Shit- sov inte då han skulle!!!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Kristin

Shit- sov inte då han skulle!!!

Inlägg av Kristin »

Hej!

Var i dag inne i stan och skulle hämta mina föräldrar. Hade planerat att åka in så att plutten kunde sova sin middagslur i vagnen undertiden jag gick och väntade på att mina föräldrars tåg skulle komma.

Kom iväg lite sent (som alltid :oops: ) och stannade bilen 12.10. Junior börjar alltid sin middagslur 11.30. Anledningen att det tog sådan tid att komma in till stan (förutom att jag var sen) var den enorma trafiken (ALLA skall julhandla idag :twisted: !!!). Junior somnade in i bilen ca 11.45 (helt ok tycker jag). Jag lade snabbt ned honom i vagnen och satte för suffletten. Attityden var med också!

Men somnade han om? NEJ! Och det var inte det att han kinkade och var gnällig - han SKRATTADE :) !!!! Efter ca 20 min tog jag bort filten. Kändes inte som att han skulle somna om. Mycket konstigt! Efter ytterliggare en 20 min började han kinka (försås!). Jag lade återigen över filten med klädnypor (!). Vi krigade i 20 min (=han protesterade HÖGT!) och sedan GAV JAG UPP!

Gick och hämtade mina föräldrar. Han var en ängel. Fick mer mat efter ett tag och sedan var det ÄNTLIGEN dags för sömnen - han somnade bums 14.30!
Sov t o m i bilen och fortsatte o sova när vi lade honom i vagnen hemma ute!

Vad skulle jag ha gjort? Jag känner mig jättefrustrerad att det här hände. Han ligger nu rätt i matschemat, men han kommer att ha sovit lite mindre idag än vad han brukar. Normalt sett sover han 11.30-14 och sedan 16-16.30/40.

Uahhhhhhhhhhhhhh, vad jobbigt när det inte fungerar. Skitmycket folk var det också ÖVERALLT!!!!!!! Jag försökte hitta en tom, lugn plats inne på Åhlens, men till och med längst inne på tygavdelningen hittade folk. Jag ville ju ramsa (gör INTE det inför offentlig publik!).

Det känns som att det alltid strular så fort vi lämnar hemmet...

Det var som sagt jätte mycket folk inne i stan och mycket buller o oväsen. Det måste ha påverkat plutten.

Suck, suck, suck

Mvh
En nedstämd o orolig Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej!

Inte ska du vara nedstämd och orolig!
Sånt här händer!

Nya tag imorgon med tiderna :wink:

Det Är svårt för en del barn att sova i butiker o.s.v.
Det enda man KAN göra är att ge dom chansen, går det inte, så går det inte.

Se till att resten av dagen följs, och om han blir jättetrött lägger du bara in en liten 20-minutare ELLER 5-minutare, och den luren ska i så fall vara EXAKT, väck honom efter den stunden.

Inga problem!

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
mammamy

Inlägg av mammamy »

Hej Helena!
Strunta helt i om en lur krånglat, kör vidare dagen precis som om inget hänt (utnyttja marginalkvarten i början på nästa lur om han är trött eller tappat mycket sömn förra luren). Min jämngamla gosse strular alltid till det när vi är på stan, alldeles för mycket intryck. Jag låtsas som ingenting, vagnar ner tonen om han blir högljudd och kör vidare som vanligt när vi kommit hem igen. (Bor i fjällen och har 45 minuters bilresa till stan och gossen sover bara 30 min i bilen, suck.)
Det är det rutinerna är till för, de möjliggör avsteg och undantag bara det inte blir alltför ofta. Det behövs mindre för att få tillbaka dem "på spåret" dom är så bekanta med, än det krävs för åstadkomma ett bestående problem på någon enstaka dag, det är min fasta övertygelse. Det enda jag håller benhårt på även på stan är mattiderna, för en i våldet vrålskrikande urhungrig lille E är en ren sanitär olägenhet och inget man skyltar med ibland medmännisor. :lol:
Man ska helt enkelt undvika att hetsa upp sig, en gång har aldrig hänt. Stay cool 8)
Jag har insett att det ffa är oss föräldrar SHN-kuren "behandlar", inte sant? :roll:
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej o tack för era svar!

Tyvärr strular det nu även med nattningen, men det är mitt eget, egoistiska fel :oops: .... Junior skall ligga 19, men då vi gjorde en liten utflykt på kvällskvisten så gick det inte att hålla. Nu har han dock fått pyjamas och nattslurken, så nu blir det då till slut sängen!

Tyvärr skall vi åka bil 30 mil i morgon och det känns ju inte alls roligt med tanke på att denna dag har strulat.... Dock har jag planerat att hålla definitivt mattiderna och den första luren blir nog inga problem. Hoppas bara att jag/han fixar den långa luren (den som strulade idag i stan). Annars blir det väl lite skrik vi får stå ut med (hänt förr när vi åkt bil nämligen).

Måste nog plocka fram superattityden till imorgon. Känner mig lite "down" just nu... :(

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Mammamy :D

Den stora hemligheten är Attityden av Självklarhet.

Och schemat, förstås (som ska vara klistrat på näsan i alla lägen).

En liten älskling som skrattar - kan han inte få göra det :?:

Undvik bara alla synintryck för barnet, titta på klockan och följ schemat :!: Så hinner du ta hand om alla de andra sjutton bebisarna också, och vet att alla får vad de behöver :lol:

Då kan du till slut och äntligen vara lugn. Och då pyser vargen :evil:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Kristin

Inlägg av Kristin »

Tänkte bara ju skulle rapportera hur de 30 milen i bilen gick idag.

Plutten somnade in 09.00 i bilen (hemma läggs han 08.45). Han sov till 09.30. TYVÄRR hade jag missat att jag INTE hade en tetrapak "Babysemp" med i ryggsäcken så precis när jag skulle till och mata honom 10 (som vanligt) upptäckte jag detta MISSÖDE (aldrig mer :oops: !!). Det var bara att packa ihop igen och hoppas på att junior inte skulle balla ur helt nu när han fick vänta äääänu längre på maten. Ett par mil bort hittade vi ett Coop Forum där de t o m hade cafeteria. Matningen blev försenad med minst 45 min ( :oops: :oops: ). Allt väl till slut!

Vi körde vidare.

Junior brukar sova middag 11.30. Jag minns inte riktigt när han somnade in. Vet att han bara sov 40 min detta pass.....

Vi gjorde ett ministopp till för att byta bajsblöja. Sedan somnade han in en gång till innan vi var hemma och då sov han i 40 min igen.

Hemma hos mina föräldrar fick han mat 14.30. Normalt sett äter han vid 14.

Em-luren kom inte förrän 16.28, i stället för 16. Jag tog en promenad med honom i vagnen och väckte honom faktiskt 17. Det var inte så populärt... Faktum är att han har kinkat nästan ända sedan dess.......

Nu skall jag snart lägga honom för natten (19.00 -som vanligt).

Det är inte så konstigt att han kinkar. Han har ju fått hälften så lite dagssömn än vad han brukar få :( :oops: ....

Jag tycker att han klarade bilresan bra även om inte schemat hölls.

Kommentarer till min dag????

mvh
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D En dag i den vanliga varda´n... :D Kallas för Livet!

Om han förlorar sömn på dagen så lägg honom en halvtimma tidigare på kvällen - det gör ingen skillnad!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:shock: Kors, förlåt mitt goddag-yxskaft-svar, som måtte hamnat alldeles fel. Men "schemat klistrar på näsan" stämmer i varje fall :lol: Försök att inte gå från marginalkvartarna, Kristin, vad som än händer :!: Utan fasta tider får du helt enkelt förvirring (=frågor och skrik) som ett brev på posten.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"