Hej hej!
Nu är det snaaart dags för ett schema för Ebba
Om tolv dagar fyller hon två månader så jag har nu börjat spåna lite på ett schema.
Dagarna förflyter nu oftast rätt bra, försöker hålla henne vaken så länge som det går men det blir sällan mer än 1,5 timme. Jag brukar väcka henne om hon inte vaknar själv efter hon sovit 2,5 timme alternativt 4 timmar efter startat mål (de få gånger som hon varit vaken längre).
Dock strular kvällarna en del, hon är himla kvällstrött så då orkar hon på sin höjd en timmes vakentid, om hon ens alls är pigg då hon vaknar. Hon sover oftast kortare pass framåt em kväll oxå så det spelar väl in lite. Jag verktygar ingenting, dels för att jag känner att jag inte riktigt har attityden och det mesta funkar ju bra ändå så då tillåter jag lite utsvävningar, men mest för att de få gånger jag bluffat eller vagnat så spyr hon bara hela tiden och man får avbryta för att bädda rent och när man gjort det typ 5-6 gånger så har jag gett upp. Hon spyr väldigt mycket och är svår att få att äta fulla mål. Under vakentiden varvas matning i många omgångar för att få i henne det hon behöver och detta funkar ju så man får stå ut. Dock bidrar detta snuttande till kvällstrassel med..
En vanlig dag ser typ ut såhär:
7-8 vaknar/väcker (försöker alltid undvika in i det längsta att väcka om hon stensover för annars har jag ingen rolig dam att ta hand om) vaken 1-1,5 h
11-12 nästa mål, oftast vaken lite längre här, ca 1,5 h
15-16 mål 3 och här börjar ibland trasslet.. Vaken 1-1,5 h sover på det 1-2,5 h, snarare närmre 1..
18 mål 4, efter detta får man henne oftast inte att sova, ochbfår man det är det efter en vakentid på kanske 45 min-1 h och då sover hon kanske bara 20 min-1 h.
Jag tror att hon är lite snutits på kvällarna, för hon kan ha ätit mycket och ändå "vilja ha" mer. Så vi brukar försöka med nappen men det går oftast inte så då gör vi mera mat, så somnar hon kanske till i vår famn, igår sov hon då 20 min, sen är klockan kanske närmre 21 och man tänker då att hon ska få sista målet varpå vi försöker mata och sen somnar hon nånstans mellan 21.30-23.30. Inatt somnade hon straxt innan halv elva och sen väckte jag henne 04.20 för att det kändes som att nattmålet började bli himla sent, sen somnade hon om efter ca 20 min och sov till ca 07.45.
Jag har räknat ihop hennes vakentid de dagar som det inte varit något trassel och då har hon kanske varit vaken ca 6-7 timmar på sin höjd. Det kanske är för att hon tar igen sig från dan innan om det har trasslats då.
Såhär tänker jag kring schema:
JAG skulle vilja ha 11-1,5-2-1,5, men jag tror inte hon klarar så långa vakenperioder än. Natten tror jag kommer funka jättebra och skönt att få till en tidig läggning då jag tror det är det hon behöver.
Förslag på scheman med bara 1,5 h vakentid i stöten?
Jag tänker mig 11-1,5-2-45-45 men som det känns nu så blir 45 så himla kort för henne..
Kanske kommer hon börja orka längre tid då hon blir två månader, dom utvecklas ju rätt fort ändå..
Ja funderar oxå på om jag ska ha 11-1,5-2-1,5, med 1,5 h vakentid på morgonen och 2,5 på kvällen och kanske ge en 20 min mitt i där om det blir för övermäktigt för henne.
Vi kommer oxå snart börja ha henne sovandes i säng istället för vagn, jag tänker buffa ist för vagna så det känns bättre.
Synpunkter och förslag på schema?