Morgonstök, vad ska jag göra??

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
JC

Morgonstök, vad ska jag göra??

Inlägg av JC »

Hej alla kloka föräldrar,

min tvååring har börjat skrika/ ropa på mornarna.Hon ropar på maaammmaaa högre och högre tills någon hör. Har ibland försökt att ignorera henne och ibland har hon somnat om (det blir tidigare och tidigare tycker jag) men hon väcker lillasyster 6 mån som sover i samma rum. Lillasyster är en tröttis och behöver sina 12 timmar. (När jag ramsar blir hon arg och skriker " inte sova , inte natt!!)

Känns inte bra att att tvååringen ska behöva skrika när hon vaknar. inte heller kul att höra skrik på morgonen.Körde kuren på tvååringen när hon var tre månader så hon vet ju väl vad som gäller.

Hur ska jag göra? Kanske flytta ut lillasyster en period? Har ni några förslag?

/ Jessika
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Att ignorera henne är att inte svara. Hon ställer ju en fråga. "Är det morgon? Är någon där? Har ni koll på vargen? Är det OK att ligga här? Vad är det som händer? Varför vaknade jag?" (Ja, t o m det sista :!: )

Ge henne genast en lugn, hög och punktsättande ramsa, som talar om för henne i tonfallet att hennes morgon inte kommit än och att hon kan sova alldeles lugnt. Blir hon arg och skriker "Inte natt!" så är det också en fråga. "Är det verkligen natt fortfarande?" Små barn frågar ALLTID i påståendets form (utom möjligen nyfikna fyraåringar, som kan undra: "Varför är det här en filt?") :lol:

Upprepa din lugna ramsa lika många gånger som hon frågar, och upprepa den exakt likadant hur många gånger hon än frågar ICKE likadant, plus en gång till. Modell goddag-yxskaft, alltså :roll: tålmodigt och orubbligt betryggande.

Att fytta ut lillasyster är ingen bra idé. Lillasyster "köper" ramsan, sovande eller vaken. Dra dem båda över en kam - det vinner ni alla på, och jag säger inte ens "i längden" utan tämligen meddetsamma :D om du bara är lugnt konsekvent och ger svar, genast :idea:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
JC

Inlägg av JC »

Tack, tack för snabbt och tydligt svar. "Fickpeng" kommer. Jag ska köra hårt med dina tips- jag vet ju att det fungerar!!! Har två små tydliga exempel på det hemma. Jag tappar dock tråden / glömmer verktygen ibland.

Tusen tack!! / Jessika
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Härligt :D TACK - från både mig och de små barnen :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"