När föräldrar inte är överens

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
lilla morran

När föräldrar inte är överens

Inlägg av lilla morran »

Efter vår flytt så har vår dotter inte velat sova som hon ska så vi körde en minikur som fungerade bra en vecka kanske. Nu är det gråt och skrik, oftast så somnar hon bra men vaknar efter några timmar och är då vaken ett par timmar under skrik och gråt.
Min man tycker inte att det är ok längre att ramsa utanför dörren. Hon är ju större nu, 16 mån, och kan hävda sig på ett mer ljudligt sätt :!:
Enligt mig så är hon arg och upprörd, inte ledsen. Min man tycker att hon är jätteledsen och går in och plockar upp henne.
Vi tar inte diskussionen då på natten utan vi försöker att prata om det vid annan tidpunkt. Men vi har olika åsikter om hennes gråt.
Han brukar plocka över henne till vår säng och där brukar hon somna till slut och sedan får vi bära över henne till hennes egen säng. Varken hon eller vi är vana vid att hon ligger i sängen hos oss så sömnen blir ju inte ok för någon av oss :!: Men hon är ju lugn (oftast)
Min man tycker att då hon är så ledsen och upprörd så är det ok att hon kommer in till oss bara hon känner sig trygg. Han menar att det blir bättre sedan när hon "bott" in sig.
Jag menar att hon frågar om hon verkligen skall sova här, att hon är arg och upprörd. Jag uppfattar det inte som att hon är ledsen.

Kan jag ha så fel :?: Hör jag inte att hon är ledsen :?: Det sätter tvivel i mig. Vi var ju två om det här från början och det gick ju bra men vi kan ju inte köra med olika attityder nu :?:
Finner glädjen i andras skratt!

Mamma till två guldklimpar födda -04 och -07
mia75

Inlägg av mia75 »

Jag är övertygad om att du hör skillnad på gråten. Genom att plocka upp henne som han gör nu så talar han ju om för henne att sängen är farlig och att hon verkligen inte kan sova där för där kan ju vargen äta upp henne. :evil:
Om han anser att hon är ledsen så ska han ju i alla fall inte ta upp utan ramsa eller möjligen solfjädra istället och på det sättet lugna.
Hur man ska lösa oenigheten vet jag inte riktigt, låt honom läsa sova hela natten boken eller barnaboken och hoppas på att han förstår. Eller lägg dig i en egen säng och säg att om han vill ha henne i sängen så får han själv ta hela nätterna, så kan du sova, förhoppningsvis ändrar han sig då snabbt....
Hoppas du löser det! :D
Mamma till Rasmus 000418, Emil 040425, Jonathan 060818 och Olle 080215
BILD
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

](*,) ](*,) ](*,)
ÅÅÅ, vad JOBBIGT!!! :twisted:

Klart du känner skillnad på hennes gråt!! Det är väl du som är med henne mest på dagarna eller? Klart ni inte kan ändra attityd nu! Då blir hon ju verkligen otrygg!
Ta en ordentlig diskussion på dagtid, ena er!

I övrigt skulle jag kunna kopiera mia75:s ord, håller med ordagrant i det hon skriver!!

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, anna :D Tack, mia75 :D Exakt :idea:

Ge Sabotören ett enkelt val, precis som man får göra med - hm - små barn. "Antingen lugnar vi henne där hon ligger, så att hon lär sig att sängen är en precis lika trygg plats som den var på förra stället. Eller också får du ta hand om henne på nätterna, med vad som nu än händer eller inte händer - ha vakten, helt enkelt, och göra som du tycker. Men då får jag sova någon annanstans. För jag behöver sova på nätterna. Det gör du också och hon med, men det blir ju i så fall ditt problem."

Gå din väg sedan och lämna ingen plats för invändningar :lol: Så får han fundera, ta ställning och ta ansvar.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
lilla morran

Inlägg av lilla morran »

:D :D
Hej på er och tack för svar. Har tyvärr varit sjuk så jag har inte kunnat svara er förrens nu.
I och med detta så löste sig "problemet" av sig själv kan man säga :!:
Jag var sjuk och kunde inte ta mig ur sängen, tjejen var sjuk och skulle ligga i sängen, mannen var frisk och fick göra grovjobbet :lol:

Vet att han vid några tillfällen lyfte ur henne ur sängen och satte sig med henne i fåtöljen efter att hon fått näsdroppar och panodil. Där somnade hon så skönt i hans famn :roll: Eftersom jag fortfarande är väldigt trött och svag :lol: :lol: :oops: så får han fortsätta med att natta henne för kvällen och det går faktiskt jättebra :!:
Senaste två nätterna då hon mått mycket bättre så har hon legat i sin säng igen utan gnöl. :sleep: [-o< Om jag skall vara ärlig så trodde jag faktiskt att det var kört :!: Trodde att vi skulle behöva hålla på så här för alltid :!:
Nu är det ju bara två nätter som det har gått bra men attityden kom tillbaka både till mig och min man så något återfall skall inte få komma :wink:

Efter att det lugnat ner sig lite så har vi pratat igenom det här och han håller helt med om att hon ska inte sova i vår säng och vi ska inte plocka upp henne. Men han kunde inte lyssna på hennes gråt utan han kände att han var tvungen att gå in och ta upp henne. Och även jag har ju svårt för att höra hennes gråt och vill gärna gå in och kolla så att allt är ok när det är hans tur för nattning :!: [-X Det är väl så när man är förälder att det är svårt att höra sitt barn gråta.

Vi har delat på ansvaret hela tiden så jag kan inte beskylla honom för det utan det handlade nog mer om vem av oss som hade rätt :!:
Och jag är glad över att han ifrågasätter, för jag ifrågasätter ju honom gladeligen :oops:

Nu väntar vi bara på att den envisa hostan skall försvinna så att vi slipper sova nästan stående
:!:
Finner glädjen i andras skratt!

Mamma till två guldklimpar födda -04 och -07
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "