Hej, Jag undrar on nån kunde ge mig en bra tips. Helt plötsligt är det mycket svårt att somna för min 6-årig kille. Hittils har allting fungerat så bra (tack för Annas råd vid första åren etc.), han har varit harmonisk och sovit som en stock i sitt eget rum och säng. Nu är han orolig vid läggdags, och säger att han ser någon man med en jättefot !!! Han sover inte, utan säger att den bilden bara kommer tillbaks, när han försöker. Nu har han somnat på soffan och vi har burit honom tillbaks till sin säng, och då har han sovit till morgonen. Jag är orolig för den nya situationen, och vet inte hur skulle vi handskas med det här. Skall vi försöka övertala honom att somna i sin säng, eller låta honom somna på soffan. Han är tung, nästan 30 kg, så är det inte enkelt att bära heller ..... Hur som helst han kommer inte till ro, utan börjar att se sur ut redan vid tandborstningen. Snälla hjälp mig med en tips, om ni har likadana erfarenheter.
mvh, mammamarika
Svårt att somna för min 6-årig kille
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Glöm däremot överkoncentrationen.
Läs gärna på om sexåringen i Barnaboken, så tror jag du får en välgörande saklig syn på det hela
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
-
mammamarika
Somna i sin egen säng (6 årig)
Hej Anna, och tack så mycket för ditt svar. Nu blev jag bara ordentligt förvirrad
. Jag läste om sömnproblem med äldre barn från Anna online - boken, där det samlats olika frågor och svar som hade kommit via netet.
I ett svar, gav du råd att det är ok att somna i mammas säng etc. och sen bära barnet till sin egen säng - bara att det har blivit sagt tydligt till barnet, vad som gäller. Det här skulle alltså gälla om barnet är mycket orolig vid läggdags.
I början försökte jag att driva barnet tillbaka till sin säng - även flera, flera gånger - och pratade lugnande en liten stund. Det hjälpte inte-han bara grät och var förvirrad och kunde inte lugna ner för att somna. Nu alltså somnar har fortfarande på soffan, och vi bär, antingen jag eller min man. Jag är så ledsen för att allt går åt skogen, när allting har varit så bra med rutiner hittils. Och det här har också blivit lite krångligt för oss föräldrar, när tidigare vi hade en lugn stund bara vi två efter barnen hade lagt sig ....
Kan du snälla kommentera en gång till, mvh, mammamarika
I ett svar, gav du råd att det är ok att somna i mammas säng etc. och sen bära barnet till sin egen säng - bara att det har blivit sagt tydligt till barnet, vad som gäller. Det här skulle alltså gälla om barnet är mycket orolig vid läggdags.
I början försökte jag att driva barnet tillbaka till sin säng - även flera, flera gånger - och pratade lugnande en liten stund. Det hjälpte inte-han bara grät och var förvirrad och kunde inte lugna ner för att somna. Nu alltså somnar har fortfarande på soffan, och vi bär, antingen jag eller min man. Jag är så ledsen för att allt går åt skogen, när allting har varit så bra med rutiner hittils. Och det här har också blivit lite krångligt för oss föräldrar, när tidigare vi hade en lugn stund bara vi två efter barnen hade lagt sig ....
-
annawahlgren
Jag undrade var i fridens dar jag hade skrivit något sådant
Klart han ska somna i sin egen säng och läggas på två minuter. Föregånget av fast tid och skrattet-till-go'nattet och uppföljt med en minikur à la SHN för äldre barn
-
mammamarika
Tack Anna och svar för din fråga
Hej !
Alltså svaren som jag refererade tidigare hittade jag from Anna Wahlgren online-boken, sida 315. MEN, jag läste igenom allting på nytt, och då vad det preciserat att barnet får inte knyta ihop sämnen med mammas tillvaro. Det var ganske därför, att det var ok att somna i mammas säng (mamman var inte själv där) men inte på soffan som har varit vår grej. Men jag berättade inte att vi har inte suttit på soffakanten själva, utan oftast har jag tex diskat eller läst på tidningen vid middagsbordet (vårt allrum är rätt så stor faktiskt). Killen har bara vetat att vi är i närheten, men har inte kunnat se på oss.
Men hur som helst, bestämde vi att ta itu med saken på en gång, och i går vad det första kväll på egen säng !
Det blev protester förstås, men jag var mycket bestämd, och så smågrät han och suckade och suckade under 1,5 timmes tid, tills han somnade och sovde gått tills kl. 08.00.
Jag kände mig själv lite
speciellt när lillebron hostade så mycket under natten, men det är skönt att du motiverade oss att sluta med det här. TACK !
I kväll fortsätter vi med samma schemat.
Alla i vår bekantskretsen har förresten varit mycket förvånade över våra fina pojkar och jag har alltid berättat om dina böcker och idéer. Du har många läsare även här i Finland.
Kram, Marika
Alltså svaren som jag refererade tidigare hittade jag from Anna Wahlgren online-boken, sida 315. MEN, jag läste igenom allting på nytt, och då vad det preciserat att barnet får inte knyta ihop sämnen med mammas tillvaro. Det var ganske därför, att det var ok att somna i mammas säng (mamman var inte själv där) men inte på soffan som har varit vår grej. Men jag berättade inte att vi har inte suttit på soffakanten själva, utan oftast har jag tex diskat eller läst på tidningen vid middagsbordet (vårt allrum är rätt så stor faktiskt). Killen har bara vetat att vi är i närheten, men har inte kunnat se på oss.
Men hur som helst, bestämde vi att ta itu med saken på en gång, och i går vad det första kväll på egen säng !
Alla i vår bekantskretsen har förresten varit mycket förvånade över våra fina pojkar och jag har alltid berättat om dina böcker och idéer. Du har många läsare även här i Finland.
Kram, Marika
-
annawahlgren
Bra att ni tagit itu med det hela. Det är bättre för barnet att lägga sig som folk och på rätt plats från början. Han ska ju gilla sin säng och känna sig trygg där. Så genomför bara, var konsekventa och vänliga men bestämda och se framåt - till hans liv utan föräldrar
Tack för dina varma ord
-
mammamarika
Protester och gråt fortsätter !
Hej, Jag undrar bara vad är det som kan vara fel
Vi har varit mycket bestämda med nya läggningsrutiner, men fortfarande är det protester och även gråt som uppkommer
Pojken försökte fråga mig att sitta på en fotölj (i rummet utanför hans rum), tills han somnar men jag gick inte med utan sade att jag finns i huset men fixar saker för i morgon etc. Detta kanske att jag råkade sitta och läsa på denna fotölj kvällen innan .... och han tydligen noterade det.
Alltså så här går det till : vi har det oftast mycket roligt på kvällen, vi brukar skratta och berätta roliga historier om allt som har hänt på dagen etc. Sen är det dags för tandborstning, pojken börjar se lite sur ut och säger redan då att han inte kan somna, han liksom provokerar sig själv till den här tanken. Jag försöker först föra diskussionen åt andra håll och om det inte hjälper, så ber jag honom att tänka på olika roliga saker etc. Och sen går han till sängs, och oftast hoppar up och sitter på sängen, och fortsätter med ramsan : kan inte sova för hela natten ! Jag ropar glatt god natt, ger kanske tips att läsa en stund, och sen går jag ut från rummet men lämnar dörren öppet. Sen börjar han gråta och efter kanske en kvart, går jag och klappar lite på ryggen, coh säger att det blir fint, sov så gått nu, och tänk på julfest etc. Det kan pågå en hel timme, men sen somnar han och sover lugnt till morgonen
Kära Anna, verkar det att vi gör rätt, eller vad är det här, en 6-års kris eller ? Annars än han mycket glad, social och älskar att rita med stor koncentration tex stora segelbåtar med massor av fina detaljer. Annars vi har väl flyttat till Finland under våren, men han verkar ha adapterat sig fint, hade redan finska som modersmål, har många vänner osv. Kan du tipsa mig en gång till, fortsätter vi bara eller vad skulle vi göra