Syskonbråk!

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Lilla Klara

Syskonbråk!

Inlägg av Lilla Klara »

Åhhh, så har man suttit och skrivit ett helt inlägg till och så kommer lilltjejen och tar sitt söta pyttelilla pekfinger och trycker på Esc-knappen och allt bara försvinner! Bara så där liksom! Hon har dessutom magen att fyra av ett soligt leende och bara tycka att hon gjort årets grej....

Jaja.

Ialla fall så är det på detta viset. Min pojke är tre år och lite till, lilla tjejen är ett och ett halvt och lite till. På senaste tid har det periodvis knappt gått att lämna det rum de befinner sig i för att de kivas.

Jag har knappt försvunnit utom synhåll förrens de skriker, gnäller, gråter, storebror ryter osv. Många gånger retas de med varandra och verkar göra saker på pin ki. Sitter storebror och tittar på Lattjolajban ställer sig lilltjejen framför och han blir jättearg för att han inte ser och hon bara myser. Förhoppningsvis hinner jag rycka in och flytta på henne ca en miljard gånger innan han ger sig på henne handgripligen. Han tar saker av henne och hon skriker av ilska och frustration, han myser, typ. Han bygger koja i soffan och hon vill vara med men hon är liten och klumpig och river den, han blir arg och ledsen. Jag hittar på annat åt henne att göra, tex hjälpa mig med något, men det går inte att hålla på så hela tiden. Även om de många gånger sitter snällt brevidvarandra och ritar så har det på sista tiden varit mer av att de inte funkar för att de kivas om allt. Ibland känns det som om hela min dag gått åt att "medla", talat om att klappa inte slå, tjatat på storebror att han ska ropa på mig så hjälper jag honom om det är något med Klara istället för att han ska slå till henne.

Hu, jag ser framför mig hur de om några år a la´sin far och hans bror konstant slåss och bråkar, jagar varandra med yxor, slår in dörrar med hammare och dylikt, ja alltså när de var små, inte nu tack och lov.

Hur hanterar ni syskonkiv i denna ålder?

/Lilla Klara
Mamma till pojke f?dd 0208 och flicka f?dd 04004. P?b?rjade kuren i oktober och fick "kura om" i december. Nu ?r livet toppen!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Vill tro att du kan hitta tips och inspiration i de tre syskonkapitlen i Barnaboken :idea:

Organisation är annars lösenordet. Att ligga ett steg före, förutse och handla förebyggande. Att inte "bara" be till Gud och hoppas att allt ska gå bra :roll: :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"