funderingar kring kura min 4 mån dotter

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
mamma till Bella

funderingar kring kura min 4 mån dotter

Inlägg av mamma till Bella »

Hej

Nu i helgen blir min dotter 4 månader och jag och min man hade tänkt att kura henne. I veckan har jag knåpat på ett schema och försökt få henne att komma in i dagrutinerna. Jag har snart läst klart SHN boken men har ändå lite funderingar. Dels undrar jag om schemat jag gjort fungerar för en 4 månader. Hade tänkt mig:

Natt 20:00-07:00
Äta 07:00-08:00
Sova 08:30-10:00 (1.5 tim)
Äta 10:00-11:00
Sova 12:00-13:30 (1.5 tim)
Äta 13:30-14:30
Sova 15:30-17:00 (1.5 tim)
Äta 17:00-18:00
19:00 Bad, byta blöja, pyjamas osv
19:30 Nattslurk, skrattet-till-gonattet
20:00 Sova natt!

Det är ungefär dessa tider som hon brukar vara trött så gjorde schemat utifrån det.
Vi har senaste tiden gett henne ersättning och bröstet på kvällen i hopp om att hon skulle sova längre (utan större resultat) men kan det nu under kuren vara bra idé att sluta amma helt och bara gå på ersättning plus lite pureer några gånger under dagen?
Måste man amma under hela timman eller kan man amma 20 min ta en paus och sedan amma 20 min igen?

Mvh
Susanne
Isabella född 4/11-12
Kursstart 2/3-13
mumintrollet

Re: funderingar kring kura min 4 mån dotter

Inlägg av mumintrollet »

Hej!
Och varmt välkommen hit! :heart: :heart:

Schemat ser bra ut med antal sovtimmar och antal mål. Middagen kommer lite sent efter mellanmålet.. Kanske du kan försöka justera lite så att det blir 3-4h mellan målen. eller kanske hon håller sig till kl 17?

Jag skulle dock flagga för mer mat innan ni börjar kura!!! Inför smakisar av gröt, välling först utspätt med bröstmjölk eller ersättning för att magen skall hänga med! Vi rekommenderar att barnet äter fast mat innan kuren, så att man klarar sig en hel natt utan påfyllning!
Använd inte hela timmen till att äta, eller dela inte upp vakentiden i många måltider. En måltid påföljd av umgänge, blöjbyte, ligga och vara med då mamma eller pappa fixar med något hemma. Sedan läggas nöjd och belåten.
Om du vill sluta amma är det helt upp till dig, men du kan genomföra kuren och fortfarande fortsätta amma i samband med målen! Det ena utesluter inte det andra. Ge smakisarna först och amma som efterrätt :)

Och kom ihåg att det är dagens hela matintag som räknas för att man skall sova bra om natten - inte enbart kvällsmålet!! Så mata på du bara och så kan ni köra igång efter ett tag!

Om ni vill ha 12h natt kan jag ge exempel på ett klassiskt 4 månaders schema:

07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
08.45 Sova 45 min
09.30 Mat (kl 11), Social delaktighet, umgänge
11.30 Sova 2 tim
13.30 Mat, Social delaktighet, umgänge
15.30 Sova 45 min
16.15 Mat, umgänge (Nattslurk 18.30)
19.00 Godnatt!
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
mamma till Bella

Hej

Hon har klarat sig bra mellan mellanmålet och middag så skulle vilja fortsätta testa det och sedan ändra efter uppföljningsveckan om det inte funkar? Vi har börjat med smakisar i veckan, dock inte gett till varje måltid vilket vi kan börja med från idag. Gröt har vi också hemma.

Vi började faktiskt kura inatt, jag kände mig peppad och redo och gick mycket bättre än jag hade förväntat. Hon vaknade 6 gånger. Enda gången som det tog lite längre än ett par min att somna om var vid 05:50-06:39, jag kan ha gjort misstaget att inte avvakta tillräckligt länge när jag sagt ramsan klart. Kan detta ha varit vargtimmen? Hon har även gnällt lite tyst och sedan slutat gnällt väldigt fort kan hon ha drömt då? Va bara någon enstaka gnäll.
Isabella född 4/11-12
Kursstart 2/3-13
Sagasmamma

Inlägg av Sagasmamma »

Grattis vad roligt att det går bra! Vi skall börja 4e natten nu och det har gått över förväntan. Tycker det låter som vargtimmen. Svårast för oss med då, fast vid snarare mellan 4-5. Lycka till ikväll och natt
Storasyster född Mars 2009 (fick aldrig till det där med sömnen trots många försök)
Lillebror 21 september 2012
mamma till Bella

Tack :)
Natt nr 3 har gått superbra, hon gnällde en del när hon skulle somna men efter 23 min så va hon tyst och efter det har jag inte hört henne alls. Jag sov hela natten och jag antar att hon också gjorde det. Verkar som att natten har fastnat nu. Lycka till själv :)
Isabella född 4/11-12
Kursstart 2/3-13
mamma till Bella

Hjälp, vagningsträsk?

Började kura min dotter i helgen natten har gått bra och hon verkar ha fattat galoppen väldigt fort :) Men det går inte lika bra med dagen. Hon sover i vagnen på dagen, vilan mellan 12-13:30 tar vi promenad och då sover hon bra, men fm och middagsluren går inte. Tror vi har fastnat i vagningsträsk. Vi lägger ner, vagnar går iväg med en ramsa. Men hon slutar inte skrika då. Påminner men det hjälper inte, avvaktar försöker påminna igen men gradvis skriker hon högre. Hon sover på rygg i vagnen, mage i sängen. Hon har alltid sovit på rygg i vagnen och det har alltid gått bra. Tror inte att hon får plats att sova på mage i vagnen, hon har nog blivit för stor för att kunna röra armarna tillräckligt bra. Vad ska vi göra? Vet att dagskur kan ta längre tid vill inte tappa hoppet men min sambo börjar göra det och jag är den som tagit natten och behöver tips och råd för att kunna hålla glöden och hoppet uppe. Har ju gått så bra på natten, börjar känna mig smått förtvivlad.
Isabella född 4/11-12
Kursstart 2/3-13
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Jag sammanfogade dina trådar så att det är lättare att hänga med i utvecklingen här :)

Dagslurarna brukar krångla en del i synnerhet då nätterna lugnat sig. Man kan sova på rygg i vagn, men om ni inte har ambitioner att ta ut henne på promenad medan hon sover så kanske hon kan inta någon dagsvila inne i sin säng?

Vi körde med mörkläggning och egen säng sedan dottern var 5-6 månader då hon började bli för stor för vagnen.

Men mitt första råd är att använda er av vagning och ramsa konsekvent och låta ramsan ta över mer och mer.
Eftersom hon verkar sova så fint på nätterna har hon inte riktigt tagit till sig ramsan som ett lugnande besked under krisande ögonblick ;) Då krävs det endast konsekvens och tålamod av er föräldrar. Attityden avgör mycket så försök att inte stressa eller tänka på hur jobbigt det är då hon inte somnar direkt. Din uppgift är att förmedla en trygghet åt henne så att hon kan slappna av och somna! Vagna som tydliga besked så att hon är avslappnad och trygg och ramsa glatt och betryggande. Låter hon arg kan musik eller ljud i omgivningen hjälpa. jag lämnade balkongdörren på glänt tills dottern somnade och pysslade med grejer nära dörren. Eller hade på radion. Har ni gård kanske du kan skotta snö eller sopa nära vagnen så hon hör att du är där och kan somna!
Lyssna noga till hur hon låter och ge svar enligt det!

Det kommer att ge med sig med tiden. Ni är ännu jätte tidigt inne i kuren så misströsta inte alls - många sliter på i flera veckor förrän allting sitter som gjutet! ;)
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
mamma till Bella

Hej
Tack för snabbt svar :) Vi har alltid en promenad om dagen 12-13:30 men känns jobbigt att ta 3 promenader (1.5 timma/promenad) varje dag så vi ska kämpa på. Man blir lite lugnare av att veta att vi inte är de enda som strular med dagsluren.
15:30 börjar nästa och då kommer vi ställa in vagnen i vårat sovrum mörklägga och öppna fönstret så det blir svalt (bor i lägenhet) Vagna lugn och sedan gå ut med en glad men bestämd ramsa och avvakta på hennes reaktion samtidigt som musik är på och vi damsuger.
Hoppas på att detta ger någon typ av framsteg även om det bara är ett myrsteg :)

Sedan kom jag att tänka på en annan sak, vi sover just nu i vardagsrummet eftersom vi bor i en tvåa. När är det säkrast att flytta in i sovrummet igen, efter uppföljningsveckan eller kan man göra det mitt i den?
Isabella född 4/11-12
Kursstart 2/3-13
mamma till Bella

Menar såklart en glad och betryggande ramsa inte bestämd. Kan man kanske pröva att lägga henne på mage istället för rygg? Eller en sådan ändring är något man gör efter uppföljningsveckan precis som med schemaändringar?
Isabella född 4/11-12
Kursstart 2/3-13
mamma till Bella

Nu är sista luren för idag klar. Hon somnade i sin pappas famn så vi la henne i vagnen, på mage denna gång, hon la sig till rätta och var tyst vi gick därifrån med en glad ramsa. Hon sov i hela 30 min sedan vakna hon. Så vi körde på med att vagna gå ut med ramsa avvakta gå in igen vagna osv. Höll på med det i 50 min sen sov hon 10 innan det var dags att väcka. Under den tiden så fick jag till en början bara börja med ramsan innan hon börja skrika men sen efter många omgångar skulle tro kanske 45 min så fick jag gå ut och säga hela ramsan innan skriket börja, ser det som ett litet framsteg iaf :) Hoppas att morgondagen kommer med ännu ett litet framsteg :) Känner iaf lite hopp igen.
Isabella född 4/11-12
Kursstart 2/3-13
mamma till Bella

Har börjat märka sedan Bellas aptit ökat de två senaste dagarna att hon inte vill sova mer än 45 min sista luren, hon vaknar och är jätte hungrig. Kan jag ändra nu innan uppföljningsveckan är slut eller måste jag vänta? För tänkte då korta ner sista luren och lägga henne lite tidigare på kvällen.... Och sedan undrar jag när det är säkrast att flytta tillbaka till sovrummet??
Isabella född 4/11-12
Kursstart 2/3-13
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej!
Har ni det så här nu?
natt 20:00-07:00
Äta 07:00-08:00
Sova 08:30-10:00 (1.5 tim)
Äta 10:00-11:00
Sova 12:00-13:30 (1.5 tim)
Äta 13:30-14:30
Sova 15:30-17:00 (1.5 tim)
Äta 17:00-18:00
19:00 Bad, byta blöja, pyjamas osv
19:30 Nattslurk, skrattet-till-gonattet
20:00 Sova natt!
Du säger att hon vaknar efter 45 min och är hungrig. Tycker du att hon äter rejält vid måltiden innan? 3 långlurar kan ju vara lite trixigt att få till. jag förespråkar oxå en riktigt lång lunchlur och två kortare fm och em-lurar Det klassiska schemat som mumintrollet hänvisade till ovan kan ju vara något för er efter uppföljningsveckan. OM du redan nu ändrar em-luren så håll den i alla fall till 45 minuter (och tidigarelägg natten) så att hon får den sömn hon behöver. Men börja med mer mat röstar jag på. :D

Svårt att säga när ni ska fytta tillbaka till sovrummet... oavsett när så kommer det säkert frågor från dottern, men ni vet ju svaret på dessa frågor. 8)

jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
mamma till Bella

Tack för snabbt svar :)
Precis det är det schemat vi kör just nu. Det funkar bra med de två första lurarna men den sista krånglar. Hon äter lika mycket som innan de andra lurarna. Kanske är så att det har blivit för lång tid mellan måltiderna nu när det äts mer mat. Men vi testar imorn att få i henne ännu mera mat imorn :) Skulle det kanske funka om hon får ersättning måltiden innan luren istället för att amma efter gröt? Kan det göra henne mer mätt?
Isabella född 4/11-12
Kursstart 2/3-13
mamma till Bella

Tack för snabbt svar :) Precis det är det schemat vi har just nu. Hon äter lika bra som vid de andra måltiderna. Funderar på om att det har blivit för lång tid mellan mellanmål och middag nu när hon har börjat äta mer. Kan det kanske hjälpa om hon får ersättning istället för amma efter gröten? Skulle hon eventuellt bli mättare på det? Vi testar att proppa i mer mat och ser hur det går. :)
Isabella född 4/11-12
Kursstart 2/3-13
mamma till Bella

Ursäkta att det blev två inlägg med ungefär samma innehåll, men stod att det vart fel med internet så trodde inte att det blev skickat :oops:
Isabella född 4/11-12
Kursstart 2/3-13
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"