilla Ebba

Inlägg av mamaA »

Hej!

Skarvar beror oftast på för lite mat, bara för att hon inte ville äta när du plockade upp henne betyder inte att hon är tillräckligt mätt för att kunna sova igenom skarvarna. Ligger man ledsen och vaken blir man ju trött och då känner man ju inte för att äta alltid :wink: . Försök att få i henne mer mat vid måltiderna, toppa ev med ersättning för att kolla så hon är riktigt proppmätt.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"