Innan vår snart 17 månader gamla dotter blev förkyld och senare fick öroninflammation (sjuk i nästan tre veckor efter besök hos dagisbarn) har hon vaknat klockan fem och varit pigg. Tidigare somnade hon kl. 19:45 och vaknade 7:50 ganska exakt. Tidsomställningen kom samtidigt som sjukdomen och vi bestämnde oss för att inte ändra hennes sovtid, utan lade henne vid 18:45 i tron att hon då skulle sova tills dess att pappas väckarklocka ringer 6:30 och jag ändå vaknar. Så perfekt blev det då inte. Hon vaknar kl. 5 och somnar inte om. Ligger i sängen till 7 ungefär och pratar. Vi kan inte sova när hon är vaken, även om hon inte skriker. Hon vaknar också ofta någon gång vid 01:30 och skriker till ett par gånger. Jag kanske ska säga att öroninflammationen var mycket jobbig för henne och vi tvingades ta upp henne några gånger per natt för att lätta på trycket i öronen och ge henne alvedon.
På dagarna har hon också varit som en klocka och sovit ca. 2,5 H mellan 13 och 15:15. Igår somnade hon inte alls utan låt och hoade i en timme. Jag försökte sedan ramsa henne till sömns, men det gick inte. Trots det sov hon bara 10 timmar på natten sen!
Veckan efter sjukdomen sov hon 16-17 timmar per dygn, men nu verkar hon inte vilja ha mer än 12. Förut sov hon 14. Jag är jättetrött nuoch väldigt förvirrad!
Kan någon ge mig ett råd?
Hälsningar Carola
Vaknar klockan fem nu - hjälp!
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Att ta upp är ingen bra idé. Antingen tror lilla älsklingen att morgonen har kommit eller att vargen är där, så rädde sig den som kan... Och inget av det är ju sant, eller hur
Man kan trösta, ge Alvedon, fixa precis allting med barnet i sängen. Den brutala regeln är att inte ta upp barnet annat än för att åka till akuten. Och då ska man göra det också
Om de tidiga morgnarna kan du läsa i "Tips på vägen" eller, i SHN-boken, "Tips och inspiration". Gör precis som det står där, odla Attityden av självklarhet och läs på Lathunden några gångger (till). Ju säkrare du och ni är, desto lugnare blir barnet.
Nu sover hon för lite. Det smittar av sig; sömnen blir sämre på dagarna också. Åter till ordningen alltså
Att ni själva inte kan somna om är ett annat problem. Nu är det lilla barnet det handlar om
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Sömn
Hej!
Tack så hemskt mycket för ditt svar, Anna. Nu har vi fått nätterna till att bli normala igen. Hon sover bra i nästan 12 timmar iallafall. Men - hon somnar inte på dagen. Hon kan ligga och prata i 1,5 timme utan att somna. Vi får se, kanske somnar hon idag, men det är en vecka sedan hon somnade i sin säng på dagen. Om vi åker någonstans i bilen somnar hon däremot. Vad ska jag göra åt detta?
Tacksam för svar/Carola
Tack så hemskt mycket för ditt svar, Anna. Nu har vi fått nätterna till att bli normala igen. Hon sover bra i nästan 12 timmar iallafall. Men - hon somnar inte på dagen. Hon kan ligga och prata i 1,5 timme utan att somna. Vi får se, kanske somnar hon idag, men det är en vecka sedan hon somnade i sin säng på dagen. Om vi åker någonstans i bilen somnar hon däremot. Vad ska jag göra åt detta?
Tacksam för svar/Carola
Somnar hon inte i vagn utomhus heller? Inne har vi lite svårt att få sonen att sova sina dagslurar men i vagnen somnar han som en sten.
Vår snart 18-månaders kille sover nu i en gammal tvillingsittvagn med fullt liggläge i en vuxensovsäck så han har gott om plats och han kan vända sig och sova precis hur han vill.
Ni ger henne chansen att sova på dagen så egentligen är det väl inte hela världen om hon ligger där och pratar istället, självklart är det bättre om hon sover men det viktiga är att hon får chansen. Lite mörker i rummet och fönstret lite på glänt kanske skulle hjälpa om ni vill ha henne inomhus?
Vår snart 18-månaders kille sover nu i en gammal tvillingsittvagn med fullt liggläge i en vuxensovsäck så han har gott om plats och han kan vända sig och sova precis hur han vill.
Ni ger henne chansen att sova på dagen så egentligen är det väl inte hela världen om hon ligger där och pratar istället, självklart är det bättre om hon sover men det viktiga är att hon får chansen. Lite mörker i rummet och fönstret lite på glänt kanske skulle hjälpa om ni vill ha henne inomhus?
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
-
annawahlgren
Hej!
Hej!
Tack så hemskt mycket för era svar. Nu är det så att Selma faktiskt har börjat somna igen. Det är skönt. Tack för tipset om vagnen, men grejen med henne är att hon vägrar att sova på rygg. Även i vagnen. Men nu tror jag ändå att "the old Selma is back" och det är underbart.
Hälsningar Carola
Tack så hemskt mycket för era svar. Nu är det så att Selma faktiskt har börjat somna igen. Det är skönt. Tack för tipset om vagnen, men grejen med henne är att hon vägrar att sova på rygg. Även i vagnen. Men nu tror jag ändå att "the old Selma is back" och det är underbart.
Hälsningar Carola
-
annawahlgren
Du är duktig
Var cool
Du är så duktig
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022