Lilltjejen, fem månader, och jag hade en knasig dag igår med bvc-besök och ett läkarbesök för hennes del som drog ut på tiden. Effekten blev att schemat sattes ur spel vad gäller sovtiderna.

När jag räknade på det i efterhand hade det blivit så att det gick cirka tre timmar mellan varje sovlur men att sovlurarna bara hade blivit 2 stycken istället för 3:
morron kl. 7.00
sovlur 1 kl. 9.45
vaknar 11.15
sovlur 2 14.30
vaknar 16.30
sova för natten 19.30
Skämdes ett tag för detta

men insåg sen att hon för första gången på länge faktiskt hade sovit 3,5 timma på dagen - som hon ska! I vanliga fall vaknar hon tidigare, är svår att söva om och missar alltid sovtid. Igår sov hon utan knot långa pass, och var inte ett dugg grinig däremellan.
Nu börjar jag fundera kring när man kan introducera 2 pass om dagen istället för 3.

Det kändes onekligen bättre att hon sov långa pass och fick djupsömn pga. detta samt dessutom somnade själv utan ett pip på tre sekunder. Jämfört med knot och klag när hon ska sova och sen vakna efter kort tid.
Enligt det schema hon har idag med tre sovpass är hon vaken cirka 2 timmar mellan sovpassen. Det första passet brukar vara svårt, hon är faktiskt inte tillräckligt trött då och jag har redan tidigare funderat på att lägga det lite senare på förmiddagen.
Vad är er erfarenhet, när kan man införa 2 pass?