Snabb fråga.

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
fisen

Snabb fråga.

Inlägg av fisen »

Hej.

Läste i Barnaboken att man inte ska äta banan när man är gravid. Varför då? Kunde inte hitta någon förklaring på varför.
Mamma till Hampus f?dd sept 02 och Vanja f?dd jan 05.
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

:shock:

Va?? Står det i Barnaboken? Har jag aldrig hört talas om!
Det enda jag kan tänka mig är för att man ju är lite hård i magen, och banan kan förvärra det. Men jag vet verkligen inte!
Någon annan?

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
lillan

Inlägg av lillan »

Hej och hå...
Jag bläddrade febrilit i BB men jag hittar inte vart det står... :shock:

Men jag tror som anna, att det kanske för att man kan bli hård i magen...
Åt då banan medans jag väntade mitt sista barn och hon verkar då må bra :D

Mvh lillan
Stolt trebarnsmamma till flicka f?dd -95, pojk f?dd -97 och hemma med lillan f?dd 05-05-05
J och Å

Inlägg av J och Å »

Det står i näst sista stycket sidan 30.

Jag pratade med min akupunkturbehandlare. Hon har hjälpt mig mkt med kost och dyl. Hon tyckte absolut jag kunde äta banan. Och det hon rekommenderade mot hård mage var det gamla vanliga, blåbär okokta ska tydligen vara bra.

Men det som funkar bäst är 1 msk hela linfrö i ½ dl vatten. Lovar det funkar. Har kräkts nu i 1½ månad, och maten har ju inte varit den bästa, så det enda som funkar är linfrön.

Åsa
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Nämen...Åsa... 8) Har jag missat något?? Väntar ni syskon?? \:D/

GRATTIS!!! :D

kram anna
fisen

Inlägg av fisen »

:D Tack för alla svar! :D Jag har ju alltid trott att banan är lösande. På senare tid har jag fattat att det är olika för olika personer. Det är säkert bara därför. Att det kan vara stoppande alltså. Tack! :D :D
Kit

Inlägg av Kit »

:? Fast, jag undrar om det inte är så att, övermogen banan är lösande, medans mindre mogen - alltså ganska fast och nästan hård i konsistensen - är stoppande.
:heart: Jag sökte en Bibel och fann Barnaboken.

:heart: Matte till minilejon som ramsas i spinn.

:heart: Det är inte för att det är svårt, som du inte vågar. Det är för att du inte vågar, som det är svårt.
mia75

Inlägg av mia75 »

J och Å skrev:Det står i näst sista stycket sidan 30.

Jag pratade med min akupunkturbehandlare. Hon har hjälpt mig mkt med kost och dyl. Hon tyckte absolut jag kunde äta banan. Och det hon rekommenderade mot hård mage var det gamla vanliga, blåbär okokta ska tydligen vara bra.

Men det som funkar bäst är 1 msk hela linfrö i ½ dl vatten. Lovar det funkar. Har kräkts nu i 1½ månad, och maten har ju inte varit den bästa, så det enda som funkar är linfrön.

Åsa
men... är inte blåbär mot lös mage? Katrinplommon mot hård mage är det väl? eller päron... :roll:
Mamma till Rasmus 000418, Emil 040425, Jonathan 060818 och Olle 080215
BILD
lillan

Inlägg av lillan »

Hej!

Som sagt blåbär kan både ha lösande effekt och det kan lika gärna bli tvärtom.( olika från person till person )

Katrinplommon + päron är lösande

Mogen banan är lösande och omogen ( grön) banan har motsatt effekt..

:D

Mvh lillan
Stolt trebarnsmamma till flicka f?dd -95, pojk f?dd -97 och hemma med lillan f?dd 05-05-05
fisen

Inlägg av fisen »

:D Då har vi rett ut det. Tack lillan! :D
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Kära nån, så fel det blev :oops: :roll: :shock:

"Hård i magen blir du antagligen", skriver jag på sid 30 i kapitlet HUR SKA DU LEVA (under havandeskapet). Varpå jag rekommenderar diverse huskurer i stället för laxermedel. Och frukt i gemen är lösande, dock inte banan generellt.

Det betyder verkligen inte att man inte "får" eller "ska" äta banan :!: Bara att man får se över kosten om och när man verkligen får förstoppning under graviditeten 8)
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
J och Å

Inlägg av J och Å »

Ja, anna, syskon påväg. Men det är långt kvar. Så snart ska jag börja träna, funderar starkt på att åka till stockholm, men foglossning redan och 2 timmar dit. Så, är det värt det?

Angående blåbären. Koka brukar man rekommendera mot lös mage(funkar dock ej för alla). men däremot okokta, alltså åt med mjölk eller strö på gröt eller fil.

Ja du Anna. Tänk om jag inte fick äta banan :lol: .Har spytt nu sen i början av oktober och banan är faktiskt räddningen.

Åsa
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

GRATTIS, VAD KUL!! :D :D :D

Funderar på att resa till Stockholm på kurs alltså?
Om det är värt det? ABSOLUT!!
Jag åkte ju 30 mil enkel resa för profylaxkurs i Lund! :D

Foglossningar hade jag inte, låter jättejobbigt! :cry:
Jag hade däremot rejält ut-töjda ligament, som gav svåra smärtor i sidorna på magen. Ett MYCKET oerotiskt 8-[ plagg - "graviditetsgördel" i hudfärgat tyg... var dock till stor hjälp. Kanske det kan hjälpa något även vid foglossning? Fast å andra sidan, magen har kanske knappt börjat synas än?

Illamåendet är bedrövligt...Själv kunde jag inte äta någonting innan c:a 16.00-tiden på dagarna när jag väntade Ida (med Clara i magen mådde jag toppen tills det var 2 veckor kvar :D ) Det sägs att man kan äta Postafen (receptfritt mot åksjuka) kanske det kan hjälpa.

kram anna
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"