Vill inte ligga på mage + några frågor

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Anina

Vill inte ligga på mage + några frågor

Inlägg av Anina »

Dottern verkar sova oroligt på rygg och jag undrar om hon skulle sova bättre på mage. Jag har försökt vända henne ett antal ggr på mage, och också provat att "buffa" henne. Problemet är att det är omöjligt att lägga hennes huvud åt sidan, hon lyfter på nacken, och kämpar och kravlar. Har försökt räta ut henne och gjort det enligt hur A.W skriver att man ska göra det. Hon bara skriker. Inte heller på dagen då hon är vaken vill hon ligga särskilt länge på magen. (Hon kan inte rulla runt ännu). Borde vi strunta i det där med att ligga på mage? Eller finns det några knep?
Kan påpeka att tidigare, innan hon kunde lyfta på huvudet, sov hon gott på magen.

Ska man använda sig ENBART av antingen buffning eller vagning? Eller kan man använda båda?

HUR gör man för att få henne att sluta med tutt? T.ex. då man klär på henne ytterkläderna skriker hon sig röd och blå :!: Finns det några andra knep för att göra påklädningen behagligare?

Hoppas någon kan svara!
Dotter f?dd 6:e Augusti 2004.
Bor i Finland.
kokos

Inlägg av kokos »

I början somnade min lille oftast med pannan rakt ner i madrassen. Sen gick jag in och rättade till honom 10 minuter efter han somnat. Nu lägger han sig rätt själv. Eller rätt och rätt, han somnar lite hur som helst men sover gott ändå. :D

Vår pojke hade napp nästan jämt innan vi slutade: en riktig propp hade vi gjort den till. Vad gäller napp så kan jag bara säga att det är en vanesak: både för dig och barnet. Barnet protesterar och låter högre än du är van vid. Det vänjer man sig vid och barnet lär sig snart att det inte tjänar så mycket till att bröla varje gång overallen ska på (det är bara det att barnet inte har haft chans att protestera när proppen suttit inne).

Det har tagit ett tag men nu för tiden är vår pojke en nöjd liten kille nästan jämt. Overall eller bilbälte verkar inte bekymra honom så mycket längre. En skorpa i handen så är det lugnt (lite svårt i overallen men lirka ut en hand snabbt och lägg dit mutan). 8)

Ta det lugnt och bli inte stressad över att barnet skriker. Barn måste få låta: hur ska det annars kunna ställa frågor om hur saker och ting fungerar här i världen? Visst är det lättare med napp i vissa lägen men jag tycker faktiskt att det mest gör barnet passivt. Det har hänt otroligt mycket med lillkillens utveckling sen vi tog bort nappen och insåg att den faktiskt mer var i hans mun för vår skull än för hans egen. :!:

Lycka till!!!
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Kokos :D

Att hon "lyfter på nacken, kämpar och kravlar", Anina, är precis vad hon behöver - ett litet spädbarn på rygg är som en sköldpadda på sitt skal. Så det är nog inte så att hon inte "vill" sova på mage - hon får helt enkelt äntligen chansen att röra sig och tar den. När du sedan hör på henne att hon låter trött och börjar låta ledsen, kan du lägga tillrätta (igen) och buffa/vagna (bestäm dig för endera, om det är en kur du vill genomföra), så ska du se att hon både vill och kan komma i ro. Men inte av sig själv.

Titta noga i verktygslådan och träna :D
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"