Resultat av "fuskkur"...

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
mf

Resultat av "fuskkur"...

Inlägg av mf »

Hejsan!
Jag har lite undringar angående min underbare sons (14-månader) insomningsritualer. Jag har två bekännelser att göra; den första att han sover med napp (mkt lite napp dagtid...) och den andra att jag kurade honom med en "fuskvariant" när han var ca 5 månader. :oops: Han har sovit i mitt rum hela tiden (har haft mörkläggningsgardiner), jag körde bara med buffning och har aldrig riktigt provat ramsande. Fuskkuren fungerade dock fantastiskt bra och han började sova hela nätterna (ungefär 19-06) vilket han har gjort sen dess!
Nu har läggningsritualen börjat bli riktigt seg och jag måste byta teknik nu !!! Allt är toppen med saga, sång och skratt, jag lägger honom till rätta, säger nu ska du sova så gott och går ut. Det är då det hela sätter igång! Han ligger och småsnackar lite först, sen kör det igång med nappslängning och mamamamama!!!! Då går jag ju in, ger napp, lägger ner... Same procedure! Jag har läst så mycket om SHN nu att det bara snurrar i huvudet, jag skulle bli så tacksam om någon därute kan ge mig tips! Jag bor ensam med min guldklimp och jag är i stort behov av min tålamodsarsenal som naggas i kanten kvällstid. Men framförallt måste ju förstås Anton lära sig att somna in lugnt på egen hand!!! :D
Malin, mamma till älsklingarna Anton :heart: 040927 och Sofie :heart: 061026! Stort AW-fan!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Han är en gammal man nu, och nappen ställer bara till bekymmer :roll: Tar du bort den, slipper du i alla fall DEN trafiken :!:

Och det kan du göra ganska enkelt. Du bara lägger barnet (efter mycket skratt och skoj) och säger: "Hoppsan! Nu är nappen borta! Nu är du en STOR pojke! Hej då, nappen!" Och så tar du den, ser konstigt på den och stoppar undan. Och slänger, och glömmer hela saken.

Gör du det, gör han det :idea:

Sedan från och med den natten ger du honom en liten minikur. Vad han än hojtar om, bemöter du det med en lugn och trevlig godnattramsa x 4, envetet och ganska "likgiltigt". Se SHN för äldre barn!

Det tar dig fyra kvällar/nätter, högst - sedan är det lugn i huset :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
mf

Inlägg av mf »

Det finns bara ett ord som kan beskriva detta - FANTASTISKT!!!!! Jag började minikuren för ung en vecka sedan och den sitter ju som en smäck! Nappens existens glömde Anton på en natt och ramsan satte sig ju, precis som du skrev, på några nätter.

Jag har länge förstått att denna ramsteknik fungerar - men att den skulle fungera för mig var jag på något sätt tveksam till! Det lät liksom för bra för att vara sant... Men nej!!! Nu har jag äntligen börjat läsa böcker igen, när Anton har somnat, för jag kan koppla av och slipper oroa mig för att han somnar oroligt!

Ibland undrar jag hur min första tid (och framtid) som mamma skulle ha sett ut utan Barnaboken???!! Den ger så otroligt mycket! Framförallt ett sätt att se och förstå det lilla barnet som jag tycker är underbart. Jag är så glad att jag köpte den. Min mamma, som lusläste Spock när jag var liten, är helt AW-frälst nu!!!

Det blev en lovsång det här, men ibland måste man få det ur sig! Och det finns två ord till för mig att säga och det är TACK ANNA!
Malin, mamma till älsklingarna Anton :heart: 040927 och Sofie :heart: 061026! Stort AW-fan!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Å, tusen tack, kära söta du :heart:

Men det är verkligen också DU som ska ha en lovsång :!: Elegant jobbat, och vilken befrielse för alla :!: Pris och beröm :lol: :lol:

Hälsa mamma att jag tackar och niger :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "