Hjälp - tidiga morgnar och allmänt strul!

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Mule

Hjälp - tidiga morgnar och allmänt strul!

Inlägg av Mule »

Jag vet inte vart mitt meddelande tog vägen. Hoppas inte att det kommer på två ställen nu när jag försöker igen. Vår 16 månaders dotter blev sjuk i ca tre veckor. Först förkylning och sen öroninflammation. Hon hade mycket ont och vi var oroliga för henne. Allt det där om att inte ta upp henne ur sängen glömde vi då. Vi tog upp och bytte på henne, gav alvedon eller flyttade in henne í vår säng. Vi var ganska desperata, ja. Hon brukade somna 19:45 och vakna 7:50. Underbart. Sen sov hon 2-2,5 timma på eftermiddagen (från 13-15:15 ca).

Nu, efter tidsomställningen som kom mitt i hennes sjukdom, lägger vi henne vid sju och hon vaknar vid fem! Ibland skriker hon också till vid 1:30 ungefär. På dagen somnar hon oftast ganska snabbt (om hon bara sover 10 timmar på natten) och sover 2-3 timmar, men igår somnade hon inte alls! Jag känner mig väldigt förvirrad och mycket trött. Håller på rutinerna och visar inget, men jag undrar verkligen vad jag ska göra för att hon inte ska vakna så tidigt på morgonen. Hon behöver väl ändå mer än 12 timmars sömn per dygn? Tacksam för råd!

Hälsningar Carola
kokos

Inlägg av kokos »

Hon behöver ca 13.5 timmars sömn per dygn. Jag tror att ni behöver styra upp dagsrutinen lite grann och inte bara låta dagssömnen bli "som den blir". För om hon sover 2 timmar på dagen så behöver hon bara 11.5 timmar på natten - då är det inte så konstigt om hon vaknar lite tidigt. Sover hon 3 timmar så behöver hon således bara sova 10.5 timmar. Det är inte hon som ska bestämma hur länge hon ska sova på dagen utan det ska ni göra. Ta kommandot och gör ett schema med rätt antal sömntimmar.

Sen kan jag tipsa om att lägga henne lite tidigare, det kan faktiskt göra susen för morgonsömnen. :lol:

Lycka till!
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Mule

Tack!

Inlägg av Mule »

Tack så mycket för ditt svar! Det var faktiskt som jag misstänkte. Vi ska börja idag och väcka henne efter middagssömnen. Det kommer nog att bli en jobbig kväll, men förhoppningsvis sover hon längre imorgon bitti då. Jag är nog lite lat och tycker att det är skönt när hon sover lite längre på eftermiddagen. Förut har det inte spelat någon roll för morgonsömnen, men hon är ju lite äldre nu! Tack igen!

Carola
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "