Läxläsning

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
stora barn

Läxläsning

Inlägg av stora barn »

:? Har två tonåringar som gör så lite läxor som möjligt. Största problemet är 18-åringen som går sista året på gymnasiet och tycker att jag inte ska bry mej om hurvida hon gör läxor eller ej (det har hon sagt i många år).
Jag har testat flera tillvägagångssätt: att fråga om de har några läxor, att avsätta en viss tid per dag för läxläsning, att låta dem sköta det själv (alltså inte fråga och undra), att "tjata", att bli arg...You name it!
Bäst resultat har vi faktiskt fått efter vi har blivit arg och rytit till. Men det är ju sååå trist.

Det är väldigt irriterande när man under en läxdiskussion med 18-åringen, först får till svar att hon har allt under kontroll, sen efter en stunds diskussion och ifrågasättande får höra från henne att hon inte orkar med skolan, att hon är less, att hon inte kan, inte hänger med! Då hade hon ju inte allt under kontroll...

SUCK. Det tär att aldrig komma fram till en bra lösning som funkar.
Någon som har nåt bra fungerande tips?
inger
Kontakt:

Inlägg av inger »

Jag brukar säga till min åttaåring men snälla du jag har inte läxor.
Småskolan och välskrivning och sånt har jag sluppit undan för länge sedan och det är jag glad för :D .
Det är en annan historia att skolan inte lär ut stavning och meningsbyggnad längre.
Så tyvärr måste jag engagera mig lite i alla fall då jag vill att hon ska kunna göra isg förstådd på sitt eget modersmål.
Men det är en annan historia.
Jag har dock den grundinställningen att läxorna ska vara barnets egenaansvar.
inger
Kontakt:

Inlägg av inger »

Jag måste säga en sak till.
En artonåring är vuxen. Du måste släppa taget. Låt henne misslyckas. Nu är det på tiden att hon känner att det är hon som går i skolan och inte mamma eller pappa.
Jag tycker att ni ska sätta er ner och ta en diskussion om ansvar.
Du och din man ska förklara att från och med nu lägger ni över ansvaret på era barns skolgång på dem själva.
I princip handlar det ju här om unga vuxna.
Unga vuxna i dag klarar sig dåligt i samhälle har svårt att få arbete med mera.
Varför är det så?
Jo därför att de aldrig får ta ansvar utan hålls tillbaka i en förlängd barndom efter att de för länge sedan gått igenom puberteten.
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"