Hej!
Vi har just kommit hem från en dryg månad i Thailand med vår 1.5 åring. Eftersom det enda jag var nervös för innan resan var tidsomställningen så måste jag bara få berätta hur fantastiskt bra det gick. Vi ställde om ca 3 timmar hemma innan (orkade inte kliva upp tidigare än 04.00...) så hon somnade "mitt på dagen" på planet liggandes på golvet. Efter en kort vakenperiod efter hosta så slocknade hon igen och sov igenom planbyte, flygplatsväntan osv. Tyvärr tog resan slut för tidigt så hon fick bara ca 9-10 h den natten men vi lät henne sova en lång dagsvila och sen lägga sig en halvtimma tidigare än vanligt och sen var hon inne i 19-07 igen. Fantastiskt! Hemresan gick lika bra med den enda skillnaden att då var vi föräldrar inte nervösa längre. Blev bara 10 timmar den natten men tror att det hjälpte till att få in rytmen (sov 18.30-19.15 nästa natt). Vi hade bara ställt om 3 innan även denna resa. Nu har vi varit hemma en vecka och tidsomställt ytterligare en timme och 19-07 sitter som det ska! Toppen och tusen, tusen tack AW som har lärt oss hur vi ska göra!!
/Li
6 timmars tidsomställning gick galant!
6 timmars tidsomställning gick galant!
/Eli
Mamma till f 2004 och p aug 2006
Instämmer med Tessan - otroligt häftigt OCH inspirerande!
Här kommer nu lite frågor från nybörjar-föräldrar när det gäller resor med barn:
Första gången vi resar blir det nog bara typ Gran Canaria och vi funderar på att ta med farfar och farmor
Ändå förstår jag ju att sånt här flyter på fint för mer erfarna, behöver bara tips på hur man går tillväga! :
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. 
Hej!
Jo, på vägen dit sov hon på golvet. Det var OK men ganska dragit och inte helt optimalt. På vägen hem fick vi en hel fyrarad för oss själva så då sov hon på två stolsäten. Hon har vaknat till vid byten men somnat om när vi lagt henne i vagnen igen. Det har varit toppen med paraplyvagnen som man får behålla ända till planet och får igen direkt vid landning.
När det gäller middagar så var vår tanke att hon skulle somna i vagnen i bland men vi var oftast hungriga när hon skulle äta så vi hamnade hemma vid sju i alla fall. Det är ganska mysigt att sitta på ballkongen och titta ut på havet också....
Hoppas ni tar er i väg på er resa. Det låter toppen att ha med "barnvakter". Vi var oerhört nervösa innan men vi har växt av att både vi och vår tjej klarar det mesta.
/Li
Jo, på vägen dit sov hon på golvet. Det var OK men ganska dragit och inte helt optimalt. På vägen hem fick vi en hel fyrarad för oss själva så då sov hon på två stolsäten. Hon har vaknat till vid byten men somnat om när vi lagt henne i vagnen igen. Det har varit toppen med paraplyvagnen som man får behålla ända till planet och får igen direkt vid landning.
När det gäller middagar så var vår tanke att hon skulle somna i vagnen i bland men vi var oftast hungriga när hon skulle äta så vi hamnade hemma vid sju i alla fall. Det är ganska mysigt att sitta på ballkongen och titta ut på havet också....
Hoppas ni tar er i väg på er resa. Det låter toppen att ha med "barnvakter". Vi var oerhört nervösa innan men vi har växt av att både vi och vår tjej klarar det mesta.
/Li
/Eli
När sonen var drygt 18 mån var vi på Kanarieöarna. Sonen fick middag i lägenheten, efteråt gickvi på restaurang och det blev välling medans vi vuxna o storasyster väntade på maten. När maten kom in halvlåg brorsan i vagnen och somnade ungefär vid vanlig tid. I vagnen. Vid bordet! Vi hade kex med som muta och det behövdes ngt enstaka kex ngn kväll så var det lugnt igen! Kan säga att det var skönt att äta i lugn och ro och storasyster klarade galant att få vara uppe lite längre!
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
Gammal tråd detta, men eftersom det snart är aktuellt för oss att flyga västerut och ställa om 6 timmar så puffar (och piffar) jag upp den lite.
När jag flög senasta var Amanda 9 månader och jag skärmade av för henne så att hon somnade på golvet. Det gick bra, problemet var att hon vaknade flera gånger under färden och då började hon snabbare än ögat att krypa i väg ut i gången! Hon kommer vara 15 månader när vi ska flyga natt och jag är lite orolig för att hon ska tycka resan är för spännande för att sova...Undrar nu om ni mörklade i vagnen när ni bytte plan? Kan det vara annorlunda nu när hon blivit lite äldre?
Mamma till Amanda född 041121 och Hilda 070623
Dagsflygning nästa gång
Hej!
Har inga direkta svar till AnnaPanna eftersom vi aldrig långflygit med sonen (2,5 år). Däremot var vi på Teneriffa nyligen. Dagsömnen gick perfekt på planet ner. Han kröp ihop på sitt säte. Allt hade varit toppen hela veckan, allt så barnvänligt så, babywatchen funkade 300m så vi kunde äta på närbelägen restaurang när sonen sov. 8)
Däremot hemresan, en riktig mardröm från 21. Flighten var 18-23. Killen nattades och somnade i sitt säte, men flygvärdinnorna - särskilt en som säkert hade föredragit att ha sin egen talkshow i TV, snackade var 10:e minut högt och tydligt i högtalarna. Alla lysrör var fortfarande tända efter 22 och vi hade inget att skärma av med. Heeeela långa taxfree-sortimentet lästes upp från förföriska dofter i julklapp till svärmor till härlig choklad som bara helt underbart smälter på tungan. De små började vakna en efter en, liksom sonen, för vem kan somna om till det kacklandet? Sedan var det lotter, och mer taxfree bla bla.
Till slut gick jag fram (eller bak) och skällde ut dem efter noter. Halva planet hade varit på barn-Resort och allt hade varit toppen. Varför förstöra resan för alla barn på det här sättet? Vid de laget var det både 5 och 7 barn som i princip gallskrek av trötthet. Vem njuter av det? En vardagskväll? Då fick jag höra att flygresan faktiskt var till för alla, alla skulle få sitt (tydligt syftandes på pensionärerna)... Jag var så arg att jag höll på att kasta av tanten med buller och bång.
Tack och lov var sonen vältankad med sömn och klarade den oerhört korta natten bra ändå. Och det tackade vi för! Men stackars andra barn, och föräldrar. Och sätesgrannar.
Nästa gång blir det en dagsflight, hur gärna man än vill ha en sista halvdag i solen.
Varma hälsningar
Carin
Har inga direkta svar till AnnaPanna eftersom vi aldrig långflygit med sonen (2,5 år). Däremot var vi på Teneriffa nyligen. Dagsömnen gick perfekt på planet ner. Han kröp ihop på sitt säte. Allt hade varit toppen hela veckan, allt så barnvänligt så, babywatchen funkade 300m så vi kunde äta på närbelägen restaurang när sonen sov. 8)
Däremot hemresan, en riktig mardröm från 21. Flighten var 18-23. Killen nattades och somnade i sitt säte, men flygvärdinnorna - särskilt en som säkert hade föredragit att ha sin egen talkshow i TV, snackade var 10:e minut högt och tydligt i högtalarna. Alla lysrör var fortfarande tända efter 22 och vi hade inget att skärma av med. Heeeela långa taxfree-sortimentet lästes upp från förföriska dofter i julklapp till svärmor till härlig choklad som bara helt underbart smälter på tungan. De små började vakna en efter en, liksom sonen, för vem kan somna om till det kacklandet? Sedan var det lotter, och mer taxfree bla bla.
Till slut gick jag fram (eller bak) och skällde ut dem efter noter. Halva planet hade varit på barn-Resort och allt hade varit toppen. Varför förstöra resan för alla barn på det här sättet? Vid de laget var det både 5 och 7 barn som i princip gallskrek av trötthet. Vem njuter av det? En vardagskväll? Då fick jag höra att flygresan faktiskt var till för alla, alla skulle få sitt (tydligt syftandes på pensionärerna)... Jag var så arg att jag höll på att kasta av tanten med buller och bång.
Tack och lov var sonen vältankad med sömn och klarade den oerhört korta natten bra ändå. Och det tackade vi för! Men stackars andra barn, och föräldrar. Och sätesgrannar.
Nästa gång blir det en dagsflight, hur gärna man än vill ha en sista halvdag i solen.
Varma hälsningar
Carin
Tre härliga söner 2003, 2006 och 2010. Sover som grisar tack vare kur resp standardmodellen.