Beprövade recept efterlyses!!

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
lillith

Beprövade recept efterlyses!!

Inlägg av lillith »

Hej på er
Vi håller på att mata David, 7 mån, för fulla muggar. Jag ammar fortfarande morgon och kväll men satsar på 3 hela amningsfria mål om dagen. Dagens två fruktgrötsmåltider är inga problem - han äter vuxenportioner! Dock är lunchen, "maten", inte alls lika populär. Vi har prövat lite olika grytor med kombinationer av kött/kyckling, blomkål/morot/sötpotatis och potatis/ris, han äter lite grand med motvilja. Jag har själv lite svårt med "Attityden" när jag själv tycker att det smakar... ja...:? ???!! Så han brukar få lite välling efteråt för att stå sig till nästa måltid.

Jag har inte prövat några färdiga burkar av industrimat, vi lagar all annan mat själva hemma så jag är inte inne på att köpa färdigmat. Därför undrar jag om ni har "favoritrecept" på "vanlig" mat som var populära hos era barn i åldern 7-12 månader? Eller om det var någon särskild burkmat som var poppis, man kanske får planka receptet...

Tusen tack!
Leigh & David
Mamma till två goa glada grabbar födda -04 och -06 som stortrivs med schema, social delaktighet och utforskning á la AW.
K-ina

Lasage!

Inlägg av K-ina »

Hej!

Jag gjorde egen lasagne - det blev massor av smålådor till frysen!

Köttfärsen kan man ju krydda som man tycker och så rikligt med vit sås. Grönsaker smög jag in mellan nått lager också! Mycket lyckat och populärt här!
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
mia75

Inlägg av mia75 »

Vi använder mycket krossade tomater i barnmaten. Det är gott att koka både fisk och kött i tomaterna och nyttigt. Örtkryddor är också bra för att få smak på maten. Jag använder ganska mycket kryddor och lite lök också så att maten smakar som den som resten av familjen äter fast utan salt och stekt mat i. :D
Mamma till Rasmus 000418, Emil 040425, Jonathan 060818 och Olle 080215
BILD
anna71

Inlägg av anna71 »

Jag gör grönsaksgröt, det är jättepoppis hos min lille och min dotter tyckte också det var mums i den åldern.

Ca 2-3 portioner:
En liter vatten, 1 zucchini, 1 potatis, 1 morot, 1 bit blomkål, eller vilka andra 3-4 grönsaker som helst. Koka ihop till hälften. Mixa. Ta ca 2 dl av detta och blanda i några skedar osötad "barngrötsmjöl", själva använder hag bara tyska Holle gjort på havre, råg och korn, men det kanske inte finns i Sverige. I med en matsked parmesan och 1 matsked olivolja.

Frys in resten av grönsaksmixen i portioner och ta ut när det behövs.

Faktiskt jättegod smak!

Variation 1: Koka med en bit kycklingbröst eller kalv. Sen som ovan.
Variation 2: Strunta i parmesanen och ha i färskost i stället, typ ricotta.

hälsningar
Anna
dubbelpappa

Inlägg av dubbelpappa »

Hejsan!

Hade problem med att få mina killar att äta något annat än burkmat, men det löste sig med detta recept på pasta med köttfärssås som var en succe...

300 g köttfärs
1 morot
1 lök
1 burk krossad tomat eller färska tomater
1/4 köttbuljongtärning
oregano, basilika och timjan
Risoni-pasta (lika mycket som köttfärssås)

Jag fick ju mala köttfärssåsen ganska fint för att dom skulle äta den. Risonin däremot funkar bra som den är, perfekt småbarnspasta!
Pappa till tvillingkillar födda 040327 och en lillebror född 080222
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"