Nya morgonfasoner. Behöver handledning! (18 mån s

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
carin73

Nya morgonfasoner. Behöver handledning! (18 mån s

Inlägg av carin73 »

Allt har funkat jättefint i 4 månader nu. Men sedan två veckor har vi 30-60 min kamp varje morgon fram till tidig marginalkvart. :cry:

Första problemmorgonen gick jag in för det var så ovanligt att han gnölade. Blöjan hade läckt rejält. Har därefter bytt blöja några gånger vid första pip, sedan ligger han tyst i ytterligare 30 min. (Vi har nu bytt blöjtyp). Men nu funkar inte det heller längre. Han vaknar tidigare och tidigare (05-05.45) och är ledsen. Ramsar vi blir han ännu mer ledsen. :cry: Går vi in lägger han sig ner, och är kolugn. Ramsar ut, ok. Efter 3-4 min blir han ledsen igen.

Han har sovit 1.45 på dagen sedan han var ett år. Natten blir knappt 11 timmar, utom de senaste veckorna som blivit 10-10,5h. Sover han för länge på dagen för sin ålder? :?:

Somar snällt kl 19-19.15 på kvällen.

Det är så tråkigt att han vaknar och är ledsen. TIdigare har han väckt oss med prat.

Har något lite vägledning till oss?

Hälsningar
Carin
Tre härliga söner 2003, 2006 och 2010. Sover som grisar tack vare kur resp standardmodellen.
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Han vaknar ledsen för att han inte "tänkt" vakna egentligen - således är han trött. Fortsätt med ramsandet, gå inte in och stör honom.
Ge honom dock chansen att somna om själv - ramsa en tydlig ramsa vid första pipet - avvakta sedan. Efter ett par dagar så backar du även på ramsan och "ser vad som händer" = ger honom tilltron att klara det själv! Dessutom är det lätt att glömma bort attityden när det "oväntat" börjar krångla :wink: ! Så på med den så fixar sej resten per automatik :D !

:D Lycka till!
carin73

Att avgöra "kris"

Inlägg av carin73 »

Hej och tack för ditt svar. Uppskattas jättemycket. :D

Tycker vi avvaktar en hel del. Vi kanske ramsar 4-5 gånger under en halvtimme. Han gnölar (låter ynklig, roppratar ledsamt högre och högre). Vi ramsar direkt när han börjar, och sedan avvaktar vi ända tills gnölandet i princip är på väg till gråten igen. Ofta blir det tyst några minuter i början, innan han försiktigt börjar igen. Ju längre tiden går ju mindre tysta stunder. När vi slutligen går in för uppstigning (med glada tillrop och "hurra det är morgon" förstås) får vi passa på och snabba oss när han tystnat 1,5 sek för att hämta andan, typ.

Vi kommer liksom ingen vart och klockan hinner alltid bli "uppstigning" och så blir han sååå glad när vi tar upp honom.

Det känns som om han känner sig lurad, att han bara står och gnölropar och och väntar på att vi ska komma för tids nog kommer vi ju (när klockan slagit 06.15-06.20).

Om han tystnat och vi så mycket som flyttar en fot i sängen verkar han höra täckljudet från sovrummet och blir ledsen igen... :cry: Det innebär förstås att ingen "får" gå upp och duscha före 06.15 (bor i en liten lgh). Det har alltid varit lite svårt, han vaknar alltid.

Du säger att vi alltså i princip ska fortsätta med ramsa 05-06.15? Ramsar vi bestämt blir han än mer ledsen, så ramsan känns lite mesig ibland...? :oops: Tips?

Vi ligger i sängen och frågar oss om det är kris - d v s gå in och lägga honom ner i sängen. Det har blivit svårt att avgöra nu när allt gått så bra så länge. :roll:

Hälsn. Carin
Tre härliga söner 2003, 2006 och 2010. Sover som grisar tack vare kur resp standardmodellen.
br

Inlägg av br »

hej
vi hamande lite i det där efter en magsjuka som resulterade i genombajsade blöjor o pyjamsar och lakan ( dvs helt omöjligt att byta i sängen det var dusch som gällde :shock: ) och efter att ha hållt på med detta i nästan en vecka så vaknade sonen kl 5! och gallskrek :cry: trots att han blivit frisk Vi använde oss av solfjädern! min man stod i ca en kvart tre mornar på raken. gick ut efter det med ramsa och sonen lungnade sig mer o mer för var dag och sedan har det bättrat sig!
Helt bra är det inte än men nu är det bara lite gurgel en halvtimme innan utsatt tid och det är ju inte hela världen
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Han reagerar på ramsan och det är "bra"! Låt honom göra det för han behöver få "toppa" för att sedan "dala" och då blir det lugnt! Om han får lov att "toppa" så försvinner gnölet... :wink:

:idea: Så ge en bestämd ramsa vid första pipet - låt honom reagera - ramsa när han går ner i tonart = blir ledsen - ny protest kan komma då - avvakta - ramsa när han går ner i tonart = ledsen. Så här kan det snurra runt ett par mornar sedan ger ni bara en bestämd ramsa vid första pipet och låter honom vara. Efter ett par dagar på det viset så gör ni ingenting och då borde ni vara i hamn!

:idea: Ta inte upp på marginalkvarten utan försök verkligen att se till att han får "lyckas" - lägg då hellre till marginalkvarten och ge det en chans!

:D Hade just en sådan här omgång med min 2,5-åring och det gick över på en knapp vecka! Så det är mitt bästa tips! Lycka till!
carin73

Hur det gick.

Inlägg av carin73 »

Vi åkte på julsemester till farmor och det var full fart. Först morgonen vaknade han tidigt men glad, jollrade i 45 min till dess vi tog upp honom.

Likadant resterande dagar. Väckte honom 06.30-06.45 två morgnar. :shock: Inatt var andra natten hemma och jag väckte honom kl 06.45. Rekord! :D

Har printat ut de bra svaren att ha till hands om vakna-tidigt-perioden kommer tillbaka! 8)

Hälsn. Carin
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"