Gossen har under den senaste veckan vaknat vid sex, och börjat dagen med lite vackert kvittrande. Jag ramsar direkt för att tala om att det inte är morgon än - vilket han blir förtjust av - någon mer som är vaken, hurra! ...och kvittrar vidare...
...och vidare... jag ramsar inte någon mer än den där första gången för att inte starta någon form av underhållning - inte för att det behövs - han kvittrar på, glad och nöjd... så vad är problemet?
Tja, jag skulle vilja att han sov sina tolv timmar, för det finns vissa indikationer sedan på eftermiddagen, att detta påverkar ändå...
Jag har - efter unga herrens egna önskemål som förts fram under två veckor - möblerat om schemat. Innan sov han 45 min. mellan 12.15-13.00, och 1,5h mellan 15.30-17.00
Nu sover han 12.30-14.00 och 16.15-17.00
Att lägga honom 16.15 har varit lite problematiskt: trött är han, det finns inga tvivel om det, men när jag lägger honom börjar han gråta och blir ARG.
Nu har jag tänkt under några dagar lägga honom i vagnen tills han får korn på den nya tiden, 16.15. Finns det något mer jag kan göra? Jag tro nog att dett handlar främst om att schemat är nytt. Han är för övrigt mycket nöjd med sina nya tider.
Om någon annan har en morgonkvittrare - vad har ni gjort - och hur kan man underlätta vid schemamöbleringar? Tidigare när jag infört nya tider har det ju inte varit så här annorlunda, utan en kvart i taget.
Tacksam för kloka funderingar!