Jag är ny här, så jag har såklart många frågor.
Vet inte heller om jag har placerat tråden rätt...
Jag har tänkt mycket så det blir lååångt.
Bakgrund:
Idag sover Walter ca 13 -14,5 timmar per dygn. Han verkar glad och pigg för det mesta, utom när det närmar sig läggdags och inför dagslurarna. Anledningen att jag funderar på kur är att jag vill sluta med amning på natten (2-3 tillfällen) samt att han ska börja dagen senare. Tror inte han är så hungring, men vaknar och sövs med amningen på någon minut. Innan sommartiden vaknade han ca 05.30, nu ca 06.30 (men somnar också en timme senare på kvällen). Utan att känna till SHN har jag använt mig av buffning och till liten del ramsa, fast inte helt konsekvent.
Idag ser dagarna ungefär ut som schemat (liten omstuvning har jag gjort), men skillnaden är att om han vaknat på dagen har jag tagit upp honom och om han sover vidare har han fått sova. Han somnar normalt kl 20 och vaknar kl 05.30 (nu 06.30). Han flyttade till eget rum när han blev 5 månader, som ligger vägg i vägg med vårt sovrum.
Förberedelser:
Jag har läst på ganska mycket, och mer ska det bli!
Mörkläggningsgardin är beställd!
Jag börjar om drygt 1,5 v. Fram till dess kör jag schemat men med nattamning/utan verktyg och med fokus på att öka mängden mat dagtid.
Idag har jag kört det på minuten och det har fungerat bra, fått väcka honom på alla daglurar. Vi får se hur det går ikväll.
Schemaförslag:
07.00 GOD morgon
07.30 Gröt
09.00-09-45 Sova
11.00 Lunch (Puré, frukt och ev amning)
12-13.30 Sova
14.00 Mellanmål (frukt/yoghurt/ev amning)
16-16.45 Sova
17.00 Middag (Puré, frukt och ev amning)
19.00 Kvällsgröt/amning
19.30 Somna
Detta blir 14,5 h sömn/dygn.
Frågeställningar:
1. Är en SHN-kur lämplig för Walter enligt det vi vill uppnå?
2. Synpunkter på schema/mat? Blir det för trångt mellan middag och kvällsgröt exvis?
3. Ang ramsa på dagen. Idag har jag ett uppdragbart gosedjur som ger signal om att det är dags att sova. Kan jag ha kvar den eller ska det vara en ramsa även dagtid? Han sover oftast ute i vagn, men kan sova inne i sängen.
4. Skratt till godnatt. Kan vi skratta oss in i sovrummet och busa, men sedan ändå läsa en godnattsaga efteråt? Det är ju så mysigt...
Farhågor/mina vargar:
Att det blir ständiga uppvak, speciellt i vargtimmen. Att han inte kan somna om när han vaknat utan bröstet. Känslan av att det blir jobbigt för maken som jobbar kan stressa (samma gäller ju för mig när jag sedan börjar jobba och han är hemma).
Pepp tack!
Tack för en jättebra sida och många inspirerande berättelser!