Vintertid skapar kaos

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
rebekka4

Vintertid skapar kaos

Inlägg av rebekka4 »

Hej,
Rebekka har omställt sig till vindertid på alla tider av dygnet. UTOM på morgonen. De sista två dagarna har hon vaknat 05.20. :!: :!: :!: :!: :!:

Klockan är då egentligen 06.20 för henne... (morgon kl. 06.45)

Men eftersom hon somnar ca. 19.15 så får hon nu bara 10 timmars natt vilket är på tok för lite. Särskilt för att hon just börjat på dagis... Det känns viktigt att hon har det trygt och bra hemma just nu och därför känner jag mig osäker på hur mycket jag skall "bråka" med henne för att få till en omsomning. :? :?

Vad gör jag? Hon ömsom gråter, pratar och småskriker...

Ulrika
Ulrika med Rebekka, född aug. -04. Sov hela natten när hon var 4 månader (vagnade) men har alltid varit en piggelin;-) Särskillt på dagarna.

Liten ny flicka - Josefin - född 11 feb 2008;-)

Bor i Köpenhamn (sen 1990) och Rebekkas och Josefins pappa är dansk.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Följ lilla bruksanvisningen om tidiga morgnar i Tips på vägen (Sova hela natten-boken: Tips och inspiration) :!: Försök verkligen få till stånd ett omsomnande. Akut kan du nu också lägga henne en halvtimme tidigare. Det påverkar inte morgonen annat än i så fall positivt :idea:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
jordgumman

Inlägg av jordgumman »

Jag har samma problem! Men Anna, hur menar du lägga henne en halvtimma tidigare- tillfälligt? Vad hjälper det? Är inte det att ändra på visarna mer än nödvändigt? Du kan ju inte mena att hon skall ändra sitt schema permanent?? Lite trött i huvudet är jag för jag blev också väckt före halv sex i morse....Och hon pratar och gråter argt men somnar INTE om före halv sju som är vår morgon. Det känns omänskligt för alla (storebror, oss, gäster i huset och henne själv) att hålla på ännu längre....fast det är troligen det ni rekommenderar....?
H?lsar jordgummans och jordgubbens mamma
(Mamma till pojke f?dd 0211 och flicka f?dd 0502)
rebekka4

Paradox

Inlägg av rebekka4 »

Hej igen,
Det har funkat för mig att lägga Rebekka en halvtimma tidigare förut, så det kan vara ett bra sätt. :!:

Paradoxen den här gången är dock:

:arrow: Innan det blev vindertid, hade hon en lång period då hon vaknade mellan kvart i sex och sex (morgon 06.30) Vi jobbade på, men fick sällan till ett omsomnande.

:arrow: Kvällen innan det blev vintertid var hon pigg som en mört! Hon ville absolut inte lägga sig klockan 19.00, som hon brukar. Hon la sig klockan 20.00 och somnade först kvar över. Nästa morgon vaknade hon prick 05.20 (ny tid, dvs. egentligen 06.20) Och det har hon gjort nästan varje dag sen dess.

:arrow: Dvs. NU vaknar hon faktisk 10 minuter innan hennes "vanliga" morgon. För visst visar klockan 05.20, men egentligen är den ju 06.20. Och vi lägger henne klockan 19.00 enligt klockan - men då är klockan ju egentligen 20.00. Konklusion: Vi lägger henne en timma senare och då vaknar hon 10 minuter innan det är morgon, vilket hon inte gjorde innan (då vaknade hon minst 30 min. innan det var morgon). Hänger ni med???

:arrow: Allt som allt sover hon ju mindre - men hon vaknar precis på klockslaget då hon borde (bruka) vakna... Skall jag då istället inte lägga henne en timma senare för att få henne till att vakna klockan 06.30 eller??

Jag är förvirrad - i morse vaknade hon prick 05.30. Tio minuters framsteg...

Ulrika
Ulrika med Rebekka, född aug. -04. Sov hela natten när hon var 4 månader (vagnade) men har alltid varit en piggelin;-) Särskillt på dagarna.

/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
Sömnbrist gör det svråare att somna - av någon outgrundlig anledning.
Om du lägger henne en halvtimme tidigare, så påverkar inte det morgonen negativt, snarare kommer det att leda till att hon sover längre på morgonen. Och ju längre hon sover varje natt desto bättre kommer hon att sova. När du fått ordning på morgonen så örlänger du kvällen (kanske en kvart i taget) till normal läggningstid igen.

Om / när hon vaknar för tidigt. Ramsa EN gång TYDLIGT och punktsättande "det är inte morgon än, sov vidare". Ge henne sedan chansen att somna om. Hör inte gnöl och gnäll. Lite gråt gör inte heller så mycket. Endast totalt sammanbrott ska leda till ingripande igen = ramsa (men det tror jag inte kommer att behövas). Allt annat stör.

Har precis själv varit där alldeles nyligen, men för tidiga morgnar, men nu när vi skulle gå över till normaltid, så BESTÄMDE jag mig verkligen för att morgon är kl 7. Punkt slut. Andra morgongen sov hon till 7.

Sedan undrar jag hur hon inte gick och la sig förrän 20. Om hon pratar för sig själv i sängen eller på annat sätt visar att hon inte var trött, så är det ok, men HON kan ju inte på MNGA ÅR få bestämma när hon är trött nog att gå och lägga sig. En gång är ingen gång, så det är ingen fara, men håll på tiderna, det underlättar för alla.
/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Nu fattar jag (fick lite hjälp av maken...)
Du la henne 20, för att du redan där tänkt att ändra tiden till vintertid. Sorry om jag skällde på dig :oops:

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
rebekka4

forfarande struligt för nu blev hon sjuk också...

Inlägg av rebekka4 »

Tack Lotta,
Du är klok, som vanligt. Det har snurrat till sig helt i helgen för hon har varit förklyld och haft feber och vi har haft gäster boende. Hon stod och vrålskrek klockan fem i morse... Vad skulle jag ta mig till... Jag tog upp henne :oops: :oops: Men: En gång är ingen gång.

I morgon lägger jag henne halv sju. Jag lovar. :!: :!: Och hon skall inte upp innan halv sju nästa morgon.

I dag har jag lagt henne fem i sju. Det är 25 min. sen och jag hör forfarande hur hon ligger och pratar med sig själv. Men ingen gråt 8) 8) Men det brukar inte var ett problem på kvällen annars heller.

Jag skall erkänna att jag la henne senare kvällen innan sommartid, men jag hade tänkt att det skulle vara halv åtta (ville lägga henne tidigare än ny normaltid för att jag hoppades på längre sömn) Men vi hade gäster och hon var uppspelt. Och jag hade inte helt attityden till att lägga in henne för jag har förut upplevt hur hon gråter och skriker om hon är just på det humöret... Så du har lite rätt när du skäller på mig :oops:

Trevlig söndagkväll till er alla
Ulrika

Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"