Schema

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Ericsson
Inlägg: 20
Blev medlem: lör 16 feb 2013, 09:05

Schema

Inlägg av Ericsson »

Hej! Nu har lille Nils blivit 2 månader ung och det är dags för ett schema. Jag har studerat honom ganska noga och läst på JÄTTEmycket här i forumet. Tycker dock att jag läser olika råd på olika ställen, men alla bebisar är ju olika också :)
Det står tex på Schema-tråden under Vanliga frågor, att en vanlig 2-månaders rytm är 12-1,5-2-45, men på en annan tråd säger någon att 12 timmars natt är svår att få till med en 2-månaders bebis och att man ska vara nöjd med 10 timmar så här tidigt....? Jag blir lite förvirrad...

Ett schema som hade passat oss är detta nedan men jag vet inte om det är okej med ett så långt sovpass som 3 timmar? Fast den totala sömnen är ju dock 16 timmar som de ska ha nu...

6 - Vaken 2 h
8 - Sova 1,5 h
9.30 - Vaken 2 h
11.30 - Sova 3 h
14.30 - Vaken 2 h
16.30 - Sova 1,5 h
18 - Vaken 2 h
20 - Sova natt

Han själv vaknar och vill ha mat runt 00-01 och 5-6, så jag tänker att det kommer räcka med en måltid vid 1 där när man kommit in i ett schema.... Eller vad säger ni?

Tacksam för hjälp :heart:
Två söner födda Jan -11 och Jan -13.
Första SHN-kurad vid 8 mån.
Andra SM från start.
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Schema

Inlägg av mamaA »

Hej!
Vad sägs om:
6.00 vaken 2
8.00 sova 2
10.00 vaken 2
12.00 sova 2
14.00 vaken 2
16.00 sova 2
18. 00 vaken 2
20.00 godnatt
Nattmål ???

Jag hade satt nattmål senare än 01, man vill ju öka mängden sammanhållen sömn, vid två månader bör den vara ca 8 timmar men vi hade två nattmål vid den tiden så det är individuellt. 12 timmars natt funkade för oss men vi hade 18 timmars sömn på schemat så då gick det lättare att få ihop :wink: . Tre timmars luren kan vara lite problematisk, mer än 2.5 brukar inte rekommenderas.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Ericsson
Inlägg: 20
Blev medlem: lör 16 feb 2013, 09:05

Re: Schema

Inlägg av Ericsson »

Tack för snabbt svar mamaA!

Just det, 2-2 rytmen... Har tänkt hela tiden att det blir för många timmar med 18 som du skriver men man kan ju faktiskt få till det med 16 också!
Enda lilla dilemmat med det är att vi hämtar storebror på dagis kl 14 och det hade varit så bra om han sov då.. idéer?

Vilka tider hade ni nattmålen då ni körde med detta?

Kram :heart:
Två söner födda Jan -11 och Jan -13.
Första SHN-kurad vid 8 mån.
Andra SM från start.
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Schema

Inlägg av mamaA »

Hej!


Vi körde 12 timmars natt, 8.00-20.00. Nattmål runt 1 och 4 typ vid 2 månader och endast vid 4 vid 3 månader och inget vid 4 månader. Jag buffade bort uppvak och förlängde den sammanhållande sömnen en timme i taget när jag tyckte det var dags.

Om du vill att han sover vid 14 så får du väl ändra på morgontiden så att hela schemat försjuts. Prata annars med dagis, ibland kan de vara lite flexibla med tiderna när man har småttingar. Ni kanske kan hämta storebror innan han ska sova eller efter han hunnit äta lite.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Ericsson
Inlägg: 20
Blev medlem: lör 16 feb 2013, 09:05

Re: Schema

Inlägg av Ericsson »

Haha ja just det, man kan ändra morgontiden också! Ibland är jag inte den vassaste kniven i lådan :D

Nu en till fråga som kanske får mig att verka ännu dummare, jag fattar inte hur man får till schemat med 12 timmars natt..? Om det börjar kl 7 så kommer det ju ett vakenpass kl 19 om det är uppdelat efter 2-2...

7 Vaken 2h
9 Sova 2h
11 Vaken 2 h
13 Sova 2h
15 Vaken 2 h
17 Sova 2 h
19 Vaken ????

Eller är jag verkligen DEN slöaste kniven av alla just nu? :lol:

:heart:
Två söner födda Jan -11 och Jan -13.
Första SHN-kurad vid 8 mån.
Andra SM från start.
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Schema

Inlägg av mamaA »

Hej!

Inte för jag är så helskärpt så här dags heller :wink: men jag får inte heller till 12 timmars natt om man 2-2:ar. Du får nog ha tio timmars natt till 3 månader då du kan köra 12-45-2-45.

Jag körde smekmånadsschema ( i flera månader :shock: , jag hade en riktig tröttis) med 1.5-2.5 intervall, 6 timmars vakentid bara alltså, därför kunde jag ha 12 timmars natt. Det kanske funkar om man har lurarna 1.5-2-1.5. Orkar inte räkna riktigt just nu.. #-o

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Ericsson
Inlägg: 20
Blev medlem: lör 16 feb 2013, 09:05

Re: Schema

Inlägg av Ericsson »

Såhär får det bli! 16,5 sömn och 7,5 vakentid.

7 Vaken 1,5
8.30 Sova 1,5
10 Vaken 2
12 Sova 2,5
14.30 Vaken 2
16.30 Sova 1,5
18 Vaken 2
20 Sova Natt

Nattmål 23 och 4 än så länge.. För om han äter 1 så vägrar han mat kl 4.. Eller ska jag aktivt börja vagna bort allt innan 4 redan nu?
Två söner födda Jan -11 och Jan -13.
Första SHN-kurad vid 8 mån.
Andra SM från start.
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Schema

Inlägg av mamaA »

Hur lång tid klarar han utan mat? Att vänta ända till 4 kan kanske vara lite långt om han inte är van vid 8 timmar. 23 låter ju väldans tidigt tycker jag, men jag vet att en del gör så. Synd att väcka när han kan sova längre tycker jag. Jag hade nog gett mat typ vid 2, 6 timmar borde han fixa, sen får det andra målet komma när det kommer. Det borde kunna gå att skjuta fram det första nattmålet till både 3 och 4 sen inom några veckor så det är inte så länge som det andra målet riskerar att krocka med frukosten då.

Lite svammel så här på morgonkvisten :wink: , hoppas du förstår vad jag menar! Lite trött efter dålig sömn, önskar att man kunde kura sig själv

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Ericsson
Inlägg: 20
Blev medlem: lör 16 feb 2013, 09:05

Re: Schema

Inlägg av Ericsson »

Synd att väcka när han kan sova längre tycker jag. Jag hade nog gett mat typ vid 2, 6 timmar borde han fixa, sen får det andra målet komma när det kommer. Det borde kunna gå att skjuta fram det första nattmålet till både 3 och 4 sen inom några veckor så det är inte så länge som det andra målet riskerar att krocka med frukosten då.
Du har/hade så rätt som vanligt mamaA! Senaste nätterna har han bara ätit en gång per natt vid 2-3 \:D/

Sen vi startade med schemat för 4 dagar sen har alltså nätterna blivit ENORMT mycket bättre. Han somnar riktigt bra och sover till ca 1, första natten tog jag upp honom och erbjöd mat men han ville inget ha och vaknade igen vid 3 och åt ordentligt vilket han stod sig på till 7. De senaste 2 nätterna har jag vagnat lite då vid 1 så att han somnat om till 3.

Till skillnad från innan schemat startades somnar han även om efter 3-målet och sover jättebra till drygt 6.. Då har jag har gått upp och dragit vagnen för att han ska sova ända till 7 så att tiderna sätter sig, är det rätt eller ska jag vänta tills han skriker upp sig och vagna mer ordentligt då :?:

Sen har vi väldiga problem med dagslurarna. När jag lägger honom utomhus så sover han helt klockrent genom hela luren (och då ligger han t o m på rygg!), men så fort han ska sova inne (även då i vagnen) så vaknar han ALLTID i skarvarna vid både 20 och 45 min. Jag blir galen!

Jag har läst på om skarvarna och har gjort allt som står att man kan göra utan någon förändring... såhär har det alltså varit sen födseln och jag har verkligen backat och låtit honom skrika för att sedan besvara frågorna men han kan skrika sig igenom ett helt sovpass i nuläget så han är ju väldigt trött och gnällig när han är vaken och blir tröttare och tröttare ju längre dagen går och har inte orkat vara vaken till 20 någon dag änsålänge... Vad ska vi ta oss till :?: :?:

Önskar Er en glad påsk! :heart:
Två söner födda Jan -11 och Jan -13.
Första SHN-kurad vid 8 mån.
Andra SM från start.
Ericsson
Inlägg: 20
Blev medlem: lör 16 feb 2013, 09:05

Re: Schema

Inlägg av Ericsson »

Fick en tanke nu när han har svårt att sova sin första lur igen... Kan det vara så att han blir övertrött när han "tvingas" vara vaken 1,5 timme första passet och det är anledningen till att luren blir så ostadig... :?:

Man skulle ju kunna ge honom en extra halvtimmes sömn där på morgonen ist... så det blir

7 vaken 1h
8 sova 2h
10 vaken 2h
12 sova 2,5
14.30 vaken 2h
16.30 sova 1,5h
18 vaken 2h
20 sova natt

Eller är det för tidigt att utvärdera än :?: Han är bara så himla trött och gnällig hela tiden just nu så det är svårt att låta bli...

Vad tror ni :?:
Två söner födda Jan -11 och Jan -13.
Första SHN-kurad vid 8 mån.
Andra SM från start.
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Schema

Inlägg av mamaA »

Hej!
Lite tidigt att göra ändringar i schemat redan, prova några dagar till innan ni ändrar första vakenpasset. Nu har han ju precis börjat sova bättre på nätterna så då tar det ju lite tid innan dagarna stabiliserar sig också. Konstigt nog blir många små tröttare först när de börjar sova ordentligt på nätterna :wink: .

Är det så att han sover bättre ute på dagen så hade jag låtit honom göra det. Lite svårt om det snöar eller regnar men annars går det ju bra. Det ska ju vara vår nu tydligen sägs det :D . Vissa är utesovare, andra sängsovare, det betyder inte att man inte kan lära dem att sova på andra ställen, bara att det inte är lika lätt. Min son är sängsovare, han kan glatt klämma till med 2-2,5 timmes middagslur i säng medan i vagn blir den högst 1,5. Tja, så är det säger jag :wink: . Naturligtvis går det ju att träna upp, men man får välja var man vill lägga krutet. Just nu hade jag låtit lillen sova i vagn ute tills ni fått kläm på schemat i alla fall.

Angående nattvagningen, tja jag hade nog gjort som du ett litet tag och vagnat i förebyggande syfte. Man vill ju inte göra det till en dålig vana :wink: men tills schemat satt sig som sagt. Kör minst en vecka innan ni utvärderar säger jag.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Ericsson
Inlägg: 20
Blev medlem: lör 16 feb 2013, 09:05

Vägrar ersättning! Vad gör man?

Inlägg av Ericsson »

Hej igen!

Nu blir Nils fyra månader på måndag och vi har sedan han fyllde tre månader gett lite smakisar, vi fick dock backa några ggr för magen inte hängde med. Men nu ger vi lite av de första burkarna (morot/palsternacka mm..) vid 13-14 målet, och gröt med katrinplommon vid 17 målet. Vi har 12-45-2-45 som schema, men mattiderna blir lite olika beroende på hur natten var.

Nu har herrn fått för sig att han inte vill ha ersättning mer. Har provat att byta napp men med trean så skriker han bara. Hann dricker bara det som mättar den värsta hungern och sen vägrar han mer och blir väldigt gnällig och otillfreds pga hunger (såklart). Vad gör man då?? Jag minns inte hur fort man byter ut alla mål... ? Och dom behöver väl ändå ersättningen ett tag till med allt dess bra innehåll, eller innehåller gröten det också? och kan ersätta ersättningen? :)

Tacksam om jag kan få lite hjälp :heart:
Två söner födda Jan -11 och Jan -13.
Första SHN-kurad vid 8 mån.
Andra SM från start.
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Schema

Inlägg av mamaA »

Hej!
Du kan öka upp matmängderna snabbt, ge bara mycket lösande mat typ katrinplommon, kiwi,päron så att han inte får ont i magen. Min kille ville inte heller dricka ersättningen så värst men gillade smakisarna, så jag gav ersättning först och sen en burk pure. Jag började med en fjärdedels portion gröt, nästa dag en halv o.s.v. ingen anledning att inte ösa på om liten vill ha :wink:

Mitt tips är att ge ersättning först, sen ösa på med mat vid alla mål. Gröt innehåller en massa näringsämne så ersättningen behöver du inte oroa dig över i den aspekten.

kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Ericsson
Inlägg: 20
Blev medlem: lör 16 feb 2013, 09:05

Inlägg av Ericsson »

Hej igen och tack för ditt svar mamaA! Det har gått bra med maten, han får gröt första och sista målet (vid 17 alltså, ersättning till nattslurken), matpuréer målen däremellan och alltid ersättning innan och frukt efter. Är det så man brukar ha det? Har helt glömt av hur jag gjorde med första :)

Vi måste ta tag i Nils nätter nu då de blivit värre och värre senaste veckorna. Det vi gjorde fel var att vi inte tog bort nappen i tid #-o så nu vaknar han uppemot 6-7 ggr per natt och vill ha den och somnar inte om utan den.. Och 1-2 ggr per natt får han ersättning då jag inte orkar fortsätta buffra för att få honom lugn. Så nu måste vi strukturera upp detta och ge honom bättre sömn, stackarn :oops:

Hur gör man lättast? Han sover i spjälsäng i vårat sovrum och svarar bra på buffring så det känns lite onödigt att göra en kur. Eller är det det vi behöver göra för att styra upp det??
Vi går efter 12-45-2-45 men mattiderna varierar något beroende på hur natten var, så vi skulle ju egentligen behöva spika något...

Läste inspirationstråden för nappborttagning men hittade inga konkreta tips på tillvägagångssättet... ?
Två söner födda Jan -11 och Jan -13.
Första SHN-kurad vid 8 mån.
Andra SM från start.
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Schema

Inlägg av mamaA »

Hej!

Jag gjorde så att jag gav ersättning till frukost, pure+fruktpure till lunch, gröt till mellis och pure+ fruktpure till middag och så ersättning för att toppa upp alla mål. Jag gav ersättning före maten för annars tog min son inte den men de flesta ger efter maten. Jag tycker att det är bra att sätta ramarna för måltiderna redan från början, dvs vad man äter vid varje mål. Man brukar ju inte äta lagad mat både till lunch och mellis :wink: .

Nappen, det kära otyget :evil: plockade jag aldrig bort :oops: men vi har inga problem med den nattetid, problemet är att han vill ha den på dagarna också [-X . Mitt råd är att rycka den omedelbart, den är glömd på ett par nätter. Kura behöver ni nog inte göra, men det blir ju en slags minikur några nätter för att få ordning på torpet :D .

Eget rum upplevde jag gjorde stor skillnad för att minska på uppvak nattetid + kolmörkt i rummet. Funkar buffning så kör på det, buffa bort alla nappfrågor och matfrågor :wink: . Du bestämmer dig helt enkelt för att plocka bort nappen en kväll när han ska lägga sig och sen kör du igång. Han lär fråga efter den men då svarar du med buffningen. Är han 4 månader? Då kan du ju slopa alla nattmål samtidigt.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"