Den uttråkade sitt-upp komikern...

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Gäst

Den uttråkade sitt-upp komikern...

Inlägg av Gäst »

Jag tycker det. Han är uttråkad lite väl ofta!

Jag har honom med i hushållssysslor samt två för mig livsnödvändiga sysslor varje dag. Dessa är oftast väldigt eller lagom intressanta.

Jag har honom i arbetshöjd både i köket och i tvättstugan. Förklarar vad jag gör. Ibland följer han intresserat med, och ibland är bollarna som hänger i bygeln framför hans babysitter intressantare.

Vad gäller de livsnödvändiga sysslorna är det samma sak där. Arbetshöjd och delaktighet.

Men: när jag då lägger honom i vardagsrummet på en filt, med diverse roligheter (spegel, speldosa, skorpa, skallra) omkring honom är han intresserad en liten stund, sedan lägger han huvudet på filten och börjar suga på pekfingret. Jag sysslar med mitt i närheten, men det händer inget. Däremot hör jag den uttråkade sucken väldigt ofta... efter vilken händer mera inget. :?

Att sitta upp är kul. Det är komik på hög nivå. :D Man han orkar ju inte hur länge som helst än. Verkar för mig som om han var mer intresserad av att sitta upp än ligga på mage på filten - men han kan ju tyvärr inte sitta upp hela sin vakna tid - än.

Så vad gör man? Har läst i Barnaboken om fem-sexmånaders barnet, och också problem: sysselsättning, men hjärnan ekar tomt iallafall. Det är väl snuvan...

Så hjälp mig tänka klart, snälla ni!
Hege

Inlägg av Hege »

Om jag får - tipsa om att ta bort filten!

Om han får ligga på glidvänligt underlag, och med tårna bara, så kan han så småningom börja skyva sig framåt, och komma nån vart! Filten ger altför mycket friksjon och motstånd, han kommer inte iväg, och det vill han, tro mig. (Och suckar därför höglytt...) Om du vill kan du ju putte lite på föttene hans, låta dom skyva från mot dina händer. Det skulle ge sysselsättning när han får öva lite rejält på ålning. (Det kan mycket väl hända han skriker i början, för detta kan ju vara ovant och lite skrajande. Men du som mamma får då bedömma om du vill "rädda" honom från golvet, eller inntyga om att golvet inte alls är farlig)

Men någon måste är det här: Golvet måste vara rent, varmt och trygt i tillägg till glidvänligt. För att hålla varmt utan filten får man göra alla åtgärder man kan.

Och du, om du läser Februarikrönikan igen, "Lägg barnet på mage!" så kanske den betyder mer för dig nu än den gjorde i Februari?

Kram
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jo tack, Hege! :)

Visst - jag läste feb.krönikan senast idag - igen - och visst, den känns allt mer aktuell.

Ang. filten: filten ligger på en matta - en stor och grov - så den glider inte under honom! Och han rör sig! Sprattlar med både armar och ben - och det där med att stödja fötterna så att han kommer någon vart - det kom min man på... :)

Anledningen till filt är ju att han bubblar fortfarande upp mjölk då och då - och då är det enklare att rengöra filten än mattan.

Men som sagt: snart tröttnar han, och så ligger han på filten och suger på fingret... :( På sistone har det inte ens sprattlats så särskilt mycket - utan mest legats still...

Men visst, alla råd är underbart välkomna, så Hege, vi testar detta: bort med filt och bara matta under! :)

Tack, du! :D
Gäst

Inlägg av Gäst »

5 min. senare...

Vänta..vänta..nu händer det saker i den snuviga hjärnan... inget under! Glidbart material! Golv! Oj! Vilken skillnad det blev på gossen! Hege, du borde se detta! :D :D :D :D :D :D :D :D :shock: :shock: :D :D :D Å anka som vippar när man slår efter den! Å skorpa, som man kan ta sig fram till! Mamma, Äiti! Titta på mig! Katso! :D :D :lol: :lol: :lol:
Limab?nan

Inlägg av Limab?nan »

Jaaaa, visst vill han kunna åla sig fram :lol:
Han är ju stora killen nu :!: :P
Min son på precis 6 månader har på bara några veckor börjat att ta sig i princip vart han vill, går jag ut i köket från vardagsrummet, där han ligger så tar det ca 10 sekunder, sedan ser jag lilla huvudet i dörröppningen :roll:
Självklart vill Hugo också :wink:
Jag märkte också ett uns av missnöje för ca en månad sedan innan det blev fart på den lille :shock:
Jag säger bara, BARNSÄKRA, NU!!! :P
Här hemma dras det i sladdar, petas i eluttag, kikas ner i källartrappen osv, så vi "säkrar" för fullt :lol:
Du kommer snart att se glädjen av att kunna ta sig vart man vill alldeles själv :lol: :lol: :lol:
Linda, mamma till 3 godisbitar :heart::heart::heart: f?dda -97 -99 och april -05
Hege

Inlägg av Hege »

Nu skulle du sett MIG - paivihyv! Om inte öronen var i vägen så hade leendet gått hela vägen runt! :D :D :D

Jättekram!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Ikväll, Hege, efter Lyckade Krälövningar, hörde jag Skrattet, som jag saknat i någon vecka... det där underbara, som han låter oss höra när han haft en Särskilt Lyckad Dag. :heart: :heart: :heart:

Lite sur på sig själv kan man bli - hur länge hade han legat där och inte kommit någon vart, innan jag kommer på att något inte stämmer... :twisted:

Nåväl, nu vet jag bättre, och golvvärme har vi!
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Vilka HÄRLIGA, sprudlande, roliga inlägg du alltid gör!! :D :lol:

Jag ser riktigt framför mig hur den lille killen upptäcker världen!
Helt fantastiskt ju!!

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Ååh, tack Anna... :oops: Men det är ju för att jag är så Nykär fortfarande, dag ut och dag in... :heart:

Limabönan: hur säkrade ni vägguttagen? Köpte ni sådana där pluggar som man kan lägga in när de inte används?

Nu skall jag fixa frukost till min Sötsak... sedan ensamlek, sedan mera Kräl... :lol: :lol: :lol:
Limab?nan

Inlägg av Limab?nan »

Hej Paivihyv och Hugo :P

Våra eluttag har redan inbyggt petskydd (man måste liksom lirka åt sidan för att få in kontakten) men jag har även satt dit såna här pluggar/lock på en del som sitter på speciellt lockande ställen :wink:
Jag tror att dom finns att köpa på tex IKEA men jag är inte säker, vi köpte våra genom mannens jobb.

Visst är det underbart när man ser världen öppnas för de små :P
Linda, mamma till 3 godisbitar :heart::heart::heart: f?dda -97 -99 och april -05
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"