Ofta så "hakar han upp sig" på saker, tex:
- mamma jag vill ha mjölk. Ok, jag går till kylen och hämtar mjölken. Då säger han snabbt och på gränsen till hysterisk med darrande läpp: - nej, ingen mjölk!!! Ok, säger jag och ställer tillbaka mjölken. Då exploderar han snabbt i sin vanliga gråta/kliar sig och skriker: - mamma!!! jag vill ha mjölk!!! Sen fortsätter det i oändlighet på detta sätt, han både vill ha och vill inte ha. Vet inte hur jag ska hantera detta, jag blir helt ställd eftersom inget jag gör blir rätt.
Han har även fått problem med sömnen under dagtid. Ofta vaknar han efter ca 45 minuter och är hysterisk/ledsen, alldeles blöt av svett och det är svår att få kontakt med honom (också nu kliar han sig). Detta har lett till att jag inte låter honom sova i sin säng under dagtid, utan han får sova i vagnen när vi är ute under dagen (vilket fungerar lite bättre).
Jag är hemma med mina båda pojkar på heltid (inget dagis alltså) och 2åringen är jättegullig mot lillebror som han kallar "brorsan"
Någon som kan ge mig råd om hur jag ska hjälpa min 2åring att bli gladare? Någon som har teorier om hans personlighetsförändring. Själv står jag handfallen och sörjer över att han verkar vara "olycklig"