Natten med gumman
-
Tindrasmamma
Natten med gumman
Min lilla tjej som är 3 månader har alltid sovit bra
. Hon brukar böka mycket omkring i sängen men somnar om när jag lägger henne tillrätta igen. Nu är det så att hon gnäller vid 02.00 tiden då hon ligger tvärs över sängen å samma sak vid 04.00 tiden för att sen vakna vid 05.30 å vilja äta. Jag har jätte svårt att somna om när jag är upp å så ligger jag å lyssnar när hon bökar å gormar i sängen
. detta gör att jag är vaken mycket under nätterna fastän hon är en sån liten ängel
. Känner mig villrådig då jag inte vet vad jag ska göra. Tänkt på det där med magläge å sova hela natten kuren, men är rädd för spädbarnsdöden som man varnas för, plus det att under dagarna så hatar hon att ligga på mage å på morgonen om hon vaknar på mage( lägger henne på magen ibland på morgonkvisten för då sover hon några timmar till å vaknar inte så tidigt) så blir hon ledsen å gråter snabbt
. Har oxå funderat på eget rum, men är då rädd att jag hör henne först när hon börjar skrika å att det då blir svårt för henne att somna om. Ja, jag vet att jag är för rädd för mycket!!!
Vad göra??? Har nån nå tips är jag glad för dom. En sak till....Det där med riktiga rutiner vid kvällning. Jag gör lite olika. Ibland badar jag henne först å sen på med pyjamas sen ligger hon ett tag på filten eller är i famnen å så när jag ska ge vällingen då blir det i sovrummet, mörkt å svalt. Sen lägger jag henne utan ett ord å på natten när jag tar upp henne så säger jag inget utan byter blöja å sen gör jag vällingen å ger henne den å lägger henne igen. När ska man börja med samma rutin grejen. 1/2 timma före eller när man ska ge vällingen eller????
Tindrasmamma
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Hon "hatar" inte att ligga på mage men hon är ovan. Läs februarikrönikan och lägg henne på mage även dagtid och ofta, ofta
Rutinerna till kvällen väljer du ju själv. Hon behöver ju inte kuras alls. Men vill du ha något att gå efter, rekommenderar jag Standardmodellen i Barnaboken, som - om inte annat - är en utmärkt förebyggande inrättning
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022