5-minutare...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
olivia

5-minutare...

Inlägg av olivia »

Hur gör man/ni egentligen för att få dem att sova denna 5-minutare? Har läst någon gång förut om att sitta i soffan och smeka över ryggen till exempel. Har provat, funkar INTE!!! Dottern lägger sig med tummen i munnen, men tre sekunder senare sprätter hon upp, grejar omkring lite, gnäller och smågråter, tummen in i munnen, ligger lugnt i tre sekunder och sedan ska hon upp igen :? och så fortsätter det... Nu har jag inte behövt använda några 5-minutare på ett tag, men förut gjorde jag så att jag la ner henne i vagnen på mage och så gick jag en liten promenad och då somnade hon. Nu har hon knappt sovit i vagnen på jättelänge och jag vet inte om det är det bästa sättet. Det blir ju defnitivt inte som om man bara somnar till mitt i händelsernas centrum... Hur gör ni?
Sommarbebis -08
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej!

Hur gör du när du lägger henne för natten?
Bara lägger henne i sängen godnattar och går?

Precis samma i så fall :wink: :D

Lägg henne i spjälsängen, säg "Nu ska vi sova" och gå.
Efter 5 minuter hämtar du upp henne.
Så gjorde jag med Ida, och det funkade jättebra! :D
Med Clara lade jag mig i soffan med henne på bröstet, så fick hon ta en liten lur där. :oops: Så ska man ju inte göra, men jag tyckte det var mysigt eftersom det bara var 5 minuter. Buffade henne i rumpan och vips sov hon :wink:

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Louise

Inlägg av Louise »

Jag gör som Anna: antingen få r han lura till fem minuter vid bröstet eller lägger i spjälsäng som jag gör vid alla andra sovpass. Med det gäller ju att hålla ögenen på klockan. Fem minuter går FORT!
Louise
Pojke juli 2004. SHN september 2004.
Flicka f?dd oktober 2000.
olivia

Inlägg av olivia »

Dottern sover numera alltid i sin spjälis. Det jag läst förut vill jag minnas att Anna själv skrivit (dvs om att sitta i soffan). Har testat att lägga henne i sängen någon enstaka gång, men det blir bara gråt och gnäll och ingen sömn. Fn sitter dagslurarna hyggligt och hon är tillräckligt gammal för att klara av kvällarna även om hon sovit lite sämre än vanligt.
Sommarbebis -08
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"