Introducera bekräftelseramsa

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
PS

Introducera bekräftelseramsa

Inlägg av PS »

Hej!

Vi genomförde aldrig någon kur riktigt enligt regelboken (insåg vi efter ett tag). Dock lyckades vi stegvis få det att fungera jättebra ändå - under ca två månader nu.
Nu har det dock börjat trassla ordentligt på dagarna. Tror det åtminstone delvis beror på att han börjat krypa och stå (de ytterst få gånger jag gått in för att lägga tillrätta har han stått vid fotändan). Vi brukar alltid ramsa när vi går och då och då när han vaknar. Det har fungerat bra även om han alltid gnölat några minuter. Nu gör det INTE det som sagt. Igår tog det över en timme att komma till ro! Och då var det av utmattning tror jag.

Jag funderar nu på om det går att introducera bekräftelseramsa så här sent och hur man i så fall gör? Någon som har erfarenhet? Jag tror inte att den betingade reflexen riktigt kan sätta in på annat sätt?

Så här ser vårt schema ut, tar tacksamt emot synpunkter också på det. Vi tog bort en lur för ca två veckor sedan. Han är väldigt trött nu vid 13.30 (gamla "mittenluren") men kommer på rätt köl igen efter middagen.

7.00 väckning, bröstmjölk
8.30 gröt med fruktpuré
9.45-11.15 sova
11.30 lunch: lagad mat + fruktpuré
14.30 middag: lagad mat + fruktpuré
15.00-15.45 sova
17.30 gröt med fruktpuré
18.30 bröstmjölk
19.00 sova natt
Mamma till pojke född i februari 2005
PS

Inlägg av PS »

Hej igen!

Inga kommentarer, men kanske kan det bero på att frågan var rätt otydlig...

Hur som helst, om någon är intresserad vill jag bara berätta att det var en högst kortvarig liten "dagslurskris"... Det har funkat så bra så länge så jag blev superstressad vid första undantaget från regeln. Oj, vad bortskämd man blivit :D

Säkerligen berodde det hela på att han inte "kunde" lägga sig själv igen när han ställt sig upp i sängen. Sen han kommit på hur det går till (pladask på tvären, såg det ut) har det funkat. Nu somnar han åter efter ca 5 minuter och sover lugnt 90 minuter på förmiddagen. Eftermiddagsluren går ännu snabbare; sätter honom i vagnen, går 5 minuter, lutar tillbaka ryggstödet och tippar ner skärmen på huvan (hett tips!) och tjupp - han somnar! På 30 sekunder. Tidigare brukade jag fälla ut ryggstödet helt och mörklägga, det gick också bra men han gnällde alltid 5-10 minuter (och det var så jobbigt med alla blickar! Jag befinner mig i Tyskland och jag har aldrig sett någon som mörklägger vagnen här, dessutom har i princip alla barnen bortvänt från sig. Inte de allra allra minsta men från kanske 3-4 månader!)

Det där med bekräftelseramsan blev en fix idé hos mig. Jag blev panikslagen och fick för mig att vi tappat greppet! Igen blev man påmind om att det bara handlar om att försöka behålla lugnet, "attityden", och veta att det kommer att komma sådana här små återfall - man har ju verktygen!
Mamma till pojke född i februari 2005
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Se där :D Pris och beröm :lol:

Attityden är verkligen A och O. Man får tänka på de andra sjutton bebisarna - bråttom, bråttom, men lugnt och fint och effektivt :!: Det gäller ju att få det hela att gå ihop, och fastna kan man inte :shock: :lol:

Välkommen tillbaka så talas vi vid igen :D
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "