Natten med gumman

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Tindrasmamma

Natten med gumman

Inlägg av Tindrasmamma »

Min lilla tjej som är 3 månader har alltid sovit bra :P . Hon brukar böka mycket omkring i sängen men somnar om när jag lägger henne tillrätta igen. Nu är det så att hon gnäller vid 02.00 tiden då hon ligger tvärs över sängen å samma sak vid 04.00 tiden för att sen vakna vid 05.30 å vilja äta. Jag har jätte svårt att somna om när jag är upp å så ligger jag å lyssnar när hon bökar å gormar i sängen :? . detta gör att jag är vaken mycket under nätterna fastän hon är en sån liten ängel :( . Känner mig villrådig då jag inte vet vad jag ska göra. Tänkt på det där med magläge å sova hela natten kuren, men är rädd för spädbarnsdöden som man varnas för, plus det att under dagarna så hatar hon att ligga på mage å på morgonen om hon vaknar på mage( lägger henne på magen ibland på morgonkvisten för då sover hon några timmar till å vaknar inte så tidigt) så blir hon ledsen å gråter snabbt :cry: . Har oxå funderat på eget rum, men är då rädd att jag hör henne först när hon börjar skrika å att det då blir svårt för henne att somna om. Ja, jag vet att jag är för rädd för mycket!!! :D Vad göra??? Har nån nå tips är jag glad för dom. En sak till....Det där med riktiga rutiner vid kvällning. Jag gör lite olika. Ibland badar jag henne först å sen på med pyjamas sen ligger hon ett tag på filten eller är i famnen å så när jag ska ge vällingen då blir det i sovrummet, mörkt å svalt. Sen lägger jag henne utan ett ord å på natten när jag tar upp henne så säger jag inget utan byter blöja å sen gör jag vällingen å ger henne den å lägger henne igen. När ska man börja med samma rutin grejen. 1/2 timma före eller när man ska ge vällingen eller????
Tindrasmamma
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Hon ska i alla händelser ha larm :D Rygg- eller sidoläge är INGEN garanti för att PSD inte kan inträffa. Risken (som trots allt är minimal) ökar med den goda djupsömnen, inte med magläget i sig. Och sover djupt och gott gör hon ju, men inte du. Jag lovar att larmet kommer att ge DIG det lugn du behöver :!: Det är en makalös nervlugnare.

Hon "hatar" inte att ligga på mage men hon är ovan. Läs februarikrönikan och lägg henne på mage även dagtid och ofta, ofta :!: Roliga saker att titta på precis utom räckhåll, gärna en spegel vid golvet också... Fresta henne tills hon får kläm på det naturliga rörelsemönster hon måste få utveckla :!:

Rutinerna till kvällen väljer du ju själv. Hon behöver ju inte kuras alls. Men vill du ha något att gå efter, rekommenderar jag Standardmodellen i Barnaboken, som - om inte annat - är en utmärkt förebyggande inrättning :D
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"