Tidiga mornar fortsätter!

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Gäst

Tidiga mornar fortsätter!

Inlägg av Gäst »

Hej alla!

Nu är vi inne på andra veckan av morgar, som lille kejsaren påbörjar 06.10-06.15. :shock: Så länge som det var joller, och allmänt förnöjsamt pladder, kunde jag tycka det var OK. Han somnade om vanligen vid 06.40. :? Nu idag var det inte joller utan oroliga läten och om en stund gråt. :cry: Jag vill inte att dessa morgnar ska fortsätta på detta viset!

När han vaknar ramsar jag genast, för att tala om att det inte är morgon än.

Det blir tyst en stund. Sedan fortsätter han med sitt joller. Jag varken säger eller gör något mer - på natten händer ingenting - och hoppas på omsomnande. Fast imorse var ju situationen annorlunda. Gråt är inte en accebtabel start på dagen.

Så nu ni kloka, hur förlänger jag hans morgon tillbak till sju?

Funderar själv på följande:

Att sova ett par nätter inne hos honom för att ge honom en mjuk ramsa så fort som han börjar röra på sig i sängen. För att på så vis mota Olle i grind - och förlänga morgonen.

Han har på sistone tömt alla sina mattallrikar/flaskor riktigt duktigt! :) Mera mat...Det var länge sedan nu som jag ökade på hans portion - men nu finns signalerna där - det kan behövas mera.

Kommer ni på något mera jag kan göra för att styra upp detta, så tipsa gärna!
lillan

Inlägg av lillan »

Hej!
Känner igen det där...Inte kuligt alls.
Visserligen så började min dotter med det där för ganska precis en vecka sedan.

Hon som sov sååååååååååå bra från 20-7, med nått uppvak men ramsan tog och hon somnade om på 5 röda.

Och så en dag förra veckan började hon tjorva redan vid 01.10.. :(
Och gjorde så EN gång i timmen, och sen vid halv fem på morgonen så var det näst intill omöjligt att få henne att somna om.
Jag satt i vardagsrums soffan och nästan grät, hade juh inte fått sova på en hel vecka, med uppvak, ramsa, tillrättaläggandet ( hon vänder sig i sömnen och kan inte vända sig tillbaka ) Man har som varit "bortskämd" med att få sova så himla bra och så börjar det så här, då räcker det nästan med nån dag för att man ska bli hålögd :wink:

Fast jag gav inte upp, tog mig i kragen och körde stenhårt med attityden + som du skriver...MERA mat!!! :D

Vilket resulterade i att lördagsnatten vaknade jag de tider hon BRUKADE vakna, men det var tyst i huset, helt plötsligt sov hon igen till klockan 7... :D
Jag var dödens trött den dagen, och sen söndagsnatten sov hon åxå lika bra, och likaså i natt... :D

Så jag tror på mera mAT + fortsätta att köra stenhårt med de rutiner man har...*ler*

För oss har det funkat, än så länge...

Ps: Flytta inte in till sonen, kan du kanske ligga utanför :?: Ds

mvh lillan
Stolt trebarnsmamma till flicka f?dd -95, pojk f?dd -97 och hemma med lillan f?dd 05-05-05
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej Lillan!

Tack för svar! Jag kör på din linje: mera mat! Idag har han slukat all mat jag lagt fram till honom med nöjda miner... :shock: :roll: Så vi får väl tro på detta: hungrig sover ingen... :wink:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "