Hjälp med mat sovschema 7,5 månaders

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
enavfleramalin

Hjälp med mat sovschema 7,5 månaders

Inlägg av enavfleramalin »

Hej

Vi ska kura vår 7,5 mån son om några dagar, SHN boken är noga genomläst. Men hade behövt hjälp med ett mat och sovschema.
Såhär ser det ungefär ut idag;

07.00 Vakna ersättning 240ml (vaknar mellan 05-06.30, försöker få han att sova längre)
08.30 Mellanmål (1/2 gröt/fruktpure+rån) (ibland äter han bara 100ml ersättning på morgonen därav gröt som mellanmål ibland)
09-9.45 Sova i vagnen inne (går jättebra men får alltid väcka han)
10.30-11.00 Lunch matpure burk/hemmagjord ca 1-1,5dl (och oftast vill han ha 100ml ersättning, ger lunchen 10.30 då han ätit bra med ersättning på morgonen)
12-13.30 sova 1,5h promenad ute
14 Mellanmål 1 port gröt
16.15-16.35 sova 20min
17 Smakis matpure + 240ml ersättning
19-19.15 Godnattslurk 260ml ersättning (oftast somnar han inte förren 19.30-19.45)

Som det ser ut idag somnar han kl 19.30, vill gärna att han somnar kl 19-07. Har prövat att ta bort 20min luren vid 16.15. Men det blir många timmar från kl 13.30, de har gått ok. Oftast väldigt övertrött då. Har prövat att skjuta och förlänga långvilan till 12.30-14.30, men han vaknar tidigare. Dessutom kan han inte sova i stillastående vagn!

På nätterna vaknar han 00.30isch och kring 03.00 samt vid 05-06. Vi har slutat med napp för ca 1 vecka sedan, då den var ett stort sömnproblem. Men vi får fortfarande inte sova då han vaknar på nätterna och söker nappen och är väldigt ledsen. Därav kuren!

Schemat just nu känns rörigt med hur mycket mat, eller ja om han behöver mellanmål. Han äter ibland som jag skrivit väldigt dåligt på morgonen. Ska jag ge han gröt till frukost istället? Dessutom funderar jag på om han ev ska sova 2 st 1,5 timmes pass fm och em. Skippa helt lilla luren på em och ha natten 19.30-07?

Jag är snurrig just nu, som ni ser :) tacksam för tankar och förslag innan påbörjad kur :)
Charlie född 120802, påbörjad kur 130316
Anna09

Re: Hjälp med mat sovschema 7,5 månaders

Inlägg av Anna09 »

Hej och varmt välkommen!

Schema kan vara nog så snurrigt att få ihop innan man fattar galoppen så att säga. Jag slet mitt hår x antal gånger kan jag lova. Men sen hajade jag, via en klok forumist och så satt det.

Mitt bästa råd är att du redan nu skapar ett schema som kan hålla på lång sikt - med endast små justeringar allt eftersom han blir äldre. På lång sikt skippar man ju både fm-luren och em-luren och behåller långluren mitt på dagen. Så rucka inte på den!

För att få god sömn gäller också att man får som mest mat innan man sover natt och långlur.

Vi hade följande schema i den åldern:

07 Vakna
07.20 frukost med gröt och katrinplommonpuré, smörgåsbitar att plocka med.
09 Lur 45 min, i sängen
11.15 Lunch, riktig mat och plockmat för små fingrar (då kan man sleva)
12.00 Lur 1.5 timma, hemma i sängen
14.00 Mellis, gröt
16.00 Lur 20 min
17.00 Middag, riktig mat, vår mat mixad och anpassad. Plockbitar så klart.
18.30 Välling och skratt
19.00 Gonatt

Vår tjej har aldrig kunnat sova i sin vagn, därav alla lurar hemma. Jag har tyckt om det, för då har jag kunnat pyssla efter föregående moment och även kunnat förbereda nästa om man säger.

Läs även om 8 månadersångesten om du har Barnaboken eller här på forumet. Kan vara bra för att kunna ge de lugna och konsekventa svar som åldern kan kräva.

Men tänk långsiktigt - jag har varit såååå hjälpt av att ha en schema vi kunnat finlira med ålder. Inga stora frågor på vägen då om man säger.

:thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
enavfleramalin

Tackar för tipsen, det är ungefär så vi har tänkt vårt schema. Tiderna har vi följt i ca 1 månad, men utan sömn och grinig bebis har man fallit efter, en halvtimme hit en halvtimme dit.

Kuren har blivit något förskjuten, vi har gått babysim och ville bli klar med alla dagsaktiviteter innan kurning. Så nu är vi redo, om än trötta :o

En ny fråga har dykt upp ang. långsovning på dagen. Han sover alltid ute dvs jag är ute och promenerar 1,5h, och har tänkt att fortsätta med det. Men till frågan, han ska somna i stillastående vagn. Ska jag alltså ta på han alla kläder, vagna, ramsa tills han somnar inomhus och sedan gå ut? Eller kan jag rulla ut han och sen börja vagna? Ska man ramsa utomhus? :shock: :roll:

Eller ska jag helt skippa sovning i vagn tills sömnen sitter? Känns ju oerhört trist att vara inomhus i någon vecka :?

Tacksam för hjälp återigen
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Hoppas jag hinner med svar! :)

Ni behöver absolut inte vara inomhus i en vecka :shock: :) Men ja - om du vill promenera med vagnen då han sover så klä på honom rulla ut vagnen och ramsa dig bort. Använd precis samma metod som på natten dvs första dagen får du vagna för att lugna och så skall ramsan ta över mer och mer. Så då han somnat väntar du 10 minuter innan du knatar iväg :) Om han råkar vakna - använda samma verktyg, ramsa och vagning.

MEN! :) Jag har erfarenheten av att många kurbarn börjar krångla med dagsvilorna under kuren och i synnerhet protesterar mot vagnsovande då de fått korn på sin sköna rymliga säng i eget rum. Dagsvilorna krånglar ofta för att barnen inte längre är dödströtta efter en vaken natt så att de däckar av utmattning i en rullande vagn ;)

Så ni kan även välja att ha vilorna inne i säng och satsa på utevistelse då barnet är vaket iställe!! Det kan faktikst gynna sömnen ännu mer om han får vara ute och känna på världen!! Krypa i snön och smaka på pinnar :)

Vår dotter var plötsligt otroligt lättväckt och kunde inte sova om vi tog en promenad, så vi har sovit inne sedan hon var 6-7 månader. Jag tycker det är ganska skönt och passar ofta själv på att ta en tupplur samtdigt 8)
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
enavfleramalin

Tack för snabbt svar

Har påbörjat kuren i natt :D

Vi ska nog använda oss av dagsvila i sängen, känns bäst så då han är väldigt rörlig just nu.

Ytterligare en fråga har dykt upp, ikväll la vi han som vanligt kl 19. Pappa var med och sa godnatt. Tillrättaläggande (arg som ett bi) buffar (ännu argare, gråter hysteriskt ?) Varje gång jag slutar buffa blir han lugn, han är väldigt stark och ställer sig på tå/knä vid buffning! Ger tillslut upp och solfjädrar honom på sidan (sover alltid på sidan) han lugnar ner sig, går ut med ramsa x4. Efter 1 min; bekräftelseramsa x4. Sover som en stock

Till frågan ska jag buffa honom alls, han blir bara arg. Vi har aldrig (peppar peppar) haft problem vid läggdags.(Det är uppvaken på natten som är vårt problem) Han brukar böka runt och gnäller till lite och somnar själv på ca 5-10 min.
Men ikväll tog det 20 min då han blev så arg vi buffandet?! :cry: Ska jag bara ramsa efter jag lagt han tillrätta utan buffning, kanske bara solfjädra när han vaknar och är ledsen? Ska jag lägga han tillrätta på sidan då han vill sova så?

Många frågor dyker upp, känns som att det blev en dålig start...
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Buffningen är absolut inte ett måste - och verkar han lugna sig med solfjädern så kör med den!
Han är ju redan ganska stor så att tvinga på en buffning kan vara ansträngt.
Huvudsaken att du känner dig lugn och säker med vad du gör för den attityden smittar av sig på honom!!!

Du kan visst lägga tillrätta på sidan och ha en solfjäder där.
Vid läggning får du ju så småningom skippa solfjädern, endast parkera barnet i säng, lägga tillrätta, täcke på och ramsa dig ut. Så får han hitta sin sköna ställning själv ;)

Och oroa dig inte för att så många frågor dyker upp plötsligt - det kommer att komma ännu fler!! :)
För att han blev arg vid läggning så lärde ni er något nytt igen - Det var absolut inget misslyckande!! Det är inte meningen att kuren skall gå som på räls och precis som i boken. Det är en process som ni börjar och på vägen kommer ni att lära er att LYSSNA till vad er son förmedlar och svara enligt det. Han kommer att ställa många frågor som kanske får er att känna er handfallna ibland, men genom att svara med verktygen konsekvent kommer ni att ro iland det här! ;) Alla barn är olika och har olika frågor. Alla föräldrar är också olika och svarar på olika sätt :) Så det är bara att hitta er egen väg med denna fina metod :)
Hur gick natten??
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
enavfleramalin

Hej

Ja men då skippar vi buffning helt, som vi tänkt.
Natten gick bra, han somnade om snabbt mellan ca 3-5min . Men kring vargtimmarna blev det mycket att göra kan man säga :?

Såhär såg natten ut:
19.00 läggning, buffar blir arg som ett bi, solfjädrar lugn ut på ramsa x4
19.20 gnäll avvaktar, lugn bekräftelseramsa x4
19.22 sover
21.10 skriker, solfjädrar snabbt går ut på ramsa x2 bekräftelseramsa x2
22.25 samma som 21.10
00.30 Kort solfjäder ramsar ut, lugn bekräftelse
04.40 Vaknar och pratar, avvaktar, ramsar x4
Sedan vaknar gnäller han ca var 10e min.
05.50 arg som ett bi tillrättaläggande, går inte att solfjädra, spänner sig och ligger på rygg och skriker. Solfjädrar på framsidan, lugnar sig. Går ut på ramsa -->arg ,ramsar x8
Tystnar och gnäller, avvaktar
06.05 Arg ramsar x4 tar inte alls, solfjäder, är som en ål i sängen, blir lugn på ca 10 min, går ut på ramsa x8 blir arg. Avvaktar
06.10 pratar i sängen, avvaktar
06.20 arg, ramsar x4, avvaktar, in och solfjädrar, lugn går ut på ramsa x4, avvaktar
06.30 bekräftelseramsa ---> blir arg, ramsar x4, avvakta. In och solfjädra blir lugn och glad.
06.45 tar upp en trött men glad kille (marginalkvarten)

Var helt uppgiven nu på morgonen, och började tvivla lite på denna metod. Vår son kanske ändå sov rätt så bra. Nu är det värre?
Nu på dagen har vi sövt i vagnen 45min vilan. Somnade på 10min med ramsa och kort vagning. 1,5 h vilan är bara kaos. Han har skrikit i 40 min nu, tyvärr var vi tvungen att ta upp han och byta blöja. Efter det la vi han i vagnen istället (jag vet, inte alls konsekvent och enligt schema) Men han är lugn som en filbunke nu, inväntar insomning.

Just nu vet vi varken ut eller in, vi ska fortsätta att ramsa och jobba på att sova i stillastående vagn. Man kanske inte ska ändra redan nu, men vagnen verkar han trygg i på dagen. Dessutom tror jag att han blir lugnare när han inte kan böka runt?
enavfleramalin

Hej igen
Han sov 35 min av 1,5h timmesvilan med marginalkvart. Känns inte alls bra, han åt dåligt med gröt till mellis. Har aldrig hänt. Han äter alltid som en häst. Känns som att det går bakåt, och börjar känna att det var nog bättre förr.

Han är i en fas och dessutom har han nya tänder på G, så det är antagligen roten till vårt problem. När han var ca 2mån började han sova 12 timmars nätter fram till 6 månader. Sedan dess har det varit upp och ner. Men nu i 1 mån tid vaknar han 3-5ggr efter läggning spec problem vid 5-7 tiden. Därför började vi fundera på SHN kuren, men nu vet vi inte? Eller ska det vara såhär?

Förvirrad och trött som aldrig förr
enavfleramalin

Tänkte bara kika in här och berätta att han sover som en prins! Dag som natt :)
Vi söver han i vagnen på dagarna han somnar på 1 min ramsa med inbakad bekräftelse, till natten somnar han nog ännu snabbare.

Vi hade som jag skrev innan problem med vargtimmarna, i natt vaknade han 04.30 gnällde lite men somnade tydligen om för det gjorde vi också ;)
Allt är tipp topp, vi och vår prins får äntligen vår sömn tillbaka. Så härligt!
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Härlig rapport!! :D :D =D> =D>

Skriv gärna ner er berättelse i tråden "livet efter kuren" som finns här inne på kurforum! OCH känn dig välkommen att svara i andra föräldrars trådar här inne! :D

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"